Met een Supraphonic of Acrolite van Marktplaats kun je eigenlijk niet fout gaan. Als die niet bevallen kun je ze voor het zelfde geld weer doorverkopen.
Mits je er een koopt die origineel en compleet is, zonder er een te hoge prijs voor neer te tellen.
Ze gaan regelmatig voor behoorlijke bedragen weg en ik moet bekennen dat ik er zelf moeite mee heb om deze trommels op reële waarde te schatten. Zelfs de koopjes zijn vaak duurkoop. Welke batch of periode is meer in trek dan de andere, hoort die strainer op een trommel uit die periode, etc. ?
Als beginner op het gebied van snaredrums zou ik lekker gaan experimenteren.
Bespeel eerst eens totaal verschillende trommels (diep, ondiep, messing, brons, staal, aluminium, dik en dun hout. Die-cast hoops of flanged hoops, eventueel zelfs woodhoops?)
Filmpjes op youtube (met name memphisdrumshop) kunnen ook een globaal beeld geven.
Als je bovenstaande opties een keer bespeeld hebt (hoeft nog niets eens ontzettend uitgebreid) dan heb je er in principe al best een beeld van welk geluid je kunt krijgen met wat voor een soort trommel.
Vanaf dat moment kun je redelijk gericht gaan zoeken en zul je waarschijnlijk veel plezier beleven aan je aankoop.
Zelf ben ik begonnen met het kopen van zeer scherpe aanbiedingen op marktplaats.
Af en toe onzinnig bieden en je hebt altijd een keer mazzel. Bevalt het niet? lekker doorverkopen.
De eerste losse snaredrum die ik kocht kwam via de post van marktplaats af. Messing sensitone, 6,5 inch diep met superhoops. Ik had nog nooit bewust op een messing trommel gespeeld. Het is de goedkoopste snaredrum die ik in huis heb en tevens de trommel waar ik het meeste op speel. Ik heb de superhoops bij wijze van experiment een middag vervangen door diecast hoops van een andere snaredrum die ik heb liggen en voor mij was het hele karakter van de trommel weg. Het heeft me een uurtje tijd gekost en het resultaat is dat
ík nooit een messing snaredrum zal kopen met gegoten spanranden. Simpelweg omdat het niet mijn ding is.
Experimenteren en ervaring opdoen is stukken nuttiger dan direct een absurd dure, nieuwe trommel kopen.