Ohja joh? Wel 20 % ? Zou men het verschil tussen verschillende kits niet merken met dezelfde vellen? Oooh... Fijn dat je me even hebt ingelicht! Ik weet nu weer heel wat meer over drums!
Graag gedaan
Ik snap dat het moeilijk te begrijpen is, dat hetgeen een kit onderscheidt van de andere, maar 20% van het geluid bedraagt. De rest is dus 'velgeluid', 'stokgeluid, etc.
Er zijn veel meer factoren dan alleen houtsoort (die maar een klein deel bepaalt van het totaalgeluid) die maken dat de ene kit anders klinkt dan de andere kit. Maar nog steeds wordt het grootste deel bepaald door het vel, de stok en het spel.
Misschien dat jullie het moeilijk vinden om te begrijpen, maar mooier kan ik het niet maken
Ik krijg ook het idee dat ik het nog heel vaak kan zeggen, maar dat het bij niemand doordringt.
Robert-Jan, mijn punt is dat als jij een kit hoort, dat je niet kan horen welke houtsoort het is, hoe oud de vellen zijn, welke stokken er gebruikt worden, wie erop speelt, etc. etc.
Het zit grotendeels tussen je oren. Je lijkt wel audiofiel als je verschillen kan horen tussen dezelfde ketels, van een andere houtsoort. Daar zou een blinde test ideaal voor zijn.
Luisteren in een drumshop is misschien wel het minst ideaal, met alle kits eromheen, verschillende plaatsing, betonnen plafond, pilaren, etc. etc. Als je op die basis een kit koopt, zul je teleurgesteld zijn als je hem thuis op je zolderkamertje hebt neergezet
Natuurlijk klinkt berken feller dan esdoorn, maar niemand weet hoe dik de ene ketel is, hoeveel lagen, hoe dicht het hout is, hoeveel lijm is gebruikt, en dat heeft allemaal invloed op het geluid, maar in het totaalgeluid is het aandeel lang niet zo groot als jullie denken.
Als je een ketelgeluid wilt horen, dan neem je een lineair vel, zonder demping, om de resonanties van de ketel te kunnen horen, want wat het vel dempt, zal de ketel ook niet laten horen. Verneukeratief dus.
Als je je dus blind staart op de houtsoort alleen, dan heb je waarschijnlijk teveel geld