Beste allemaal, bedankt voor jullie levendige en betrokken reacties!
Gedachtes over prijs: Soultone is (in NL) geen A-Merk. Het vergelijken met de prijslijsten van A-Merken mag natuurlijk, maar daar betaal je ook een stuk voor de naam, dat stuk zou er bij Soultone nog niet bij hoeven zitten. Schappelijke prijzen voor B-20 lijkt me op zich wel. Hoe klinken en hoe lang gaan ze mee?
Soultone is een A-merk in kwaliteit, nog niet in bekendheid. Ze klinken fantastisch
. Hoe lang ze meegaan hangt erg af van de speelwijze. Natuurlijk hebben we een gelimiteerde fabrieksgarantie, als er al bekkens breken worden ze bijna altijd kostenloos vervangen.
Het hebben van endorsers, net als alle andere merken: Zijn die endorsers niet allemaal voltijd bezig met hun muziek? Op de Soultone lijst staan toch wat meer...part-time muzikanten...is dat een bewuste strategie?
Niet alle endorsers zijn voltijds muzikanten. Juist zij die nog niet van hun muzikantschap kunnen leven hebben ondersteuning nodig om wel op dat punt te komen. Het "hard aan de weg timmeren" is dan ook een groot criterium bij endorsementaanvragen. Het endorsement is dan ook voor iedereen hetzelfde, of hij nou met Mariah Carrey toert of met zijn band in het festivalcircuit probeert te komen.
Ten slotte, hoe zit het dan met inkoop voor de winkels? Als iedereen een endorsement kan krijgen met 70% korting, kopen ze dan onder de inkoopprijs voor een winkel? Of zou een winkel ook nog Soultone in kunnen kopen en competief kunnen zijn met het endorser beleid?
Ik hoop dat je begrijpt dat ik hier uit businessoverwegingen niet op kan reageren. Dan zou ik winkeliers geweld aandoen.
Ooh, ik las later nog iets anders wat mijn aandacht trok! De ranglijst van merken op basis van verkoop.
Waar kan ik die vinden en waarop is deze gebaseerd? Op aantal verkochte units? Op omzet? Op winst? Op een andere term?
Deze is gebaseerd op aantal verkochte units. Deze cijfers zijn terug te vinden in de jaarverslagen en bedrijfsresultaatcijfers van de verschillende bedrijven.
Als het dus al 7 jaar zo gaat dan kun je toch onmogelijk verdedigen dat deze verkoopwijze NIET het verdienmodel is voor Soultone? In welke winkels in NL zijn ze dan te krijgen?
Met duizelingwekkende aantallen 'endorsees' vind ik het maar moeilijk te geloven dat er een andere distributiewijze wordt nagestreefd.
Ik snap volledig dat dit de indruk is die gewekt wordt. Het is echter niet Soultone's doel om zoveel mogelijk endorsers te krijgen maar om in zoveel mogelijk winkels te liggen. De weg daarnaartoe blijkt in Europa uiterst lastig. In andere delen van de wereld is dat anders.
Wat jullie voor een bekken rekenen moeten jullie natuurlijk helemaal zelf weten. Ik probeer alleen te zeggen dat 70% korting (of 60% via de grote webkanalen) op een gefingeerde lijstprijs natuurlijk volstrekt ridicuul is. Het is net alsof je daarmee mikt op die mensen die kijken naar kortingspercentages, endorsements, deals en denken er een soort status aan te kunnen ontlenen.... oh wacht.... .... daar is het verdienmodel weer. Je adverteert er zelfs mee!
Waarom reken je Soultone aan wat elk merk doet? Elke list price lijst is toch ongenadig hoog? Elke drummer verleent toch status aan een endorsementdeal? Ik adverteer met ons endorsement om daarmee drummers bekend te maken met Soultone en ze te wijzen op de voordelen van het merk, waaronder het endorsement. Maar nogmaals verre van iedereen die zich aanmeldt voor het endorsement wordt aangenomen. Ook alle afwijzingen zie ik bij mij voorbij komen.
Op de lange termijn zal het structureel geven van korting leiden tot prijsdaling, die je dan zelf hebt ingezet. De economen zullen het vast prima kunnen uitleggen hoor, maar ik zou niet zo zeer kijken naar wat 'de anderen' doen. Je hoeft het heus niet te negeren, maar wees integer naar je zelf, en daarmee ook je klant.
Ik vind dat ik een heel helder en consistent verhaal vertel, en dus uitmate integer ben omdat ik zowel in sta voor de kwaliteit van de producten en de service, alsmede nergens valse verwachtingen wek. Vergeet niet dat dit 'structureel' geven van korting alleen maar geldt voor onze endorsements, nergens anders.
Spijker op de kop vraag voor mij. Waarom dan niet gewoon 153,50 voor dat bekken, maar een argwaan wekkende omweg via een dubieus endorsement ?
Onze endorsements zijn helemaal niet dubieus en rammelen ook niet, alles is open en transparant gepubliceerd. De meeste drummers die het endorsement aanvragen gaan eerst via mij. Ze komen bij mij kijken in mijn drumstudio en nemen vaak ook bekkens mee om ze thuis of op het podium zelf uit te proberen. De drummers die kiezen voor het endorsement doen dat omdat ze graag willen spelen met onze bekkens, niet om een korting te krijgen. Dat weet ik omdat ik ze allemaal ken en de meeste face to face heb gesproken. Ik vind het belangrijk hen te kennen en ook dat ze mij kennen, dat ze weten bij wie ze terecht kunnen als er iets is. Er zijn drummers die uiteindelijk toch afhaken omdat ze zich pas later realiseren dat ze voor de bekkens moeten betalen. Zij kloppen dan aan bij andere Turkse merken waar ze hun bekkenset gratis krijgen. Dat is hun goed recht maar dit zijn ook lang niet allemaal voltijds professionals.
De vraag is dus eigenlijk of Soultone met winkelprijzen kan concurreren tegen de winkelprijzen van masterwork.
Als dit niet kan, dan zul je een ander businessmodel moeten verzinnen...
Dan is het daarna aan de klant om wel of geen soultone bekkens te kopen.
Hier ben ik het helemaal mee eens. Ik geloof overigens wel dat Soultone in kwaliteit kan concurreren met alle merken, niet alleen Masterwork.
Maar komt dit omdat de kwaliteit/sound van de bekkens zo goed is, of omdat men voor zo weinig geld bekkens kunnen kopen en er vervolgens ook de naam 'endorsement' aan mogen plakken. Voor jeugd van 12-18 jaar klinkt zoiets natuurlijk behoorlijk aantrekkelijk. Laat ik het op mijzelf betrekken, als ik zo'n advertentie op Marktplaats van jullie was tegen gekomen toen ik 13 was (en dat is nu 5 jaar terug) dan zou het heel goed kunnen zijn geweest dat ik er op gereageerd had en wellicht wat had gekocht. Heb je me dan zo goed overtuigd hoe goed de bekkens zijn? Nee, je zal dan vooral ingespeeld hebben op het feit dat ik een endorsement en goedkoop goede bekkens kon krijgen.
Als de kwaliteit van de bekkens niet goed zou zijn zouden er niet zoveel drummers mee willen spelen, ook ondanks dat ze voor hun endorsementbekkens moeten betalen. Van de 51 endorsers op dit moment in de Benelux is niemand onder de 18. 90% hiervan is eerst in mijn drumstudio geweest waar ze zelf hebben kunnen kijken naar de kwaliteit.
Beste Jeroen, het lijkt erop dat weinig mensen hier overtuigd zijn van het endorsement programma. Het lijkt er ook op dat de kwaliteit van de bekkens weinig tot geen rol speelt; wel de prijs-kwaliteit-verhouding.
Dit ben ik niet met je eens, zie reactie op de vorige quote. Onze endorsers kiezen wel degelijk voor de kwaliteit. De deal is een mooie bijkomstigheid. Als het zo zou zijn zoals je zegt, dan waren er nu al drie keer zoveel Soultone endorsers geweest.
Wellicht ligt er een schone taak voor jou als importeur om bij Soultone helder te krijgen dat de endorsement-strategie niet aansluit bij de wijze waarop we in de Nederlandse markt willen werken. Als de distributie via muziekwinkels nog niet lijkt te lukken, waarom dan bijvoorbeeld niet een webshop in combinatie met het testcenter dat je al hebt? Als je de bekkens normaal prijst (dus inclusief de 70% zogenaamde korting), dan kun je ongetwijfeld rekenen op klandizie van een groeiende groep tevreden drummers. Zo verdienen jij en Soultone geld, hebben de Nederlandse drummers mooie bekkens voor een eerlijke prijs en kunnen we het endorsement-gedoe achterwege laten
Wie bepaalt er precies hoe we in de Nederlandse markt willen werken? Jij? Ik? Soultone? De muziekwinkels? Onzin. Alleen de klant bepaalt uiteindelijk wat werkt en wat niet werkt. Vergeet ook niet dat mijn bedrijf een groothandel is. Ik kan geen webshop oprichten, dan zou ik concurent zijn van mijn eigen winkelier-klanten.
Soultone doet de dingen anders dan anderen en dat is onwennig. We bieden een machtig product tegen een goede prijs, we zijn bereikbaar als men ons nodig heeft en we hebben een eigen bedrijfs- en endorsementfilosofie die geboren is uit ervaring en niet uit winstbejag. Al deze dingen maken dat we nu al een groeiende kring aan drummers hebben die tevreden met Soultone spelen, die (in ieder geval als endorser) mooie bekkens voor een eerlijke prijs krijgen. Het geld moet verdiend worden omdat de bekkens en de service goed zijn, omdat mensen graag met Soultone willen spelen, niet omdat de prijs goed is. Ik ben er van overtuigd dat dat uiteindelijk zal gaan gebeuren.
Heren en dames, ik lees tussen de regels door dat er een aantal van jullie is die nog geen ervaring hebben met Soultone bekkens. Ik nodig jullie daarom van harte uit om bij mij langs te komen in Zaandam en ze eens geheel vrijblijvend te proberen. Mijn nummer is 06-19792112 en staat open voor afspraken.