Al een tijdje bezig in het boek van Rick Latham - Advanced funk studies. Dat was een van de boeken waar ik echt iets aan ga hebben volgens mijn drumleraar. Dat klopt zeker, maar ik vind het best moeilijke oefeningen. Als ik dan de dvd ervan aan zet zie ik hem het zo simpel even doen zucht...
Blijven oefenen dus en afwisselen met een confidence groove, dan lijkt het nog wat
Toch gaat het steeds een beetje beter en kan ik oefeningen waar ik heel veel moeite mee had nu wel goed spelen. Als afwisseling nog uit een boek dat puur gericht is op het noten lezen (ben even de naam kwijt, hij staat altijd open op mijn lessenaar) Niet altijd leuk en erg lastig, zeker als ik te snel wil opschieten. Wel weer erg leerzaam.
Toch even de PC opgestart want ik kan ik wat meer over vertellen dan op de smartphone te doen is :-).
Dit boek was destijds groundbreaking. Mijn leraar liet me eerst uit de Dante D'Agostini boeken werken, die ik destijds zo gedateerd vond (nu kan ik ze juist wel weer waarderen). Op een gegeven moment gingen we verder in Funk Studies, kijk dat motiveerde me. Hoewel ik mijn drum-leraar van destijds weinig inspirerend vond, ben ik hem toch zeer dankbaar voor het in handen drukken van dat boek!
Vette grooves met een tape waarop je kon horen hoe het gespeelt moest worden en alleen dat al was een eye-opener, als je bv. 2 jaar speelt denk je dat het wel okay klinkt, tot je hoort hoe strak een echt goede drummer dat kan, tja, en dan kom je er achter dat het nog jaren en jaren gaat duren voordat je in de buurt komt.
De transcriptions hebben me ontzettend geïnspireerd om me te verdiepen in Steve Gadd (Paul Simon, Chick Corea), met name ook David Garibaldi (Tower of Power), John Robinson (Chaka Kahn/Rufus), Peter Erskine etc, al die namen die voorbij komen. Vrijwel al die muziek heb ik opgezocht om te horen hoe dat nu daadwerkelijk gespeelt wordt. Achteraf zijn niet alle transcripties helemaal waarheidsgetrouw. Hihat in 50 ways is bv. gedeeltelijk getrapt zoals je in een instructievideo van Steve kan zien.
Dat boek zit vanaf toen helemaal in mijn systeem, ik ken die solo's zo ongeveer dromen, en een paar jaar geleden heb ik nog wel even getracht al die solo's opnieuw goed op het voorgeschreven tempo uit te kunnen spelen. Solo4, met samba feel is bv. qua snelheid echt pittig en blijft te gerushed klinken bij mij, maar sommige dingetjes zijn echt lastig, bv. de relatief simpele Solo2 met daarin een stukje hihat 16en op 100, dat trek ik niet.
Afgezien van wat dingetjes op snelheid, is het boek niet heel moeilijk, onafhankelijkheid wordt niet heel zwaar op de proef gesteld en er is niet heel veel dynamiek terug te vinden (weinig ghost notes/accenten). En mede ook door de wijze van notitie worden accenten niet specifiek op een ledemaat gezet, dus dan is het bv. hihat+bass samen, niet apart.
Paar jaar geleden ben ik ook helemaal door Future Sounds van David Garibaldi heengegaan, dat sluit qua feel mooi aan, en gaat verder qua onafhankelijk en controle, daarin heb je dus wel accenten op afzonderlijke ledematen, wat flink lastig is. Dat hele boek ben ik doorgelopen met ongeveer 1 groove per dag, tot het netjes klinkt op voorgeschreven tempo, dus dat kostte me wel meer dan een jaar. Zelf ben ik nu bezig met John Riley's Art of Bop Drumming, die ik vrijwel helemaal doorgelopen hebben (ook weer een jaar om alles op alle tempo's te kunnen spelen), en heb de opvolger Advanced Bop Drumming aangeschaft.
Ik denk dat het boek nog steeds een referentie is, als is het maar om kennis te maken met de stijl van de grote drummers uit de jaren 70/80 en te begrijpen waar alle nieuwere helden het vandaan hebben! Dus Dave/Vinnie/Benny etc.
Wat ik wel zou aanraden is hiernaast een meer op snare-techniek of rudiments boek te gebruiken (maar dat zal je al wel doen met je drumleraar), maar daarnaast niet nog meer andere boeken erbij pakken, probeer 1 zo'n boek tegelijk door te werken, misschien niet dat je er dan jaren mee bezig bent (maar toch wel minstens een jaar), maar beter dit aanpakken tot het in je systeem zit, in plaats van allerlei zaken tegelijk. Oefen alles met metronoom, speel zo langzaam als nodig om het goed te laten klinken, en neem je zelf op om te vergelijken.