Heel interessant topic. Ik kom er binnenkort nog even op terug (het is nu 02.06 uur) en er valt een boel over te zeggen, maar o.b.v. het filmpje wil ik in ieder geval een paar dingen kwijt.
Ten eerste, en dat is totaal niet drumgerelateerd; maar wat goede zangeres! Doet me denken aan Lisa Loïs. Ik heb een aantal biertjes achter de kiezen dus heb niet super geconcentreerd kunnen luisteren om eerlijk te zijn, maar wat een power. Zo te horen heeft zij niet echt last van zenuwen, of weet ze het heel goed te kanaliseren. Ik zou in ieder geval eens met haar gaan praten. Het is natuurlijk niet een issue wat alleen drummers aangaat.
Dan mijn tweede punt. Wat ik persoonlijk probeer te stimuleren op het podium als ik mij niet helemaal lekker in mijn vel voel, zenuwachtig ben, mijn dag niet heb, of het gewoon niet helemaal 'voel', is contact/interactie zoeken met mijn bandleden. Dat is iets wat mij heel erg geruststelt tijdens optredens op zulke momenten. Wat mij opvalt is dat jullie dat niet doen. Er is in ieder geval niemand die dat met jou doet. En ik durf te wedden dat dat in de repetitieruimte wel gebeurt. Tuurlijk, je speelt voor publiek en daar kan je moeilijk 10 minuten met je rug naartoe gaan staan, maar voor mij is de interactie soms (zeker op een wat mindere dag door bovengenoemde redenen) zo ontspannend. Voor mij is dat in die gevallen een manier om te 'vergeten' dat ik voor een publiek sta te spelen en verval in het uitoefenen van een kunstje wat de ene keer wat beter gaat dan de ander. Je bent muziek aan het maken en daar moet je voornamelijk voor luisteren, maar ik vind het fijn om ook op andere manieren contact te maken met mijn bandleden (en dus vrienden [ik snap dat dit voor profs niet altijd opgaat]).
Want, tenslotte (voor nu
) komen zenuwen voort uit onzekerheid. Dat kan hem in heel veel dingen zitten: ken je je partijen wel goed genoeg, voel je je fit, heb je niet te koude handen, staat je stok op breken en heb je geen reserve voor de hand, schuift je bassdrum weg, begin je dronken te worden (
)? Al die dingen kan je voorkomen of dempen door ze specifiek aan te pakken maar wat altijd helpt te kalmeren, althans voor mij, is communiceren op het podium. En dan niet te formeel denken (in de zin van 'dit nummer is te snel') maar er ook samen van genieten. Foutjes kan je weg lachen (ziet er alleen maar leuk uit voor het publiek) en dat is een manier om ermee om te gaan, maar zo kan je ook extra vertrouwen halen uit de positieve dingen (vette riffs, goede generale accenten, noem het maar op).
Kortom, in mijn beleving dempt interactie op het podium de foutjes en boost het de vette dingen. Daarnaast ziet het er ook, los van al het bovenstaande, beter uit. Maar dat is misschien persoonlijk.