Hallo, bedankt voor het lezen
Onze zoon van 8 (bijna 9) wil heel graag leren drummen. Hij wil het heel graag kunnen zeg maar...
Naar muziekles gaan doet hij graag maar oefenen liever helemaal niet. Hij vindt het gewoon niet leuk omdat hij het nog niet goed genoeg kan. Ondertussen heeft hij 20 lessen gehad en heb ik met hem al meerdere gesprekken en discussies gehad over dat hij zonder oefenen geen goede drummer zal worden.
Vincent Volmer
Mijn zoon, inmiddels 11, maar indertijd 9, had duidelijk aanleg en talent voor *ahem* gitaar spelen.
Echter, Bas oefende nauwelijks. Als we hem 15 minuten aan het oefenen kregen was het veel zeg maar, en de gitaar werd na 15 min en 1 seconde weer de tas in gefrot.
Van alles geprobeerd, belonen, beetje pushen, en uiteindelijk hebben we gewoon gezegd, joh, als je niet wilt, stop er dan maar mee.
Naast gebrek aan motivatie, was ook wel de muziekkeuze die niet helemaal aansloot. Echter, toen we een half jaar later bij een andere leraar waren wezen kijken die Bas wel modernere nummers wilde leren, kwam het uiteindelijk toch weer neer op: oefenen om beter te worden. En toen hebben we ook afgezien van verder gaan met gitaar.
Bij mijn dochter is inmiddels de muziek virus ook toegeslagen, de harp, maar waar Bas afhaakt, zet zij wel door.
Als de drive om te oefenen er niet is, dan houdt het op. Wellicht helpt het om te zoeken naar de genre die hij leuk vind, als je iets leuk vindt komt die motivatie er misschien wel. En anders, over een paar jaar weer proberen
Wat betreft het gebeuren op school, tja, daar ligt een schone taak voor de school lijkt mij. Even de juf/ meester er op attenderen, die lijkt mij de eerste linie om het op te lossen.
Dat een dergelijke situatie leidt tot meer oefenen, lijkt mij eerder op de lange termijn tegen je te werken. Als op een gegeven moment de negatieve situatie zich oplost, jouw zoon is beter dan die andere, dan verdwijnt de noodzaak van oefenen weer...
Afijn, deze amateur psycholoog heeft z'n zegje gedaan
Ik wens je veel succes en wijsheid toe in deze situatie.