*Teruglezend is het een wat onsamenhangend verhaal geworden. Ik hoop dat het desalniettemin een beetje leesbaar en begrijpelijk is.*
Dat drummen niet een heel praktisch instrument is, hebben we allemaal aan den lijve ondervonden en ondervinden we nog steeds
Maar ik vind het veel te leuk om er mee te stoppen.
Mijn geluk is altijd geweest dat ik, toen ik nog bij mijn ouders woonde (vrijstaand en lieve buren), kon drummen zoveel ik wilde. Heb 12 jaar ongestoord kunnen drummen. Op mijn 19e ging ik uit huis (ben overigens 26 nu) en ben ik in Nijmegen gaan wonen in een studentenhuis. Alhoewel mijn huisgenoten niet de moeilijkste zijn, was akoestisch drummen natuurlijk uitgesloten (ik heb ze niet eens gevraagd of het een mogelijkheid is).
Ik heb dan ook een tijdje vrijwel niet meer gedrumd. Ik ging het al snel zo erg missen dat ik jam sessies ging bezoeken en voor ik het wist zat ik weer in een bandje en repeteerden we wekelijks. Zie hier, ik kon weer drummen (1 keer in de week weliswaar maar het was een begin). Heb ook vrij snel daarna toch maar een e-kit gekocht zodat ik ook op mijn kamer kon spelen. Met een isolerend vloertje eronder is dat voor de buren (en zelfs voor mijn huisgenoten) echt wel acceptabel. Helemaal als je tijden afspreekt waarop je mag spelen. Ik speel veel liever akoestisch maar ik speel veel liever op een e-kit dan helemaal niet.
Door optredens met het betreffende bandje, jam sessies, muzikantenbanken en nieuwe contacten ben ik via audities bij meer bands terecht gekomen met als gevolg dat ik op zijn minst 10 uur in de week akoestisch drum en soms veel meer, of ik nu wil of niet (repetities, optredens etc). Op die manier heb ik naast mijn studies geld kunnen verdienen met drummen en hoefde ik niet perse bij te werken, wat weer een boel tijd scheelde. Hoewel ik ook nog een vriendin heb die, heerlijk praktisch, in A'dam woont, heb ik zelfs een eigen bedrijfje op kunnen zetten tijdens deze periode. En geloof mij, ik ben best lui aangelegd. Maar waar een wil is, is een weg. Zo simpel is het wat mij betreft. Daarom drum ik nu ook nog zoveel mogelijk naast mijn werk en andere afspraken, verplichtingen en hobby's. En ik ken zat mensen die het op deze manier doen. Het gaat misschien allemaal niet vanzelf maar zo is het leven.
Ik heb er nu, naast mijn primaire baan, een leuk tweede inkomen aan maar bovenal een fantastische hobby.
Inmiddels doe ik het best wel serieus (bij gebrek aan een betere term noem ik het maar semi-prof) maar ben er ook wel achter gekomen dat geluk (als je echt door wilt breken), gunfactor, netwerk etc hele belangrijke factoren zijn in de muziek business.
Dat is voor mij destijds een belangrijke reden geweest om bedrijfskunde en economie te gaan studeren en niet een muziekopleiding te volgen. Ik ben ook gesteld op baanzekerheid en daarnaast afwisseling (combi van werken en drummen). Achteraf heeft dit ideaal uitgepakt en dat kan voor jou ook zo gaan.
Heb zelden het gevoel dat mensen mij als muzikant niet serieus nemen (meesten vinden het juist leuk) maar mocht er zo iemand tussen zitten dan kan ik mij daar niet druk om maken. Ieder zijn eigen ding, toch? Wat ik wel merk is dat mensen de muziekwereld niet goed begrijpen waardoor je misschien het gevoel krijgt niet serieus genomen te worden. 'Leken' weten oprecht niet wat erbij komt kijken dus je kan ze dit ook niet kwalijk nemen.
Ik weet niet waar je gaat wonen maar probeer daar in contact te komen met muzikanten. Dat niet iedereen even serieus met muziek bezig is, dat klopt. Ik reis dan ook behoorlijke afstanden om met bandleden te kunnen spelen maar so be it. In de ene stad is de muziekscene nou eenmaal beter dan in de andere.
Om nog een beetje lijn in het verhaal te krijgen zou ik als ik jou was:
-E-kit aanschaffen. Kan je drummen in je volgende woning en dat is beter dan niet drummen. Ik vind akoestisch drummen ook leuker maar dat is simpelweg in veel gevallen geen optie.
-Actief zoeken in je nieuwe woonplaats naar muzikanten maar kijk ook in de wat wijdere omgeving. Zelf ben ik bij twee bands beland via muzikantenbank -->brief schrijven -->auditie doen. Geen van die bands zijn gevestigd in Nijmegen maar desalniettemin is het best goed te doen (alhoewel drumspullen de trap op- en afzeulen terwijl de auto niet voor de deur geparkeerd kan worden m'n hobby niet is). Maar je moet er wat voor over hebben. Er zijn ergere dingen.
-Soms heb je inderdaad weinig energie en/of tijd. Ik ken het probleem van studie combineren met werken en drummen en het kan lastig zijn om al die balletjes in de lucht te houden maar onmogelijk is het niet. Je moet bepaalde keuzes maken en dat betekent dat je andere dingen niet kan doen. Dat geldt helaas voor iedereen.
-Er zijn wel mogelijkheden om je hobby heel serieus te ontwikkelen naast je studie en werk maar dat kost vanzelfsprekend veel tijd en gaat niet vanzelf. Maar er zijn tal van voorbeelden waaruit blijkt dat het wel kan. Zo ken ik zelfs een prof gitarist die ook een goede functie bij McKinsey heeft. Hij is denk ik het meest extreme voorbeeld maar hij speelt én met fantastische muzikanten én heeft het financieel goed voor elkaar (zacht uitgedrukt).
-Als jij het je kan veroorloven een drumcabine te bouwen is dat natuurlijk helemaal mooi. Op dit forum staan een paar hele mooie voorbeelden.
De moraal: kop op. Er zijn genoeg mogelijkheden, zeker op jouw (of eigenlijk onze) leeftijd om er wat moois van te maken en jouw drumloopbaan een goede boost te geven ook als je geen conservatorium o.i.d. hebt gedaan.
PS: ik las na het posten hiervan nog jouw opmerking over het bestaan als beroepsmuzikant. Ik ken er een hele boel (mijn vriendin en veel vrienden zijn afgestudeerd aan het conservatorium) en het is ook maar wat je er zelf van maakt. Mijn vriendin verdient goed (boven modaal) met alleen zingen. Maar zij is dan ook een creatief ondernemend type. Dat het niet allemaal even leuk is, tsja...Welke baan is dat wel? Ik ken ook anderen die erg goed zijn maar weinig verdienen simpelweg omdat ze te veel verwachten dat het werk wel aan komt waaien. De realiteit is dat je zelfstandig ondernemer bent en het woord zegt het al, dan moet je ondernemen.