En het rondje is weer compleet: ASBA stalen drums, russisch duikbotenstaal, en nu TAMA.
Ik wil zo'n kit nog steeds een keer goed testen. Heb één keer zo'n ASBA gehoord en in mijn herinnering was ik daar toen van onder de indruk.
Maar wat je zegt Animal, ik ben benieuwd wat er de komende jaren nog aan vernieuwing komen. Andere houtsoort hier, nieuw lugontwerp daar. Volgens mij zijn alle variabelen wat betreft ketelgeometrie en draagranden wel getest de afgelopen 50 jaar.
Op de mechanische delen, met name de bewegende stukken zoals pedalen, is denk ik nog winst te halen. Maar innovaties daar gaan ten onder aan het succes van de oerdegelijke bewezen concepten zoals de Iron Cobra of Eliminator - toch dat conservatisme denk ik. Of men komt met een over-engineered gedrocht als de magnetische tomophaging van Mapex. Hoeveel resonantie willen we er nog bij hebben, als het gros van de drummers toch dubbellaags vellen met tape gebruikt?
Wat ik me nog voor kan stellen is dat er een keer goedkope bamboe ketels komen die spanningsvrij kunnen worden gefabriceerd, daar leent het zich goed voor.