Ketels en houtsoorten

Gestart door 5150, nov 11, 2012, 23:32

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Omlaag

Kn@pestaart


@kn@pestaart, als jij niks wilt weten van alle soorten (houten) ketels en hun in jouw opinie te hoge prijzen, hou je er dan ook niet mee bezig. En laat de mensen die hier zich wel serieus in interesseren in hun waarde ipv de hele tijd je eigen ''feiten'' er door heen te drukken...
(Vrolijk kerstfeest ;))

Je hebt het blijkbaar niet helemaal begrepen, net als de rest. ;)
Eveneens fijne dagen! :)

Air Piet


Je hebt het blijkbaar niet helemaal begrepen, net als de rest. ;)
Eveneens fijne dagen! :)


You're a nasty boy!  :w

Harre

#102
dec 23, 2012, 21:18 Last Edit: dec 24, 2012, 02:32 by Harre

Je hebt het blijkbaar niet helemaal begrepen, net als de rest. ;)
Eveneens fijne dagen! :)

Wordt de grond te heet onder je voeten, dat je jezelf er zo makkelijk vanaf maakt? Post nou gewoon een keer dat onderzoek in plaats van je er telkens op te beroepen en laat ons er dan ook eens een oordeel over vellen. Ik kan ook wel zeggen dat ik hier een pdf heb liggen wat geschreven is door een gerenommeerd drumbouwer wat exact het tegenovergestelde laat zien wat jij beweert. Feiten zijn het en dan ben jij degene die het niet snapt...
Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.

Kn@pestaart

Het wordt mij niet te heet onder mijn voeten, maar als iemand beweerT dat ik "niets van houten ketels en hun, in mijn opinie, veel te hoge prijzen" wil weten, dan heeft diegene niet begrepen waar het over gaat.  :w

Nlz

Zo lang je dat onderzoek van je niet inzichtelijk maakt maak je jezelf met iedere verdere post over datzelfde onderzoek ongeloofwaardiger.

Al kan ik me indenken dat dat moeilijk in te zien is met de betonnen plaat die je schijnbaar voor je ogen hebt. Ik heb ook wel eens last van mijn mening, maar die onderbouw ik dan, zeker als daar -in dit geval meerdere malen- om gevraagd wordt. Zo maak je naar de ander duidelijk waar die mening op gestoeld is. Ik zou bijna denken dat je dat onderzoek nog eens doorgenomen hebt, en tot de conclusie bent gekomen dat wat daar in staat toch anders ligt dan je hier hebt verkondigd. Maar ja, dat kan ik zonder dat onderzoek niet vaststellen.
Your problems with me, are not my problems. They are yours.
www.LEGOsieraden.nl

Kn@pestaart

Hoe meer je leest, hoe leuker het wordt:

http://www.drummerworld.com/forums/archive/index.php/t-47812.html

Deze thread bevestigt het nogmaals en ik heb nog veeeeeeel meer 'ervaringen' ;)

Voor diegenen die het nog steeds moeilijk te verkroppen vinden dat het vel 70% tot 80% van het geluid bepaalt, mag nog wel eens de werking en constructie van een drum onderzoeken.

Ik heb niets meer te melden hier, omdat er niet normaal valt te communiceren.
Alleen maar aanvallen en onderuit willen halen. Ik hoef niets te bewijzen, ik bouw vrolijk verder ;)

Air Piet


Hoe meer je leest, hoe leuker het wordt:

http://www.drummerworld.com/forums/archive/index.php/t-47812.html

Deze thread bevestigt het nogmaals en ik heb nog veeeeeeel meer 'ervaringen' ;)

Voor diegenen die het nog steeds moeilijk te verkroppen vinden dat het vel 70% tot 80% van het geluid bepaalt, mag nog wel eens de werking en constructie van een drum onderzoeken.

Ik heb niets meer te melden hier, omdat er niet normaal valt te communiceren.
Alleen maar aanvallen en onderuit willen halen. Ik hoef niets te bewijzen, ik bouw vrolijk verder ;)




Weeeeeeeeeweeeeeeeeee!! :+ :N

Jenslathouwers


Ik heb niets meer te melden hier


Bedankt  :+
i'm the rezo head; out of the spotlight, responsive and more important than you may think...

Robert-Jan

#108
dec 23, 2012, 23:11 Last Edit: dec 23, 2012, 23:13 by Robert-Jan

Hoe meer je leest, hoe leuker het wordt:

http://www.drummerworld.com/forums/archive/index.php/t-47812.html

Deze thread bevestigt het nogmaals en ik heb nog veeeeeeel meer 'ervaringen' ;)



"On a heavy shell, the drum head is easily 80% of the sound. The shell is so thick that it doesn't contribute much. On something like a dw collectors, it's closer to 50/50, but not quite."

...


dat komt dus uit je eigen 'bron' ..daarom zei ik aan het begin al..eigen ervaringen, geen internet quotes.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

drummermaarheeze

@ Kn@pestaart: ik neem aan dat jouw posts 'met een knipoog' bedoeld zijn, of niet?  ;) ;) ;)

Kn@pestaart


@ Kn@pestaart: ik neem aan dat jouw posts 'met een knipoog' bedoeld zijn, of niet?  ;) ;) ;)

Dan ben jij de enige die het snapt. De rest heeft vrij lange tenen ;)

drummermaarheeze

#111
dec 24, 2012, 01:46 Last Edit: dec 24, 2012, 01:52 by drummermaarheeze

Dan ben jij de enige die het snapt. De rest heeft vrij lange tenen ;)


Sorry maar ik wilde hiermee niet zeggen dat ik achter jouw
manier van reageren sta....
Ontopic: het kan aan mij liggen maar ik begrijp niet hoe een verschil in geluid van houtsoorten in percentages is om te zetten. Ik denk dat het een combinatie is van velkeuze, stemming, hoops, bearing edges, stokkeuze, slagtechniek, ketelmaten, hardware en houtsoort is. Volgens mij ondoenlijk om hierbij over percentages van belangrijkheid te spreken.


Kn@pestaart


Sorry maar ik wilde hiermee niet zeggen dat ik achter jouw
manier van reageren sta....

Dat snap ik ;)
Citaat

Volgens mij ondoenlijk om hierbij over percentages van belangrijkheid te spreken.

Omdat alles een aandeel heeft in geluid en dat is prima te meten. Als je verschillende ketels test met Ambassadors, zullen ze ongetwijfeld allemaal anders klinken, maar de dikke stempel van de Ambassador blijft... Dan kan niemand ontkennen. Dat het de helft van je geluid bepaalt, tja....

Hier nog een stukje van Wiki, want daar zijn we dol op, nietwaar? :)  :

"The drum head has the most effect on how a drum sounds. Each type of drum head serves its own musical purpose and has its own unique sound. Double-ply drumheads dampen high frequency harmonics because they are heavier and they are suited to heavy playing.[4] Drum heads with a white, textured coating on them muffle the overtones of the drum head slightly, producing a less diverse pitch. Drum heads with central silver or black dots tend to muffle the overtones even more. And drum heads with perimeter sound rings mostly eliminate overtones (Howie 2005). Some jazz drummers avoid using thick drum heads, preferring single ply drum heads or drum heads with no muffling. Rock drummers often prefer the thicker or coated drum heads.

The second biggest factor affecting the sound produced by a drum is the tension at which the drum head is held against the shell of the drum. When the hoop is placed around the drum head and shell and tightened down with tension rods, the tension of the head can be adjusted. When the tension is increased, the amplitude of the sound is reduced and the frequency is increased, making the pitch higher and the volume lower.

The type of shell also affects the sound of a drum. Because the vibrations resonate in the shell of the drum, the shell can be used to increase the volume and to manipulate the type of sound produced. The larger the diameter of the shell, the lower the pitch. The larger the depth of the drum, the louder the volume. Shell thickness also determines the volume of drums. Thicker shells produce louder drums."


Kn@pestaart


drums97

Er heeft tijdens deze discussie niemand gezegd dat je "niet" gelijk hebt, betreft "het drumvel". Je stelt dat dan het ketelgeluid te verwaarlozen is, door lagere percentages te noemen. Dit kan in het geheel toch wel een zeer groot aandeel hebben in het geluid.
DW match bijvoorbeeld de ketels obv gehoor/klank (toch ook een genomeerde drumbouwer met veel kennis!).

Ik wilde met mijn post duidelijk ook maken dat de houtsoort niet alleen de klank bepaald, maar diverse factoren waaronder de gebruikte hardware, maar bijvoorbeeld ook "gewrapped" of "gelakt".
Als je (zoals je zelf aangeeft) de % uitrekent, 80% vel, 20% houtsoort, verwaarloos je de andere factoren.
In het staatje zal overall een gulden middenweg liggen, maar je hebt gelijk dat het vel het grootste aandeel heeft in de klank. Alleen kloppen de percentages niet.
En ja sustain beinvloed ook de klank.

Het enige wat ik wil aangeven is, dat je op basis van alle geposte onderzoeken niet kunt zeggen dat dan iemand die een hele dure kit heeft gekocht, eigenlijk gek is en dat ie dat geld heeft uitgegeven.
Je betaald namelijk niet alleen voor het hout, maar ook voor alle hardware, technisch onderzoek, overhead en ja, ook het "merk".
Dat is o.a. waarom de forumgenoten je terecht proberen te stellen. ;)
Sonor Champion 22" BD, 12", 13", 14" toms, 16" and 18" floortoms. Sonor D454 en Sonor D426

Rick

Ach, meneer kn@pestaart moet maar lekker op een pvc kit zonder bearing edges met ambassadors er op. Dat schijnt de beste kit die er bestaat te zijn als ik zo zn reacties goed begrijp....

:F

Jeffx

Vond laatst een interessant interview met Jojo Mayer over houtsoorten, maten, constructie etc:
http://www.ghostnote.net/vbforum/showthread.php?33397-Finally-The-Jojo-Mayer-Interview

Robert-Jan

Een prima manier om deze druilerige dag door te komen is om te kijken en te luisten naar drum guru Bob Gatzen..veel plezier.

www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Harre

Dat is nog eens een motivatie... Thanks RJ!
Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.

Kn@pestaart

Citaat van: drums97

Als je (zoals je zelf aangeeft) de % uitrekent, 80% vel, 20% houtsoort, verwaarloos je de andere factoren.

Grofweg 10%-20% ketel
50-70% vel.
Dit is wat ik heb geciteerd.

"The Drumshell is responsible for roughly 10-20% of the overall drum sound.

The Hoop is responsible for roughly 20-30% of the overall drum sound.

The Head is responsible for roughly 50-70% of the overall drum sound."


Gaarne geen dingen verdraaien. ;)
Citaat

Dat is o.a. waarom de forumgenoten je terecht proberen te stellen. ;)
Terechtstellen? Het lijkt wel een inquisitie...  8)7 Blijkt maar weer wat jullie instelling is.
En jullie spelen samen met andere mensen? Apart...

Nog een leuk weetje (in jullie geval een stelling) :
Sommige trommelbouwers rekenen zelfs de lijmlaag in de ketel mee.
Dus als je een 6 ply ketel hebt, dan heb je 5 lijmlagen, is een 11 ply ketel. Grappig hè? ;)

Met een stave-ketel bedraagt het lijmpercentage maar 0,001% t.o.v. een ply-wood-ketel. En dat is wél te horen. ;)

En nog iets, als iemand zich stoort aan de manier van reageren, dan zegt dat meer iets over die persoon in kwestie. Ik beledig niemand, maar als iemand zich aangesproken voelt, dan is dat niet mijn probleem. ;)

drummermaarheeze

Ik heb hier wellicht te weinig verstand van, maar het onderwerp intrigeert me wel. Kun je misschien nog eens in Jip-en-Janneke-taal uitleggen hoe het verschil in geluid tussen verschillende onderdelen van een trommel in getallen
meetbaar is? M.a.w. Zijn de genoemde percentages gebaseerd op onderzoek met meetapparatuur of zijn het schattingen/aannames?

Robert-Jan



Gaarne geen dingen verdraaien. ;)Terechtstellen? Het lijkt wel een inquisitie...  8)7 Blijkt maar weer wat jullie instelling is.
En jullie spelen samen met andere mensen? Apart...




Als jij 'onze' instelling niet zo leuk vindt dan kan ik je melden dat je hier niet hoeft te zijn.. Dat is jou keuze.
Wil je dat wel dan vraag ik je om dit soort uitspraken achterwege te laten en gewoon normaal deel te nemen aan disccussies.. Geen gezeik meer over taalfouten geen flames naar anderen ... Duidelijk?
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Kn@pestaart


Als jij 'onze' instelling niet zo leuk vindt dan kan ik je melden dat je hier niet hoeft te zijn.. Dat is jou keuze.
Wil je dat wel dan vraag ik je om dit soort uitspraken achterwege te laten en gewoon normaal deel te nemen aan disccussies.. Geen gezeik meer over taalfouten geen flames naar anderen ... Duidelijk?

Probleem? Kort lontje? Ik flame niet. Als mensen zich aangesproken voelen, dan is dat niet mijn probleem.
En als er argumenten komen, dan is normaal Nederlandse taal toch niet teveel gevraagd?
Als je dat al gezeik vindt, dan zou je de vorige posts nog eens goed door moeten lezen. ;)

Het blijft een forum hoor. Het zou iedereen helpen als ze eens wat minder haatdragend zouden zijn en respect voor elkaar zouden hebben. Op dit moment is daar niets van te merken met het vriendjeskarmaknopjesgedruk van jullie ;)
Ik heb respect voor iedereen en zal niet persoonlijk worden. Ik kom alleen met cijfers. Daar schijnen de meesten hier niet zo goed tegen te kunnen.

Air Piet

We zullen wel gaan horen hoe goed je zelfbouw ketels gaan klinken.

Er is geen discussie met je te voeren. Je neemt je geciteerde waardes voor waar aan, en hoe een ander erover denkt zal je een worst wezen. Recht is recht, en krom is krom. Er zijn meerdere onderzoeken te vinden op deze planeet.

Ik ben nu echt klaar hier, vind het onderwerp interessant, maar jouw manier van "discussiëren" stel ik niet op prijs. Ik voel me in geen enkel opzicht beledigd, ik heb alleen het idee dat we hier te maken hebben met het meest eigenwijze persoon op het noordelijk halfrond.

En er is zeker sprake van terechtwijzing hier, alleen zie je dat helaas zelf niet. Ik denk dat je nog veel te leren hebt.


Kn@pestaart

En wederom blijkt dat je het niet begrepen hebt.
Ik stel jullie manier van communicatie ook niet op prijs. Maar het blijft een forum.
Dus ik kan ervoor kiezen om niet te reageren.
Zolang ik verkeerd begrepen wordt, zal ik middels een bericht steeds het tegendeel willen bewijzen.
Ik neem geen geciteerde waardes voor waar aan.
Maar het is iets om over na te denken.
Dat er zo heftig gereageerd wordt, tja... Ik zag zelfs nog een foto van jou, Air Piet, dat je moest huilen.
Tjam het is heftige materie, en onbegrijpelijk voor velen. Die moeten dan ook maar lekker gewoon muziek maken. ;)

Omhoog