Het verschil tussen lak en wrap zit 'm in het volgende: lak is hard en resoneert mee, voorzover van toepassing omdat het superdun is. Wrap is zacht, net als de lijm die wordt gebruikt, en absorbeert geluid. Daarbovenop dempt het de resonantie van het hout.
Heb je er weleens bij stilgestaan hoeveel lijm er in een plyketel zit?
Het is degelijk spul, en het waard om op te knappen. Met name omdat het zo'n uitgebreid drumstel is.
Eerst wil ik het hout zien voordat ik overstag ga en het alsnog wrap. Want dat is nog steeds een optie.
Uiteraard dioe ik t niet voor de dagwaarde. Maar all things aside is het een gave kit die het het wel waard is vind ik.
Een export is een leuke kit. Ik heb op een boel drumstellen gespeeld (voornamelijk Pearl) van nieuwprijzen van zo'n €250 tot mijn huidige Masterworks. Ik heb veel op oude exports gespeeld en heb zelf 5 jaar een flinke ELX gehad.
Ja, het is degelijk spul. Erg degelijk zelfs, het is niet zomaar dat er nog zo ontzettend veel Exports dagelijks gebruikt en versjouwd worden. Het verschil tussen brackets op de ketels en tussen een geïsoleerde ophanging zoals de Optimount is prima hoorbaar. Ga echter alsjeblieft niet denken dat je set beter gaat klinken door een laklaag i.p.v. een wrap. Hoe degelijk en leuk een export ook is: het is en blijft - optimistisch gezien - een (zeer lage) middenklasse set. Nu is de classificatie niet zo interessant, ik haal het alleen aan om aan te geven dat er op deze sets behoorlijk concessies zijn gedaan om de prijs laag te houden. De geschiedenis heeft uitgewezen dat dit erg goede concessies zijn geweest overigens. De ketels zijn aardig, de hardware is prima.
Je keuze voor geïsoleerde ophanging is erg goed geweest, hier is een grote winst te behalen. Verder is er een grote winst te behalen door goede vellen te kopen (zowel aan slag- als aan resonantiezijde).
Zoals al eerder is aangehaald, zou je verse bearing edges kunnen overwegen. Dit kan behoorlijk wat invloed hebben op het karakter van de set. Een complete set nieuwe vellen voor je kit kost al evenveel als dat de shellset nog gaat opleveren. Toch is dit een uitgave die je veel plezier kan opleveren.
Ik was met mijn ELX ook regelmatig bezig met het proberen van nieuwe dingen om hem beter te laten klinken. Leuke bezigheid die ik iedereen kan aanraden. Wel houdt het een keer op en het is zonde om daar achter te komen nadat je honderden euro's hebt geïnvesteerd zonder echt resultaat. Mijn motto is dan ook: investeer niet significant meer geld in een set dan dat het nog zal opleveren. Vellen uitgezonderd uiteraard.
Er is in dit topic al veel relevante info gegeven dus ik ga dit niet allemaal herhalen.
Er is niks helemaal mis met een Pearl Export, maar maak jezelf geen illusies ten koste van een boel geld. Helemaal niet als je zelf aan aangeeft het verschil live niet te horen tussen een Export en een kit uit het topsegment. Die paar gram lak of wrap ga je dan al helemaal niet horen. Sowieso niet trouwens.
Ten slotte: hoeveel geld je ook investeert in veranderingen, verbeteringen of nieuwe spullen: alles valt of staat uiteindelijk met hoe goed jij in staat bent om je kit te stemmen.