Er word bij ons in de kerk gesproken om het akoestisch drumstel te vervangen door een electronisch. Uiteraard onder druk van de geluidsmensen die de drummer niet kunnen controleren. En control-freaks zoals zij zijn..........
Anyway. Om een en ander voor te zijn en straks niet opgescheept te zitten met een speelgoedkit van de Bart Smit ben ik me al aan het orienteren en in gesprek met de geluidsmensen zodat ik later ook nog wat in te brengen heb mocht het er echt van komen.
Als het dan moet laten we het dan goed doen binnen de gestelde grenzen
Complicerende factor is ook dat een aantal drummers binnen de groep anti-E zijn. Niet dat ze veel ervaring met e-kits hebben maar het is een algemeen gevoel dat akoestisch goed is en electronisch slecht. Een gitaar en piano kunnen prima, maar een drumstel blijf je af. Om er voor te zorgen dat zij zo min mogelijk te klagen hebben, want klagen zullen ze toch wel, ben ik op zoek naar de combinatie die het meest een akoestisch drumstel benadert.
Zelf heb ik al ervaring met een TD6KV, prima voor het stil oefenen maar deze leek me qua feel en geluiden niet geschikt voor op een podium. Er zijn uiteraard duurdere varianten maar er moet natuurlijk ook nog rekening worden gehouden met een budget.
Er staat in de kerk nog een oude pearl export (12-13-16-22) en na wat internetsearching kwam ik op de pearl tru trac conversion kit uit. Oude vellen van de export, nieuwe vellen erop en gaan
.
Voor een realistische cymbalfeel heb ik mijn oog laten vallen op de gen16 cymbals.
Paar vragen bij deze combinatie.
1 Welke module kan ik hier het beste bij gebruiken ? Ik weet dat pearl een eigen module heeft voor de trutrac maar hoor ook goede verhalen over de 2box. Er hoeven geen 100 kits in te zitten maar de geluiden moeten wel van hoge kwaliteit zijn. Belangrijkste is een realistische klank
2 hoe mix ik de cymbals met de kit? Ik weet dat deze met een soort van pickup systeem werken maar moet ik de kit en cymbals beide naar een kleine mixer sturen of kunnen deze meteen naar de mengtafel of lus ik deze door naar de drummodule ?
Uiteraard wordt er nog een hoop getest en worden winkels bezocht mocht het allemaal echt gaan rollen maar een beetje vooronderzoek kan geen kwaad