Ook schuldig!
Ik speel denk ik nu 6 jaar bewust open handed. Wat ik daar zelf mee wil bereiken is een beetje zoals Daan hierboven al zegt; rust geven aan je rechter/ leidende hand. Waar ik het ook voor deed is om wat rust in mn speelstijl in te bouwen.
Ik begon er mee om mijn coordinatie te verbeteren. Nu ik het een aantal jaar doe merk ik dat ook steeds meer met mijn linker kant ga doen. Ik heb dan ook meer spulletjes aan mijn linkerkan gehangen om dat ook te kunnen doen. Mijn hihat is inmiddels zo'n eind gezakt dat het eigenlijk niet meer eens praktisch is om closed-handed te spelen.
Wat tips om je linkerhand te ontwikkelen is in je hoofd de boel omdraaien. Het is hierbij handig om een practise pad te gebruiken en ergens in huis op een standaard neer te zetten. Ergens waar je er vaak langs loopt. Misschien in je hal, keuken of zelfs woonkamer. Ga dan maar gewoon 4 tellen aftikken en basis rudiments doen. LRLRL LlRrLlRr. Zodra je merkt dat je meer op rechts aan het letten bent als links stop je even en begin je opnieuw.
Wat ik nog steeds heel moeilijk vind is accenten, ghostnotes en roffs met de rechterhand. Dingen die bij mij als heel natuurlijk aanvoelen bij mn linkerhand.
Waar ik me de laatste paar maanden probeer op te focussen is de leidende linker voet! (ERG PITTIG)
Ik probeer mijn setup als gespiegelde 4 delige set te zien. Een linkshandige 4 delige set en een rechtshandige 4 delige set. Dus als ik een riff linksom doe leid ik ook met de linker hand.. (geen RLRL maar LRLR)
Daarnaast speelt dit, als je een beetje openhanded kan spelen, erg fijn. Je hebt ruimte genoeg, nooit meer gedraai om ergens nog een crash of tom aan het einde van de rij te raken.
EDIT:
Deze is voor iedereen heel erg leuk: zet je eigen kit eens HELEMAAl in spiegelbeeld. Pedalen, hihat, toms, alles.
Ik doe nu nog heel erg soms maar het blijft echt een hele leuke maar frustrerende oefening.