Er heeft tijdens deze discussie niemand gezegd dat je "niet" gelijk hebt, betreft "het drumvel". Je stelt dat dan het ketelgeluid te verwaarlozen is, door lagere percentages te noemen. Dit kan in het geheel toch wel een zeer groot aandeel hebben in het geluid.
DW match bijvoorbeeld de ketels obv gehoor/klank (toch ook een genomeerde drumbouwer met veel kennis!).
Ik wilde met mijn post duidelijk ook maken dat de houtsoort niet alleen de klank bepaald, maar diverse factoren waaronder de gebruikte hardware, maar bijvoorbeeld ook "gewrapped" of "gelakt".
Als je (zoals je zelf aangeeft) de % uitrekent, 80% vel, 20% houtsoort, verwaarloos je de andere factoren.
In het staatje zal overall een gulden middenweg liggen, maar je hebt gelijk dat het vel het grootste aandeel heeft in de klank. Alleen kloppen de percentages niet.
En ja sustain beinvloed ook de klank.
Het enige wat ik wil aangeven is, dat je op basis van alle geposte onderzoeken niet kunt zeggen dat dan iemand die een hele dure kit heeft gekocht, eigenlijk gek is en dat ie dat geld heeft uitgegeven.
Je betaald namelijk niet alleen voor het hout, maar ook voor alle hardware, technisch onderzoek, overhead en ja, ook het "merk".
Dat is o.a. waarom de forumgenoten je terecht proberen te stellen.