Omdat de door mij hierboven genoemde Yamaha fp9315 door niemand meer geleverd kon worden, heb ik mijn zoektocht naar het ideale pedaal vervolgd en zo kwam ik uit de Speed Cobra van Tama.
In eerste instantie stond dit pedaal niet eens op mijn short-list (ik was niet op zoek naar een retesnel pedaal met hi-tech feel) maar na er even op gespeeld te hebben was ik meteen verkocht.
Heb hem inmiddels een aantal weken en ben er zeer tevreden over!
Wat me meteen opviel was het lange footboard. Aangezien ik regelmatig heel-toe speel (heb nou eenmaal zo doubles leren spelen) is dit een hele zware pré. Kon ze er meteen uitknallen zonder ook maar iets te hoeven wennen.
Het tweede wat me opviel is het volume wat je er met veel gemak uit kan halen. In een van de mijn bands waar ik vrij stevig moet spelen had ik wel eens moeite om mijn bass spel overeind te houden. Met dit pedaal gaat het met groots gemak. Daarentegen gaat zacht spelen net zo gemakkelijk, en beiden voelen even natuurlijk.
Een derde voordeel was dat ook op gladde vloeren/podiumdelen de bassdrum heel goed blijft staan, zonder gebruik van spikes, tape, kleedjes e.d. Hier had ik in het verleden ieder optreden problemen mee (Eliminator). Wat ik ook probeerde, mijn Eliminator verschoof t.o.v. mijn bassdrum. Met de Speed Cobra geen enkele keer problemen mee gehad (nu stuk of 6 gigs mee gedaan).
Tenslotte speelt het ongelooflijk soepel maar zonder dat het onnatuurlijk aanvoelt. Pedalen als de Demon Drive en de varianten van Axis spelen natuurlijk ook erg soepel maar naar mijn mening te 'plastisch'. Heb ik met de Speed Cobra absoluut geen last van.
Voor mensen die op zoek zijn naar een nieuwe pedaal zou mijn advies zijn om er zeker even op te gaan spelen. Wellicht dat het heel even wennen is (footboard is toch een stukje langer dan die van de meeste andere pedalen) maar binnen no-time voelt het als een verlenging van je voet.
Kan nu voor het eerst echt ontspannen spelen zonder onevenredig veel gefocussed to hoeven zijn op mijn bassdrumwerk.