Je kunt het ook omdraaien: de reden dat we enigszins gekruist spelen komt alleen door de hihat, dus een dom stukje techniek. De reden dat we dan niet met rechts ook op toms (of bv. koebel) kunnen spelen, is omdat we vaak de toms vooral aan de rechterkant hebben staan.
Tja, dan kun je gedeeltelijk ook weer met een stukje techniek oplossen zoals bv door een remote-speedy hihat van Bill Bachman in het midden plaatsen, en een tom en/of koebel naar links verplaatsen. Of een remote hat rechts plaatsen. Of alleen een closed hat rechts.
Gezien de beperkte tijd die ik als hobby-drummer in mijn hobby kan steken, heb ik wel belangrijkere zaken te oefenen dan 'ambidextrositeit'! Bovendien vind ik het helemaal niet erg dat ik bv. links geen hihat leidend kan spelen, maar rechts net zo slecht subtiele ghostnotes kan spelen, wat ik links dan weer wel veel beter kan.
Tja, toch een soort taakverdeling.
Ik probeer best wel eens 16en grooves te maken die links leiden omdat dat beter uitkomt, maar ik zal er geen halszaak van maken ook een simpele rockbeat echt goed met links te kunnen leiden.
Jazz-swing vind ik links nog best wel te spelen, als het niet te snel gaat, en dan is links-rechts wel mooi als je zowel links als rechts een ride-bekken hebt hangen. Maar dan moet ik ook alle comping rechts compleet opnieuw leren. Laat maar zou ik zeggen....