Lakproject 10-delige Pearl Export

Gestart door pelletank, jan 01, 2013, 14:51

« vorige - volgende »

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Omlaag

pelletank

Hi all,

Mijn probleem is als volgt:

Ik heb een 10-delige Pearl Export. 5 racktoms, 2 floortoms, 2 kicks. Inmiddels heb ik alles uitgerust met Optimounts. Nu ben ik al jaren van plan die zwarte vynyl-laag eraf te trekken, de lijm te verwijderen en 'm diep donkerrood te lakken / spuiten (dekkend).

Deze klus is te groot voor mij alleen. Hoewel ik ooit meubelmaker ben geweest, heb ik geen ervaring met drums strippen. Ik zoek dus zowel advies als hulp.

- Het drumstel moet ergens staan terwijl het in revisie is.
- Ik wil weten of de lijm eraf geschuurd moet worden of dat er een chemische oplossing is die het hout intact laat, en ketels niet ovaal trekt.
- Wat voor lak moet je gebruiken, hoeveel lagen dekkend, hoeveel lagen transparante lak om m mooi diep te krijgen, etc?
- Hoeveel tijd ben je ermee kwijt in uren, als het met twee personen gereviseerd wordt?

Graag wil ik ook weten of er mensen zijn die ook iets dergelijks van plan zijn met hun rig, en het evt samen met me willen doen. Help jij mij, dan help ik jou. Any suggestions / offers?

Gr. Pelle


Stokmans

Hoi Pelle,

Ik heb geen verstand van het schoonmaken etc. (behalve dat chemisch spul me altijd afstoot vanwege het risico dat er een restje blijft zitten en je nieuwe lak daardoor niet mooi wordt). Maar bedenk even of de investering in tijd en geld het waard is. Zeker gezien de hoeveelheid ketels heb je veel, heel veel schoonmaakwerk, wat je erg veel tijd gaat kosten. De lak is ook niet gratis, enz. Maak even een goede inschatting van kosten en tijd.

Wat betreft het opslaan: Zodra de kit uit elkaar ligt, past alles in die 2 bassdrums van je.

Hoefnix

Meubels worden vaak geloogd zonder problemen, dus voor trommels is dat net zo goed mogelijk.
Zelf heb ik wel vaker met afbijt een trommel schoongemaakt (geen dure of exclusieve exemplaren) met veel gemak en super resultaat.

Ik zou overigens de set opnieuw wrappen, dat goed te doen en makkelijker. Resultaat is bij nauwkeurig werken altijd goed.

pelletank

Thx:)
Qua tijd en kosten: het is goedkoper mijn huidige kit op te lappen dan een andere rig te kopen met dit formaat, zelfs tweedehands en in die prijsklasse. Ding is: ik reken mezelf geen arbeidsuren, want dit is mijn hobby. Dus ben alleen materiaalkosten kwijt. En evt tijdelijke opslag.

Qua wrappen: Dit gaat ten koste van de sustain maar is wel stukken goedkoper en sneller idd. Duivels dilemma... Maar eerst die rotzooi eraf.


pelletank

En bedankt voor de afbijt-tip!

drummermaarheeze

#5
jan 01, 2013, 19:55 Last Edit: jan 01, 2013, 19:55 by drummermaarheeze

Qua wrappen: Dit gaat ten koste van de sustain maar is wel stukken goedkoper en sneller idd.


Nu zit er toch ook een wrap om de ketel, dus de sustain zal met een nieuwe wrap nagenoeg hetzelfde blijven denk ik.

Technobeat


Eneuh ........ een paar foto`s van het ''omwrapproces ''  is altijd interessant . :Y


BTW , Pelletank : Welkom op Drum-Forum.nl . *O*
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

pelletank

Thx;)
en zodra ik eraan begin leg ik het idd tot in den treure vast. het gaat nog even duren omdat ik ergens eind winter de studio inga, en het daarna pas kan doen.

Qua wel of geen wrap: Hij zal idd nagenoeg hetzelfde klinken met andere wrap.Maar zonder zal hij ongetwijfeld beter klinken. Als je van optimounts een meer open sound krijgt dan van die shell mounts omdat de ketel vrijer kan resoneren, dan mag ik aannemen dat dat ook opgaat voor een laag plastic en lijm om je drumstel. En een wrap is ok om zo'n middenklasser betaalbaar te maken, maar vervangen met een andere wrap is geen upgrade. Ik denk echt dat ik ga ploeteren en m lakken. Stay tuned komende zomer voor het eindrestaat!!

Enne... Ik kan nog steeds hulp gebruiken;) Ik wil er denk ik eind maart mee beginnen. Dus wie zin heeft en hulp han gebruiken bij zijn eigen kit... =D

Joris

Misschien is het dan handig om even te vermelden waar je woont  ;)

pelletank

Lol oh ja :)
omg. Utrecht.

Hammar

Ik zou er nog eens goed over nadenken als ik jou was.
Een gelijmde wrap verwijderen kan je ketels behoorlijk beschadigen, de kans dat je splinters meetrekt uit de houten toplaag is groot. Om de toplaag goed gladgeschuurd krijgen, wat noodzakelijk is als je wilt gaan lakken, is dan heel veel werk! De gelijmde wrap verwijderen schijn je het beste met een hete föhn te kunnen doen. Dat maakt de lijm zacht en dan komt de wrap makkelijker los. Gelijkmatig verwarmen en niet te lang op 1 plek uiteraard anders verbrand de handel. Ik heb dit zelf nooit geprobeerd trouwens maar ook hier van het forum.

Het resultaat van lakken zal echter NOOIT zo mooi worden als van uit de fabriek gelakte ketels, simpelweg omdat jij de ervaring en middelen mist hiervoor!

5150

Sorry, niet neerbuigend bedoeld...maar wat een werk voor een Pearl Export...ik zou mn tijd dan besteden aan wat extra geld verdienen...kitje verkopen en een mooie set weer kopen. Dat gefröbel gaat alleen maar een hoop frustraties opleveren ben ik bang...
***...in-between-drums...***

pelletank

...

Wat me opvalt is dat niemand het hier heeft over de passie voor je kit, waar je bloed, zweet en tranen in hebt gestoken om bij elkaar te sparen. Bij de customize- en zelfbouw-afdeling van een slagwerkersforum vind ik dat een beetje zorgwekkend eerlijk gezegd.

Even een paar dingen op een rijtje.

- Ik speel thrash metal. Dit kan ook op een Sonor Designer, maar zowel live als in de studio gaat het plat klinken als je in het hobbycirquit speelt, eenvoudigweg omdat je de middelen niet hebt om de full potential van je kit te laten doorklinken in al het gitaargeweld. Er is gewoonweg te weinig dynamiek in de muziek om met een goedkope geluidsset in een achterafzaaltje, zonder ervaren geluidstech ad €350,- iets neer te zetten waarin dát opvalt. Ja, je hoort een klein beetje verschil. Maar dat weegt écht niet op tegen de meerprijs van een 10-delige pro-serie.
- Het is leuk om een tien-delige Masters Custom te kopen als je het geld hebt. Het is voor mij niet een kwestie van 'ietsje meer sparen dan heb je het voor elkaar'. Zeker niet als je droom een tien-delige kit betreft. En je die al hebt, zij het een Pearl Export ipv een pro-serie. Ik werk hard en verdien weinig. Daar klaag ik niet over, want ik ben handig en heb niet per se veel geld nodig.
- Wat een Export Export maakt, zijn de goedkope oplossingen en compromissen. Niet de shells, die zijn gewoon degelijk. Dus vervang je wat significant wat met je geluid doet, je zoekt de vellen die je ketels optimaal laten spreken, etc. En dan is je Export ineens helemaal geen Export meer, maar een erg degelijke set.
- Nogmaals, 10 shells eigenhandig (dus enkel tegen materiaalprijs) upgraden kost in het ergste geval nog steeds maar een fractie van een 10-delige pro-serie van welk merk dan ook.

En natuurlijk is een gelakte fabrieksversie mooier. Maar ik ben ervan overtuigd dat als je 'm zelf lakt, hij mooier is dan met een laag vynyl eromheen. Ik heb wat spuit- en kwast-ervaring, en ik kan je vertellen dat lak altijd mooier is dan plastic. Komt nog bij dat de sentimentele en symbolische waarde verduizendvoudigt als je je daar een beetje voor inspant.

Jenslathouwers

Volledig mee akkoord pelletank!!  +1  *O*
i'm the rezo head; out of the spotlight, responsive and more important than you may think...

5150

joh...whatever makes your boat flow...ik vind er alleen iets van en daar hoef jij het zeker niet mee eens te zijn. Ik weet alleen dat er tegenwoordig hele voordelige, betere alternatieven zijn voor een Pearl Export maar wanneer er andere, emotionele waardes meespelen en je vind het niet erg om er tijd-en-geld in te steken, moet je natuurlijk vooral doen wat jou het beste lijkt.

Een hele dure kit weer kopen is weer het andere uiterste natuurlijk. Wanneer ik bijv. kijk naar PDP, de Vision series van Pearl, tama's Silverstar, Odery enz enz dan verbaas ik me altijd over de lage prijzen en toch hele mooie houtsoorten / afwerking-en hardware.

Ik heb ook zelf wel dingen ge-customized...een snare gebouwd...maar mijn ervaring is daarmee niet altijd goed geweest...maar nou ben ik ook niet heel erg geduldig... ;)

Btw...lak is erg mooi...maar wrap is minder kwetsbaar...en qua sound hoor je het verschil echt niet  8)
***...in-between-drums...***

Hammar


...

Wat me opvalt is dat niemand het hier heeft over de passie voor je kit, waar je bloed, zweet en tranen in hebt gestoken om bij elkaar te sparen. Bij de customize- en zelfbouw-afdeling van een slagwerkersforum vind ik dat een beetje zorgwekkend eerlijk gezegd.

Even een paar dingen op een rijtje.

- Ik speel thrash metal. Dit kan ook op een Sonor Designer, maar zowel live als in de studio gaat het plat klinken als je in het hobbycirquit speelt, eenvoudigweg omdat je de middelen niet hebt om de full potential van je kit te laten doorklinken in al het gitaargeweld. Er is gewoonweg te weinig dynamiek in de muziek om met een goedkope geluidsset in een achterafzaaltje, zonder ervaren geluidstech ad €350,- iets neer te zetten waarin dát opvalt. Ja, je hoort een klein beetje verschil. Maar dat weegt écht niet op tegen de meerprijs van een 10-delige pro-serie.
- Het is leuk om een tien-delige Masters Custom te kopen als je het geld hebt. Het is voor mij niet een kwestie van 'ietsje meer sparen dan heb je het voor elkaar'. Zeker niet als je droom een tien-delige kit betreft. En je die al hebt, zij het een Pearl Export ipv een pro-serie. Ik werk hard en verdien weinig. Daar klaag ik niet over, want ik ben handig en heb niet per se veel geld nodig.
- Wat een Export Export maakt, zijn de goedkope oplossingen en compromissen. Niet de shells, die zijn gewoon degelijk. Dus vervang je wat significant wat met je geluid doet, je zoekt de vellen die je ketels optimaal laten spreken, etc. En dan is je Export ineens helemaal geen Export meer, maar een erg degelijke set.
- Nogmaals, 10 shells eigenhandig (dus enkel tegen materiaalprijs) upgraden kost in het ergste geval nog steeds maar een fractie van een 10-delige pro-serie van welk merk dan ook.

En natuurlijk is een gelakte fabrieksversie mooier. Maar ik ben ervan overtuigd dat als je 'm zelf lakt, hij mooier is dan met een laag vynyl eromheen. Ik heb wat spuit- en kwast-ervaring, en ik kan je vertellen dat lak altijd mooier is dan plastic. Komt nog bij dat de sentimentele en symbolische waarde verduizendvoudigt als je je daar een beetje voor inspant.


Vertel ons eerst je plan van aanpak, wij hier op het forum zullen je zeker helpen.
Succesvol lakken kan alleen als je ondergrond perfect is!

Hammar


Volledig mee akkoord pelletank!!  +1  *O*
onzinnig!

pelletank

Pva.

Uit de losse pols (smart en wbs volgen ;)) als volgt.

Als de coating maar op één plek gelijmd is (zoals het geval met de Jordison-elx), dan is het een kwestie van erafknippen, laatste stuk losmaken met bijv. föhn (evt in mal geklemd om niet ovaal te worden). Lijm chemisch verwijderen heb ik inmiddels geleerd is prima te doen met drums.

Zodra alle shells uit hun jasje zijn: Zien wat de schade is, hoe slecht het hout is. Als aanzienlijk: Plamuren, schuren. Anders enkel schuren.

Dan pas kun je een assessment maken mbt het verfproces.

a
Als de houtkleur niet teveel afwijkt op alle ketels wil ik het eerst zwart beitsen, dan weer erafschuren, dan donker- / kers-rood beitsen. Het zwart dat in de nerven blijft zitten en de algehele houtkleur een donkerdere toon heeft gegeven, geeft een verdieping aan het rood, een schaduw-effect.

b
Stel, het hout heeft onderling écht teveel afwijkende kleuren of ik heb met teveel plamuur moeten werken (i.e. gaat lelijke verschillen geven als gebeitst tov houtnerf), dan moet het dekkend gelakt worden. Dat zou jammer zijn. De kleur wordt dan nog steeds donker- / kers-rood.

Daarna is het een kwestie van vernis of lak en steeds licht opschuren. Ik denk aan parketvloerlak oid? En dat lakken heel vaak herhalen.

Dan licht opschuren (400), nat schuren (aantal keer; doorgaan tot 1500 oid), polijsten met tool.

Hardware erop en rammen.


De échte tijd gaat zitten in het schoonmaken van de ketels en het schuren/ polijsten. Het lakken kost wel tijd, maar tegen de tijd dat ik klaar ben met de laatste ketel kan ik de eerste weer lakken.

Ik weet alleen echt niet hoeveel uren hierin gaan zitten. En die inschatting is cruciaal, anders krijg ik het project niet af. En ik moet nog berekenen hoeveel m2 oppervlak mijn hele kit in totaal heeft.

Harre

Misschien een tip voor als de set klaar is: m'n MMX is gespoten door een professionele spuiter en die gaf me toen de set klaar was nog het advies om er minimaal een maand héél voorzichtig mee te zijn in verband met het uitharden van de lak. Een lak die droog aanvoelt is nog niet volledig uitgehard en zal pas na een langere tijd z'n uiteindelijk beschermende eigenschappen hebben. Het klinkt niet onlogisch, maar ik heb zelf nul verstand van dit soort zaken dus heb ik het maar als waarheid aangenomen.

Verder vind ik het een heel mooi project waar je aan wilt beginnen en aangezien het geen bevlieging lijkt te zijn (in de zin van 'oh, dat lijkt me vet dus ga ik dat even doen') denk ik dat het een goede kans van slagen heeft. Alleen (zoals je zelf al aangeeft) omdat je niet weet wat je tegenkomt als je de wrap er af gaat halen zou ik geen strakke planning maken, maar gewoon aan de slag gaan en maar zien waar het schip zal stranden qua planning. Een week korter of langer maakt dan immers ook niet uit en ik denk dat je er uiteindelijk dan niet alleen qua uiterlijk van de set maar ook qua persoonlijk gevoel heel erg op vooruit gaat.
Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.

Stokmans


...

Wat me opvalt is dat niemand het hier heeft over de passie voor je kit, waar je bloed, zweet en tranen in hebt gestoken om bij elkaar te sparen. Bij de customize- en zelfbouw-afdeling van een slagwerkersforum vind ik dat een beetje zorgwekkend eerlijk gezegd.

Maar er is niemand hier die jouw achtergrond kent en de adviezen zijn niet anders dan goed bedoeld. Genoeg mensen hier moeten er niet aan denken om een Export zo grondig aan te pakken, voor anderen is het de enige manier om een betere/andere set te krijgen.

Is het misschien een idee om eens te beginnen met een tom die je vrijwel niet gebruikt?

stick tight

Wat ik erg apart vind is het argument voor een betere klank als de wrap eraf is en de ketels gelakt zijn.

Wat ik zo lees worden het zeker 5-6 lagen beits/lak/vernis. Denk je echt dat dat een betere klank geeft tenopzichte van een wrap? Zeker in een live situatie is dat te verwaarlozen. Optimounts maken al het verschil en heel veel beter als dit zal hij nooit gaan klinken. Het blijft een export van waaiboom hout, het word niet opeens een reference set...

Het opknappen van een set geeft ook geen toevoeging aan de financiële waarde; een opel astra die je koopt voor 2000 euro word ook niet opeens 3000 euro waard als je er een nieuwe uitlaat onder legt en de carrosserie spuit ter waarde van 1500 euro. De dagwaarde blijft gelijk.

Maargoed, het is natuurlijk een keuze die je maakt. Als jij het de investering waard vindt zeker doen!

Die wrap is er makkelijk af te krijgen met een fohn en de lijmresten met wat afbijt. Hij is waarschijnlijk alleen op de naad gelijmt... Wat je daarna moet doen weet je net zo goed als ik ;)

pelletank

Bedankt voor de tips:) Dat van dat uitharden wist ik niet. Niet dat t zó lang duurde iig...

Het verschil tussen lak en wrap zit 'm in het volgende: lak is hard en resoneert mee, voorzover van toepassing omdat het superdun is. Wrap is zacht, net als de lijm die wordt gebruikt, en absorbeert geluid. Daarbovenop dempt het de resonantie van het hout. Ls ik het extrapoleer: neem het verschil tussen vel met coating vs een vel zonder coating maar met dempring. Dit is een groot auditief verschil.

Het is inderdaad zo dat je dit live niet zult merken, in de settings waar ik speel. Maar het is nog steeds goedkoper dan een pro serie met twee kicks, twee floors en vijf racktoms;)

En dat het waaibomenhout is ben ik het niet helemaal mee eens. Vergeet niet dat Pearl export een middenklasser is, en heel ver van de onderklassen is verwijderd. Sterker, het was zo'n betrouwbaar geval, dat het het best verkochte drumstel aller tijden is geworden. Ik heb getourd met veel bands die 'betere' series hadden van andere merken en een slechtere sound dan ik bezit. En dat ondanks top notch vellen, of het nou Remo Emperors waren, SD2's van Evans of die te gekke Aquarius-vellen.

Het is degelijk spul, en het waard om op te knappen. Met name omdat het zo'n uitgebreid drumstel is.
Eerst wil ik het hout zien voordat ik overstag ga en het alsnog wrap. Want dat is nog steeds een optie.
Uiteraard dioe ik t niet voor de dagwaarde. Maar all things aside is het een gave kit die het het wel waard is vind ik.

Overigens zie ik sceptische reacties niet als aanval, maar het wordt een beetje zo van: "ja maar het is het niet waard." "Ja maar het is mooier." "Ja maar het is het niet waard." "Ja maar hij wordt er mooier van."


Paul

Als het verschil tussen een Export en een Designer al nauwelijks hoorbaar is in je muziek, zoals je zelf zegt, dan is het verschil tussen lak en wrap natuurlijk helemaal verwaarloosbaar. Dan zou je het puur voor de looks doen. Een wrap is dan veel sneller en vooral steviger en gemakkelijk goed zelf te doen. Als blijkt dat lakken teveel tijd kost is dat een goed alternatief.
Wellicht kan Harre een schatting maken van de tijd die de spuiter destijds nodig had voor zijn kit?

Oppervlakte van je ketels is heel gemakkelijk, omtrek maal hoogte, ofwel: Pi * diameter * keteldiepte (in meters, 1 inch = 2.54 cm). Een 22x18" bassdrum is 55.9 x 45.7 cm, dat geeft: 3.14 * 0.559 * 0.457 = 0.8 m2.


(Of er daadwerkelijk verschil is tussen lak en wrap laat ik hier in het midden en dat is ook geen discussie om in dit topic te voeren).

Harre

Dat wil ik wel doen, maar dan hebben we het over een man die gespecialiseerd is in special paint en daar ook zijn beroep van heeft gemaakt. Niet helemaal een eerlijk vergelijk dan natuurlijk, maar goed...

Het totale proces vanaf de eerste afspraak om te babbelen over een ontwerp tot ik de set speelklaar thuis had duurde drie weken. In die tijd heb ik de (origineel zwarte) set zelf gestript en Hans hoefde die dus alleen maar een beetje op te schuren (mmx is een gelakte set) om hem vervolgens te voorzien van twee lagen lak en een afbeelding van m'n tattoo. In die periode heeft de set meen ik een dag of vier à vijf bij Hans in de werkplaats gestaan met dit als uiteindelijke resultaat:



Wat er op de foto overigens niet goed uitkomt is dat het blauw een metallic lak is. Die is als fade over de witte basis gespoten.
Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.

koko

Pelletank, ik bewonder je enthousiasme en energie om dit project op te pakken nu al. Het feit dat niet iedereen meteen staat te juichen en applaudiseren bij je plan hoeft je niet te weerhouden, maar het zegt misschien iets over de ervaringen die mensen hier hebben.

Ik bouw sinds 2005 mijn eigen drumstellen, plywood en stave. Niet een keteltje kopen en assembleren (niks mis mee overigens) maar van scrap. Ik heb zeker 40 snares op mijn naam staan en verkocht aan amerikanen en europeanen. En ook ik ga even op de rem staan bij je plannen. Niet om je te weerhouden, ik ga je helpen met tips (staan er her en der op dit forum), maar ik weet hoe moeilijk het is om echt, echt mooi lakwerk te krijgen.

Hoe beter de glans (je hebt het over polijsten) hoe beter je iedere deuk en del gaat zien. Ik heb voor elke diameter speciale schuurvoeten bij mijn lineare schuurmachine. Je zult met kurk schuurblokken eerst zo'n schuurvoet moeten maken wil je echt zonder dellen en deuken kunnen schuren. Helemaal als je met plamuur aan de gang wil is dat belangrijk. Plamuur is meestal harder dan de houtsoort die er de ketels zit. Je zult dus een blok moeten hebben dat rondom gedragen wordt om een deuk te voorkomen.
Je doet jezelf echt veel plezier als je al je ketels automatisch rond laat draaien tijdens het schuren, al weer om deuken en dellen te voorkomen. Let er op dat ze niet te snel draaien, dat geeft makkelijk krassen, net als het schuurstof in je papier. Ik doe er machinaal, in een speciale jig, met stofafzuiging, anderhalf uur over om een bassdrum helemaal goed vlak te schuren. Is wel een stave drum, dus dat duurt wat langer.

Ook tijdens het lakken de ketels automatisch rond laten draaien en voldoende laagdikte opbouwen. Tussen schuren tot minstens p400

Dan moet je nog alle gaten afdichten, anders krijg je druipers, maar wel afgewerkt op dezelfde hoogte als het hout. Van die zachte oordopjes er in, en als ze zitten afsnijden.
Droogtijden tussendoor minimaal 2 dagen, anders is je lak eigenlijk te zacht om te mooi te schuren (denk aan plakkerig schuurstof in je schuurpapier=krassen).

Voor een set van 10 ketels zul je zomaar twee tot drie weken zonder kit zitten. Geloof me.

Het beste advies wat ik je nu kan geven is een oud houten snare drummetje te kopen en daar eens mee te beginnen. Dan krijg je gevoel voor wat je doet, doe je ervaring op en kan je het resultaat goed beoordelen voor je begint aan je hele kit. Tevens krijg je een idee van tijd (en geld).

Succes.



Omhoog