Kn@apestaart, een vraag.
Nergens hoor ik je over de bearing edges van ketels. Je weet dat deze vrij essentieel zijn voor de klank en resonantie van een trommel?
Naast dat iedere ketel een grondtoon heeft. Het vel resoneert inderdaad, maar daar in tegen resoneert de ketel ook. Deze kleurt het geluid. Probeer maar eens puur alleen een gespannen vel te bespelen...
De resonantie van de ketel hangt af van het houtsoort, de samenstelling van de ketel (cross laminated, horizontaal, x-shell, vlx, enz), het houtsoort (dichtheid) van de ketel. Hoe dunner je ketel, hoe meer hij zal resoneren, en hoe lager de grondtoon zal zijn. Hoe dikker je ketel, is minder resonantie, meer punch en volume, en een hogere grondtoon.
Ik wil heel graag het originele PDFje zien waarin "jouw theorie" staat uitgelegd.
Leg mij maar eens uit waarom ketelresonantie en karakter zo goed als onbelangrijk is volgens jou (10-20%?), en waarom een ambasador helemaal de wereld is. Volgens mij kun je met een emperor, wat gewoon een ongedempt dubbellaags vel is, een net zo'n natuurlijk ketelgetrouw geluid neerzetten. Het is alleen een zwaarder vel, dus hij zal iets meer punch en volume geven dan een ambasador.