Mijn routine ziet er als volgt:
-> techniek / opwarmen 30 minuten, voeten, handen en coördinatie op de set.
-> timing: tables of time, 3 maten met klik, éé zonder klik...
-> specifieke dingen die ik wil leren: ritmes, onafhankelijkheid, meespeel dingen, fills (zie eerste bericht)
-> gekkigheden: Rhythmic illusions van Gavin harrison, polyritmiek ....
@Paul: Als je je rudiments, singles paradiddles oefent, hoe oefen je ze? Zelf merkte ik dat ik niet verder kwam qua techniek, doordat mijn linkerhand zwaar achterliep op mijn rechter. Om mijn handen gelijk te krijgen ben ik met name duuroefeningen gaan doen. Links: stok bewegen, met fullcrum (1 minuut), pols (3-5 minuten), vinger oefeningen. Uiteindelijk opgebouwd dat ik singles oefen (in 32e) beginnende op tempo 75 en dan opwerken naar temp 90. Vervolgens voor een tel of 30 op tempo 100 en zo door omhoog. Door het oefenen van singles, merkte ik ook dat mijn dubbels verbeterd zijn. Zelfde geldt voor paradiddles.
Een andere (hybrid) rudiment die ik veel oefen is de zogeheten Blushda AKA Tony Williams lick. Triol figuurtje lR -ll - R. Een flam Rechts , dubbel met links, R. Uiteraard kan je hem ook omdraaien.
Wat ik tijdens het oefenen wel doe: is het toepassen op de drums. Singles gaan voicen over de toms, accenten met de bassdrum meespelen / accent vervangen door een bassdrum en tot slot ook nog een oefening in een schema te gooien.
Ik zie een hoop Jazz voor bij komen.
Wie van jullie stellen doelen? Bijv, Ik wil over een maand het nummer ..... willen spelen? Ik merk dat dat niet echt werkt voor mij. Of het mist me aan voldoende discipline
grt René
Die gene die veel meespelen: zoeken jullie het nummer ook uit. Maken jullie een korte transcript?
Wat ik nog minder voorbij ziet komen, wie oefent er bewust timing? Metronoom op tempo 30 aanzetten en dan een groove en simpele fill spelen op tempo 120? Je speelt de metronome niet op de beat maar op de after beat.