Ik kwam nog een oud verslag tegen op drummers.nl van een sleishman dubbelpedaal.
Misschien dat iemand er wat aan heeft.
De pedalen
En vanaf de kruk ziet het er dan ongeveer zo uit.
Het pedaalHet pedaal wordt geleverd in een stevige stoffen tas inclusief een (inbus)sleutel en 2 teenplaten die je eventueel kan monteren.
De opstellingMijn 8 inch moest even wijken want die kwam achter de hihat te zitten, maar dit is eventueel op te lossen door een multiklem aan de ridestand. Het hebben van een rek maakt het allemaal wel wat makkelijker.
De opstelling is op deze manier voor mij op de een of andere manier wel logisch. De toms zitten allemaal binnen handbereik en ik zit wat meer "in" mijn kit. Ook de 16 inch die ik normaal alleen kan bereiken door te draaien is makkelijker te raken op deze manier.
De zit is even wennen. De snare zit strak tussen je dijbenen en de pedalen zijn niet in de breedte te verstellen. Dit kan je oplossen door je snare wat te verhogen of door wat meer achteruit te gaan zitten maar niet iedereen zal dan de voor hem/haar ideale positie kunnen vinden.
SpeelgevoelDe pedalen spelen ontzettend licht en wat mij meteen opvalt is dat (voor mij althans) de zit natuurlijk is.
Beide pedalen hebben ook hetzelfde gevoel en door het frame waar de pedalen op bevestigd zijn voelen ze zeer stabiel en solide. De pedalen staan iets naar binnen waardoor je niet alleen de spieren voor in je been gebruikt maar ook de (dikkere) spieren aan de zijkant.
FlexibiliteitIk speel op dit moment op een paar Tama IC's dus kan ik normaal een hoop verstellen aan mijn pedalen.
Wat dat betreft zijn deze pedalen wat minder bedeelt.
Je kan ze naar voren en naar achteren verstellen met behulp van de klem, of je kan de kloppers dichter of verder van je vel zetten door je bassdrum dmv de spurs naar achteren te kantelen. De klem kantelt dan mee.
De voetplaten kan je in 3 standen verstellen mbv de ketting en de veerspanning is uiteraard te verstellen
Ik moet zeggen dat ik standaard nog niet echt de behoefte heb gehad om iets te verstellen.
Wat wel een minpuntje kan zijn is dat je altijd het complete pedaal inclusief enigszins lomp frame moet monteren. Je kan niet even het linkerpedaal in de tas laten zitten wanneer je dat even niet nodig hebt. Zal voor de meesten geen probleem zijn maar noem het toch even.
PrijsDit is denk ik het grote probleem van dit pedaal.
De opstelling van je kit kan je aan wennen. De manier waarop het pedaal loopt is puur persoonlijk maar met een adviesprijs van rond de 500 euro vind ik het pedaal nogal fors geprijsd. Wat je daarvoor krijgt is ongetwijfeld iets aparts maar het is twijfelachtig of je daar een dergelijke prijs voor wilt betalen.
Ik ben er iig nog niet uit.
ConclussieHet pedaal is zeker apart en het loopt soepeler dan mijn IC's. Het frame ziet en voelt stabiel en solide en ook de overige componenten zien er stevig uitgevoerd uit. Of dat daadwerkelijk zo is moet uit langer gebruik blijken.
Het kan lastig zijn vanwege de vorm van het pedaal om een goede opstelling te vinden en dat zal voor sommige drummers gewoon niet mogelijk zijn.
Het om moeten gooien van je opstelling in combinatie met de forse prijs van het pedaal gaat er naar mijn idee niet voor zorgen dat je het veel tegen gaat komen. Maar dat is dan weer gunstig voor de mensen die iets willen dat niet iedereen heeft ;-)