Wanneer je een duidelijk beeld wilt wat je met je handen speelt en ook voor je voeten, is het erg handig om het in die twee voices te noteren.
Zelf gebruik ik Finale. Ben ooit met begonnen met sibelius wat ik eerst een stuk gebruiksvriendelijker vond, maar ik kon via een leraar van het conservatorium finale 2011 krijgen en ik moet zeggen dat dit toch wel echt een topprogramma is. Moet eerlijk toegeven dat het veel tijd kost om alle functies je eigen te maken, maar als dat geen probleem is, dan is Finale denk ik een programma met meer mogelijkheden. Het is natuurlijk ook niet voor niets dat Finale door de meeste componisten en conservatoria wordt gebruikt.
Terug naar het noteren van drumritmes.
Zodra je al een ritmae schrijft wat ietsje syncopisch is of waar niet veel op de 1e tel zit etc. dan krijg je het niet voor elkaar om dat zonder al die rustjes te noteren. Bij een dergelijk latin ritme vind ik het zelf ook altijd wel fijn om te kijken waar welke noot valt. Bij de bovenste notatie is duidelijker te zien wat voor ritme onder en boven wordt geschreven, maar als je het gewoon in 1 voice schrijft, krijg je meer een beeld welke noot na welke noot volgt.
Het is maar net wat je lekkerder vindt