Ik ben nu 4 maanden bezig met drummen. Om de week les en verder veel oefenen.
Grooves probeer ik toe te passen in de muziek.
Ondanks dat t heel goed gaat en ik veel leer ben ik afgelopen week bij t spelen met de band, dit heeft n aantal weken stilgelegen, erachter gekomen dat spelen op cd's heel anders is dan spelen met 4 man live.
Wat bij n cd heel aardig klinkt, klinkt t live wat magertjes.
Deze week heb ik weer les en maar eens kijken hoe ik dat t best kan aanpassen.
Moet natuurlijk ook niet vergeten dat ik nog de nodige ervaring moet opdoen.
Ideeen zijn natuurlijk van harte welkom.
O ja, het spelen met de band is op n e-drumstel.
Wat bedoel je met magertjes ?
Het grootste verschil tussen met cd spelen en in een band is dat in het 2de geval jij de motor bent. Wat jij doet moet kloppen, qua feel en tempo en de rest is van jou afhankelijk.
Je kan niet zomaar even stoppen als je even in de war bent want de rest moet wel door.
De cd gaat over het algemeen rustig door en als jij het ff niet meer weet wacht je een maat of wat en val je weer in. Of je begint gewoon even opnieuw.
Het belangrijkste is vind ik dat je in het begin vooral de rest "faciliteert" dat betekend dat het spelen van de juiste groove en het juiste tempo voorrang heeft boven die ene fantastische fill of die geweldige break of die veel vettere paradiddle groove. Concentreer je op de basis totdat je daarin comfortabel bent en probeer dan andere zaken in te bouwen waarbij je dan langzaam je eigen stijl ontwikkeld.
Geloof me, er is niets zo genant als niet uitkomen met die ene fill die in je hoofd geweldig klinkt. Waardoor vervolgens de rest van de band in de war raakt en iedereen 2 maten nodig heeft om de boel weer recht te breien