Ik bedoelde het ook vrij letterlijk, dat ik het er qua uiterlijk niet echt bijzonder uit vind zien. Dan ziet een gewone Iron Cobra er een stuk beter uit.
Al die slimmigheidjes die je opnoemt zijn ook al vaker gedaan. Axis had die verstelbare cam mogelijkheid al in begin jaren 90, en die meedraaiende veer zit ook op mijn mapex Falcons, maar dan onder en boven! Maar ik bedoel het verder niet negatief hoor, je kan ook eigenlijk niks nieuws meer aan een pedaal verzinnen, ik ben wel benieuwd hoe hij speelt eigenlijk.
Die trucjes zijn ongetwijfeld al ooit gedaan, maar ze zijn wel slim/handig. Ik ben het ermee eens dat er weinig meer te innoveren is. Ook die nieuwe Yamaha lijkt bijna precies op de oude Flying Dragon, met wederom wat kleine handigheidjes zoals de veerafstelling.
Het zwakste deel van het pedaal is eigenlijk het lager van de aandrijfas (of elk lager in het pedaal), omdat die steeds dezelfde hoek heen en weer maakt, terwijl lagers bedoeld zijn voor continue rotatie. Maar die lagers zijn zo goed en zo ver overgedimensioneerd voor de minimale belasting dat ze zelfs bij de doorgewinterde professional jarenlang meegaan.
Idem voor de lagers in de cardanas van dubbele pedalen. De cardanas heeft ook het bijkomende "probleem", namelijk dat de hoekverdraaiing, afhankelijk van de hoek waarin de as is gepositioneerd, niet lineair worden doorgegeven. Ook hier is de winst zo minimaal dat niemand de moeite erin steekt om dit radicaal te innoveren, die investering loont zich niet.