Ah! Hai Gijs, goed van je te horen. Ik kwam er laatst achter dat jij de broer bent van Hanneke! Daar heb ik half en half nog wat mee gehad toen we rond 2000 allebei in Antwerpen woonden. Small world, isn't it!
Mijn reactie:
Ook ben ik het niet met je eens dat dat ik als winkelier bang ben om een nieuw merk neer te zetten, in tegendeel! En ik durf je ook te garanderen dat er meer winkels zijn die dit echt wel aandurven! Het duurt alleen wat langer...
Ik heb in de tijd dat ik bij jou ben geweest veel winkeliers bezocht en heb alles laten zien en alles uitgelegd. Het antwoord wat ik keer op keer kreeg is "prachtige bekkens maar wij durven die investering niet aan omdat niemand het kent. Kom maar terug als er vraag naar is." Dus het was zeker geen angst of onwil maar veel meer een zeker willen weten dat een investering wordt terugverdiend. Daarvoor was Soultone op dat moment nog veel te onbekend.
Maar wat naar mijn idee niet werkt, jij bied je bekkens aan, aan iedereen die maar een paar stokken kan vasthouden! Tegen inkoop prijzen...
Ik ben het hier niet mee eens. Ten eerste hebben we een ander endorserbeleid dan bij andere merken, waarbij up-and-coming de grootste drijfveer achter de aannames is. Ten tweede ga ik niet over het aannamebeleid, dat gebeurt in Amerika. Ik zelf heb dus niets te zeggen over wij zij aannemen en wie niet. De kortingsprijzen gelden alleen voor endorsers, drummers die er voor kiezen om exclusief met ons merk te spelen. Als tegenprestatie krijgen ze korting. We kunnen argumenteren over het aannamebeleid, maar dat laatste punt is bij elk merk hetzelfde.
En je zoekt deze drummers pro actief op, is het niet zo, dat als je van een merk onder de indruk bent, dat je dan zelf achter een endorsement aangaat??
Er zijn drummers die zelf een endorsement zoeken. Aan de andere kant zijn er elk importeurskantoor scouts die nieuwe talenten proberen te ontdekken en vervolgens een endorsement aanbieden. Zij doen dat vanachter hun bureau, wij doen dat (nu) door te adverteren. Ik maak alleen maar bekend dat Soultone endorsers zoekt, net zoals alle andere merken endorsers zoeken. Het enige verschil hierin is dat ik er een advertentie voor zet.
Ook heb je endorsers erbij zitten die met meerdere merken door elkaar speelt, is er niet een bepaalde exclusiviteit vereist bij een endorsement???
Het is zeker dat er ook bij Soultone exclusiviteit verlangt wordt. Drummers hoeven bij ons echter niet al hun bekkens in een keer te bestellen, dat kan ook gespreid. Ik zie vaak filmpjes waarin drummers hun eerste Soultone bekkens aan de wereld laten zien zonder al een complete set te hebben. Die filmpjes halen ze helaas niet meer van YouTube als ze later wel hun set compleet hebben.
En nu kan je dit wel allemaal mooi weerleggen, maar alles wijst erop dat je op dit moment alleen maar bezig bent om rechtstreeks je bekkens in de markt te zetten, via een "endorsement" lees: korting!!
Ik kan dat ook alleen maar via de endorsements doen, ik ben geen in principe detailhandel. Ik doe de losse verkoop alleen maar omdat er geen nog geen winkels zijn waar ze hangen. Ik heb geen winkel met meerdere producten waar mensen de hele dag binnenlopen. Maar Gijs, jij geeft je klanten in de winkel toch ook korting op de list price? Waarom mag ik dat dan niet? Het ware probleem zit hem ook niet in het feit dat er korting wordt gegeven (want dat doet iedereen, zowel in endorsementdeals als in de winkel), als wel in dat je vind dat er een te ruimhartig aannamebeleid is, denk ik.
Ook het after sales verhaal, een endorsement houdt naar mijn idee ook toursupport in, maar ook een snelle afhandeling van kapotte bekkens, je kan toch niet verwachten dat een pro/semi pro 4 weken moet wachten op zijn vervang bekken?? Omdat ie nog gemaakt moet worden? Dat valt bij mij onder zeer slechte service en ondersteuning....
Waarom denk je dat er bij ons geen toursupport is? Natuurlijk wel. De termijn van vier weken voor bestellingen die ik noemde zijn voor grotere orders (15+ bekkens) die uit Turkije worden verscheept. Niemand hoeft 4 weken te wachten op een vervangend bekken, die laat ik gewoon uit Amerika komen, waar wel een voorraad is. Dat duurt drie dagen. En als dat nog te lang is, dan kunnen alle endorsers er op rekenen dat ze snel een vervangend bekken kunnen krijgen uit mijn bescheiden voorraad, als het moet kom ik hem persoonlijk nog diezelfde dag brengen. Is dat service en ondersteuning genoeg voor je?
En dan niet alleen een voorbeeld maar gewoon het bekken wat ze kopen. Niet alleen eindgebruikers maar ook winkels.
Het lijkt mij dat een winkel niet met een klant om een tafel gaat zitten om te bespreken welk bekken er te bestellen is terwijl er nog een heel rek met andere bekkens op voorraad hangt. Uiteindelijk is een winkel een plek waar een eindgebruiker binnen komt, een klap op een bekken geeft een glimlach krijgt en dat bekken koopt. Dus moeten die bekkens daar zijn.
Hier ben ik het natuurlijk mee eens. Maar het is de job van de winkel om spullen in te kopen en in de winkel te hangen, niet van mij als groothandel. Maar geen enkele winkelier kan het volledige gamma in alle kleuren en maten van een merk in huis hebben. Dat heeft geen enkele winkelier van al de merken die hij in huis heeft. Dus als de klant iets wil hebben wat de winkelier niet in huis heeft dan wordt het besteld. Dat gaat toch bij elk merk zo of ben ik nou gek? En als er wat wordt besteld dan zorg ik dat het asap ter plaatse komt. Dat is mijn groothandelstaak.
Op beide percentages verdien je geld, laten we wel wezen. De endorsers zijn dus simpelweg ook van belang voor je omzet, als die niet vragen wordt er ook niet gedraaid..
In de vier jaar dat ik nu met Soultone bezig ben, heb ik nog geen winst gemaakt. Ook niet quitte. Ook niet met al die endorsers. Nogmaals, die zijn er niet voor de winst maar voor de promotie.
Of je echt de bekkens krijgt die je wil is de vraag, aan het eind van de rit koop je een bekken wat je nooit gehoord hebt.
Elke endorser die niet tevreden is kan bij in overleg zijn spullen weer inruilen. Dit gebeurt ook af en toe.
Soultone is niet het eerste turkse bekkenmerk wat de nederlandse markt op wil, dr zijn er al zoveel voorgegaan. Sommige merken zijn begonnen met een vertegenwoordiger die met tassen vol langs de winkel gingen anderen met een importeur die ook echt een flinke voorraad hadden.maar ze hadden een degelijke voorraad..natuurlijk internet heeft een heleboel anders gemaakt en er zijn er veel die hun bekkens gewoon lukraak bestellen..toch blijft het zo dat als je bekkens wilt verkopen, je ook bekkens moet hebben..
Dus mijn advies zou zijn, nee je hoeft niet alles te hebben..concentreer je op die series die wel op voorraad zijn.
Dit zijn wijze woorden waar ik me helemaal bij aansluit, dit is precies waar het uiteindelijk naar toe moet. Maar dat vraagt investeringen in voorraad waarvoor ik nu nog te klein ben. Maar het aanhouden van een voorraad van de meest verkochte series is zeker de bedoeling. (We hebben ook al gedacht over een Europees voorraadpunt maar met 12 verschillende bedrijven en meningen is dat nog niet zo eenvoudig. Bovendien Krijg ik mijn bestellingen uit Amerika nu binnen drie dagen, ik vermoed dat een centraal Europees punt niet veel sneller zou gaan.)
sowieso moet je je afvragen dat als je zelf aangeeft dat als er een heleboel series zijn waar totaal geen vraag naar is je de serie zou moeten aanbieden.
Het is mijn ervaring dat bijna iedereen iets anders bestelt, uitgesmeerd over nagenoeg alle series. Soultone heeft een uitgebreid gamma om voor elk wat wils te hebben, ook volgens mij bij elk merk hetzelfde.
Doe je het op deze manier, ook goed maar dan blijf je houden dat er veel mensen zijn die het simpelweg blijven zien als een produkt met een opvallend hoge adviesprijslijst en dan klanten lokt met een dikke korting.
Ik kan me niet voorstellen dat elke klant van Soultone ook onmiddelijk volledig met Soultone zal willen spelen en dus endorser zal willen worden. Veel mensen zullen toch in de winkel een bekken horen en dat ene bekken meenemen? Ik geloof ook niet dat klanten met de list price in de hand naar de winkel gaan en dan hun korting gaan afzetten tegen 100% prijs. Nee, ze horen het, het bevalt, ze kijken naar de prijs en als die ook bevalt nemen ze hem mee.