Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Berichten - Jeroen van Delft

1
Heren, ik moet hier noodgedwongen even afhaken ivm mijn familieomstandigheden. De boodschap is duidelijk, dank voor de levendige discussie.
2
Citaat
Het is toch jouw taak om die winkel vol te hangen of wacht je tot ze je bellen ?


Dat is consignatie en dat is zeker bespreekbaar. Maar als ik daarnaar informeer krijg ik vaak te horen dat er in de winkel nog te weinig vraag is.

Citaat
Je verkoopt aan mensen die je goed genoeg vindt met 70% en zo niet dan krijgen ze 50% ..je nodigt iedereen meerdere keren uit om bij jou te komen en je hebt geen winkels waar je klanten naar toe kan sturen..je verkoopt dus aan iedereen die een bekken van je wil.


Maar wat moet ik dan zeggen? Nee ik verkoop geen bekken aan je want het is nergens in een winkel te krijgen?
3
Weer bedankt voor alle reacties!

Natuurlijk maak ik wel winst op de bekkens. Maar al die winst investeer ik onmiddelijk terug in mijn bedrijf. Dat gaat naar het langzaam proberen aan te leggen van een voorraad, naar een demoruimte, naar promotieactiviteiten, naar Frankfurt, etc., etc. Er gaat nog steeds (een beetje) geld bij omdat ik graag wil dat het lukt, omdat ik zoveel mogelijk investeer. Ik maak daardoor over alle plussen en minnen genomen nog (net) geen winst.
Daarnaast geloof ik inderdaad zeer sterk in Soultone, zonder daarmee afbreuk te willen doen aan de kwaliteiten van andere merken.

Citaat
Citaat
Maar het is de job van de winkel om spullen in te kopen en in de winkel te hangen, niet van mij als groothandel.

8)7

again.. wow..


Maar dit is toch zo? Een winkel koopt in bij een groothandel? Of zie ik hier iets verkeerd?

Citaat
Aan wat niet?
- Winkeliers zitten hier (blijkbaar!) niet op te wachten, anders had je na 4 jaar toch wel een paar dealers zover hebben moeten krijgen
- aan je eigen geloofwaardigheid (again, je ontkent zowat alles. Misschien niet bewust, maar probeer je oogkleppen af te zetten, en je eens te verplaatsen in de schoenen van de HANDEL (niet van 17 jarige drummer die best OK op trommels kan tikken, of van die enkeling die zich aanmeldt op een drumforum louter en alleen een halelujah verhaal over soultone te komen ophangen... just sayin'), of andere ondernemers hoe die het zien
- Aan het feit dat ik geen OEM Masterwork bekken slik, met een gefingeerde lijstprijs van 850 euro, waar ik SOWIESO (hoe dan ook, ongeacht wat ik ook doe of wie ik ook ben) 50% (!!!!! 8)7 !!!!) korting op krijg.

Nogmaals.  Ik heb niet anders dan MW bekkens, dus ik zal de laatste zijn die de kwaliteit en/of klankvan Soultone in twijfel zal trekken, maar ik alleen maar fronsen en moeilijk kijken als ik al je uitleg/verklaringen lees en over je verkoopmethodes nadenk.

Je bent OF importeur / groothandel (dan bemoei je je niet met rechtstreekse verkopen en handelt uitsluitend via je dealerkanaal), OF je verkoopt rechtstreeks.  Is helemaal (!) niets mis mee, maar accepteer dan ook dat dealers er niet nog eens tussen willen gaan zitten.
Exhorbitante kortingen op werkelijk torenhoge prijzen, schrikken gewoonweg af...


Ik heb geprobeerd uit te leggen hoe het zit. Soultone is geen Masterwork OEM, Ik probeer zeer uitgebreid in te gaan op alle argumenten maar ik kan je kennelijk niet tevreden stellen en dat spijt me. Als importeur / groothandelaar / vertegenwoordig heb ik wel het recht om rechtstreeks aan mijn endorsers te leveren dus dat kan het probleem ook niet zijn. De twee grote struikelblokken die telkens weer terug komen zijn de hoge list price en het liberale aannamebeleid. Deze boodschap heb ik goed in mijn oren geknoopt, ondanks dat het het beide factoren zijn waar ik zelf geen invloed op heb.
4
Ah! Hai Gijs, goed van je te horen. Ik kwam er laatst achter dat jij de broer bent van Hanneke! Daar heb ik half en half nog wat mee gehad toen we rond 2000 allebei in Antwerpen woonden. Small world, isn't it!

Mijn reactie:

Citaat
Ook ben ik het niet met je eens dat dat ik als winkelier bang ben om een nieuw merk neer te zetten, in tegendeel! En ik durf je ook te garanderen dat er meer winkels zijn die dit echt wel aandurven! Het duurt alleen wat langer...


Ik heb in de tijd dat ik bij jou ben geweest veel winkeliers bezocht en heb alles laten zien en alles uitgelegd. Het antwoord wat ik keer op keer kreeg is "prachtige bekkens maar wij durven die investering niet aan omdat niemand het kent. Kom maar terug als er vraag naar is." Dus het was zeker geen angst of onwil maar veel meer een zeker willen weten dat een investering wordt terugverdiend. Daarvoor was Soultone op dat moment nog veel te onbekend.

Citaat
Maar wat naar mijn idee niet werkt, jij bied je bekkens aan, aan iedereen die maar een paar stokken kan vasthouden! Tegen inkoop prijzen...


Ik ben het hier niet mee eens. Ten eerste hebben we een ander endorserbeleid dan bij andere merken, waarbij up-and-coming de grootste drijfveer achter de aannames is. Ten tweede ga ik niet over het aannamebeleid, dat gebeurt in Amerika. Ik zelf heb dus niets te zeggen over wij zij aannemen en wie niet. De kortingsprijzen gelden alleen voor endorsers, drummers die er voor kiezen om exclusief met ons merk te spelen. Als tegenprestatie krijgen ze korting. We kunnen argumenteren over het aannamebeleid, maar dat laatste punt is bij elk merk hetzelfde.

Citaat
En je zoekt deze drummers pro actief op, is het niet zo, dat als je van een merk onder de indruk bent, dat je dan zelf achter een endorsement aangaat??


Er zijn drummers die zelf een endorsement zoeken. Aan de andere kant zijn er elk importeurskantoor scouts die nieuwe talenten proberen te ontdekken en vervolgens een endorsement aanbieden. Zij doen dat vanachter hun bureau, wij doen dat (nu) door te adverteren. Ik maak alleen maar bekend dat Soultone endorsers zoekt, net zoals alle andere merken endorsers zoeken. Het enige verschil hierin is dat ik er een advertentie voor zet.

Citaat
Ook heb je endorsers erbij zitten die met meerdere merken door elkaar speelt, is er niet een bepaalde exclusiviteit vereist bij een endorsement???


Het is zeker dat er ook bij Soultone exclusiviteit verlangt wordt. Drummers hoeven bij ons echter niet al hun bekkens in een keer te bestellen, dat kan ook gespreid. Ik zie vaak filmpjes waarin drummers hun eerste Soultone bekkens aan de wereld laten zien zonder al een complete set te hebben. Die filmpjes halen ze helaas niet meer van YouTube als ze later wel hun set compleet hebben.

Citaat
En nu kan je dit wel allemaal mooi weerleggen, maar alles wijst erop dat je op dit moment alleen maar bezig bent om rechtstreeks je bekkens in de markt te zetten, via een "endorsement" lees: korting!!


Ik kan dat ook alleen maar via de endorsements doen, ik ben geen in principe detailhandel. Ik doe de losse verkoop alleen maar omdat er geen nog geen winkels zijn waar ze hangen. Ik heb geen winkel met meerdere producten waar mensen de hele dag binnenlopen. Maar Gijs, jij geeft je klanten in de winkel toch ook korting op de list price? Waarom mag ik dat dan niet? Het ware probleem zit hem ook niet in het feit dat er korting wordt gegeven (want dat doet iedereen, zowel in endorsementdeals als in de winkel), als wel in dat je vind dat er een te ruimhartig aannamebeleid is, denk ik.

Citaat
Ook het after sales verhaal, een endorsement houdt naar mijn idee ook toursupport in, maar ook een snelle afhandeling van kapotte bekkens, je kan toch niet verwachten dat een pro/semi pro 4 weken moet wachten op zijn vervang bekken?? Omdat ie nog gemaakt moet worden? Dat valt bij mij onder zeer slechte service en ondersteuning....


Waarom denk je dat er bij ons geen toursupport is? Natuurlijk wel. De termijn van vier weken voor bestellingen die ik noemde zijn voor grotere orders (15+ bekkens) die uit Turkije worden verscheept. Niemand hoeft 4 weken te wachten op een vervangend bekken, die laat ik gewoon uit Amerika komen, waar wel een voorraad is. Dat duurt drie dagen. En als dat nog te lang is, dan kunnen alle endorsers er op rekenen dat ze snel een vervangend bekken kunnen krijgen uit mijn bescheiden voorraad, als het moet kom ik hem persoonlijk nog diezelfde dag brengen. Is dat service en ondersteuning genoeg voor je?

Citaat
En dan niet alleen een voorbeeld maar gewoon het bekken wat ze kopen. Niet alleen eindgebruikers maar ook winkels.
Het lijkt mij dat een winkel niet met een klant om een tafel gaat zitten om te bespreken welk bekken er te bestellen is terwijl er nog een heel rek met andere bekkens op voorraad hangt. Uiteindelijk is een winkel een plek waar een eindgebruiker binnen komt, een klap op een bekken geeft een glimlach krijgt en dat bekken koopt. Dus moeten die bekkens daar zijn.


Hier ben ik het natuurlijk mee eens. Maar het is de job van de winkel om spullen in te kopen en in de winkel te hangen, niet van mij als groothandel. Maar geen enkele winkelier kan het volledige gamma in alle kleuren en maten van een merk in huis hebben. Dat heeft geen enkele winkelier van al de merken die hij in huis heeft. Dus als de klant iets wil hebben wat de winkelier niet in huis heeft dan wordt het besteld. Dat gaat toch bij elk merk zo of ben ik nou gek? En als er wat wordt besteld dan zorg ik dat het asap ter plaatse komt. Dat is mijn groothandelstaak.

Citaat
Op beide percentages verdien je geld, laten we wel wezen. De endorsers zijn dus simpelweg ook van belang voor je omzet, als die niet vragen wordt er ook niet gedraaid..


In de vier jaar dat ik nu met Soultone bezig ben, heb ik nog geen winst gemaakt. Ook niet quitte. Ook niet met al die endorsers. Nogmaals, die zijn er niet voor de winst maar voor de promotie.

Citaat
Of je echt de bekkens krijgt die je wil is de vraag, aan het eind van de rit koop je een bekken wat je nooit gehoord hebt.


Elke endorser die niet tevreden is kan bij in overleg zijn spullen weer inruilen. Dit gebeurt ook af en toe.

Citaat
Soultone is niet het eerste turkse bekkenmerk wat de nederlandse markt op wil, dr zijn er al zoveel voorgegaan. Sommige merken zijn begonnen met een vertegenwoordiger die met tassen vol langs de winkel gingen anderen met een importeur die ook echt een flinke voorraad hadden.maar ze hadden een degelijke voorraad..natuurlijk internet heeft een heleboel anders gemaakt en er zijn er veel die hun bekkens gewoon lukraak bestellen..toch blijft het zo dat als je bekkens wilt verkopen, je ook bekkens moet hebben..
Dus mijn advies zou zijn, nee je hoeft niet alles te hebben..concentreer je op die series die wel op voorraad zijn.


Dit zijn wijze woorden waar ik me helemaal bij aansluit, dit is precies waar het uiteindelijk naar toe moet. Maar dat vraagt investeringen in voorraad waarvoor ik nu nog te klein ben. Maar het aanhouden van een voorraad van de meest verkochte series is zeker de bedoeling. (We hebben ook al gedacht over een Europees voorraadpunt maar met 12 verschillende bedrijven en meningen is dat nog niet zo eenvoudig. Bovendien Krijg ik mijn bestellingen uit Amerika nu binnen drie dagen, ik vermoed dat een centraal Europees punt niet veel sneller zou gaan.)

Citaat
sowieso moet je je afvragen dat als je zelf aangeeft dat als er een heleboel series zijn waar totaal geen vraag naar is je de serie zou moeten aanbieden.


Het is mijn ervaring dat bijna iedereen iets anders bestelt, uitgesmeerd over nagenoeg alle series. Soultone heeft een uitgebreid gamma om voor elk wat wils te hebben, ook volgens mij bij elk merk hetzelfde.

Citaat
Doe je het op deze manier, ook goed maar dan blijf je houden dat er veel mensen zijn die het simpelweg blijven zien als een produkt met een opvallend hoge adviesprijslijst en dan klanten lokt met een dikke korting.


Ik kan me niet voorstellen dat elke klant van Soultone ook onmiddelijk volledig met Soultone zal willen spelen en dus endorser zal willen worden. Veel mensen zullen toch in de winkel een bekken horen en dat ene bekken meenemen? Ik geloof ook niet dat klanten met de list price in de hand naar de winkel gaan en dan hun korting gaan afzetten tegen 100% prijs. Nee, ze horen het, het bevalt, ze kijken naar de prijs en als die ook bevalt nemen ze hem mee.
5
Dankjewel, drums97, de tijd zal het leren.
6
Op dit moment helaas wel, Machiel. Misschien is het te combineren als je eens om een andere reden in het westen moet zijn? Ik ben ook regelmatig in Groningen, misschien dat daar nog een mogelijkheid is.
7
Beste allemaal, ik heb met zeer veel plezier jullie reacties gelezen, waarvoor dank.

Citaat
Goed Jeroen, je hebt een hele uitleg gegeven dank daarvoor. Ik denk er anders over hoe je de bekkens in de markt zou moeten zetten zeker ook met mijn ervaringen met masterwork ( en buzin en dus ook soultone) maar goed .. Mijn vraag als laatste is dan.. Wat kost een bekken dan voor een niet endorser? Is daar een percentage voor aan de hand van de Adviesprijs?


De prijs voor niet endorsers is nu 50% van de list price. Ik doe deze losse verkoop nu zelf omdat er nog geen winkels zijn waar Soultone wordt verkocht. Zo snel dat wel het geval is hou ik daarmee op en gaat alle losse verkoop via de winkel / winkels. Daarna bepalen de winkeliers de winkelprijs, waarin zij ook zullen moeten experimenteren met welke prijs gewone consumenten bereid zullen zijn te betalen voor een Soultonebekken. Dat zal de tijd moeten leren.

Citaat
De inzet van endorsers vind ik wel een goede zet, daar je daar bereik en "merk" ambassadeurs mee kweekt, die als "relatief" onafhankelijke partij Soultone aan zullen prijzen. Hierdoor zal een potentiele gebruiker, zien/horen en indien mogelijk kunnen ervaren hoe de kwaliteit en geluidseigenschappen van de bekkens zijn.


Dit klopt. Doordat onze endorsers allemaal moeten betalen voor hun bekkens maken ze de keuze om endorser te worden heel bewust. Het is mijn ervaring dat ze daardoor gemotiveerde ambassadeurs worden.

Citaat
Ik vraag me nog steeds af in welke (reguliere) winkel in NL soultone verkrijgbaar is...


Helaas durft nog niemand het aan.

Citaat
Zo lang je rechtstreeks blijft verkopen tegen ongeloofwaardige kortingspercentages teneinde een geloofwaardige prijs te bereiken zullen er weinig winkeliers zijn die graag je bekkens willen gaan verkopen.


Ik verkoop rechtstreeks zoals elke vertegenwoordiger dan doet aan zijn endorsers. Dat doe ik niet om een geloofwaardige prijs te bereiken maar om naamsbekendheid en reikwijdte te creëren.

Citaat
Je vraagt om meningen hier, maar doet vervolgens je uiterste best alle feedback te weerleggen en in de wind te slaan. #oogkleppen


Eenieder heeft recht op zijn eigen mening en we hoeven het ook niet met elkaar eens te worden. Ik merk wel dat er veel onduidelijkheden bestaan die ik probeer te verhelderen. Ik geloof ook niet dat ik feedback in de wind sla, ik reageer toch uitgebreid op jullie opmerkingen, maar ik kan niet iedereen met een andere mening tevreden stellen. Ik werk samen met 12 Europese bedrijven en op wat meer afstand met nog een 15 andere wereldwijd, waartussen harde afspraken zijn gemaakt die lang zijn gewikt en gewogen. Dat kan ik niet zomaar veranderen omdat een aantal mensen op dit forum daarover een andere mening zijn toegedaan.

Citaat
En als je dan blijft volharden dat dit NIET het businessmodel is van Soultone, dan hebben al je verzoeken om feedback bitter weinig zin vrees ik. Het zoeken naar jullie zogenaamde endorsees is structureel en pro-actief. Dat is an sich nog niet zo erg, maar ontken het dan ook niet.


Ik heb je mening daarover niet kunnen veranderen, zie ik. Ik heb geprobeerd uit te leggen hoe het zit, dat je me daarin niet gelooft laat ik aan jou. Ik ontken ook helemaal niet dat ons zoeken naar endorsers structureel en pro-actief is. Dat is het wel, net zoals bij elk ander merk. Welke merk is er niet op zoek naar endorsers? Wij doet het alleen net een beetje anders dan alle andere merken.

Citaat
Ik ken de kwaliteiten en sound van Masterwork bekkens maar al te goed, maar ik vind oprecht dat deze verkoopmethodiek afbreuk doet.


Ik weet niet precies wat je hiermee wil zeggen. Afbreuk doet aan wat?

Citaat
Ik denk dat Jeroen juist wil aangeven dat het "niet perse" een rechtstreekse verkoop is, door juist een endorsement aan te bieden.
Reden is "neem ik aan", zodat deze als ambassadeurs zullen fungeren, er bereik in de markt gecreëerd wordt en vraag ontstaat naar deze bekkens. Strategisch gezien!


Dit klopt.

Citaat
Ik herinnerde me een ouder topic hierover: http://www.drum-forum.nl/index.php?topic=402.0
waarin "Geisha" enkele nadelen aangeeft, die denk ik ook wel waardevol voor Jeroen kunnen zijn en iets is om over na te denken als Soultone hier verkocht kan/zal gaan worden. ;)


Ik heb dat topic ook gelezen en kwam daar een oud misverstand  en de reactie van Geisha tegen, die ik allebei graag wil verduidelijken:

Citaat
Yep, heel veel van ons zonder dat  ze het weten.

Soultone is namelijk Masterwork!

Edit: Soultone is één van de merken van Orient cymbals, een onderneming van Masterwork.


Dit klopt niet. Soultone is een Amerikaans bedrijf dat in het Buzin tijdperk en in het eerste jaar / anderhalf jaar van Soultone zijn bekkens heeft laten vervaardigen door Masterwork. Een eigen bedrijf dus, geen Masterwork-dochter.

Citaat
Ik heb de importeur over de vloer gehad en hij heeft me een aantal series laten horen/testen, wat ik het nadeel vond, is dat de importeur niet echt voorraad houd, dus wil je een bekken, dan wordt ie besteld, en kan je dus niet uitkiezen uit meerdere bekkens, wat ik bij dit soort bekkens een nadeel vind, er zijn wel wat onderlingen verschillen, ondanks gelijke maat/serie enz.
Gewicht en hammering kan net even anders zijn.
Wat ik heb gehoord was niet slecht, héél veel karakter, dat wel.
Niet elke serie heeft me kunnen overtuigen...


Dit is de gequote reactie van Geisha. Ik weet niet precies wie Geisha is maar ik heb hem of haar kennelijk een keer ontmoet.
We houden in alle Europese landen geen voorraad aan omdat ons dat twee voordelen oplevert. Op de eerste plaats bestaat het reguliere gamma van Soultone uit ongeveer 500 verschillende modellen. Als ik die allemaal hier op voorraad zou moeten hebben praten we over een investering van tienduizenden euro's. De meeste daarvan zullen nooit worden verkocht omdat daar nooit naar wordt gevraagd. Een tweede voordeel of aspect is dat aanpasbaarheid een groot goed is bij Soultone. Drummers moeten de bekkens kunnen krijgen die ze willen hebben en niet alleen maar hoeven moeten kiezen uit de standaard catalogus. Ze kunnen wensen uitspreken over speciale maten en gewichten, gaten, rivets, jingles, wave bottoms, etc. Dat heeft tot gevolg dat ook in de fabriek in Istanbul maar van vijf van de (nu) twintig mogelijke series een voorraad is. Bekkens worden pas gemaakt op het moment dat ze worden besteld. Op die manier zijn er geen onnodige voorraden en krijgt elke drummer de bekkens die hij echt wil. Duurt dat dan niet erg lang? De meeste bestellingen die ik doe heb ik binnen drie a vier weken is huis.
Als de vraag groter wordt is het natuurlijk wel de bedoeling dat ik hier een grotere voorraad aanhoudt, nu is dat financieel nog niet haalbaar.

Citaat
@drums97: ok, snap je verhaal. Vervolgens mijn vraag aan jou: koop jij een ride van soultone van 700 euro's of een masterwork/zildijan/sabian voor 300 euro's?


Dit is een scheve vergelijking; hier wordt een list price vergeleken met een winkelprijs. Het is onrealistisch te denken dat als Soultone over een tijd in een winkel hangt hij de list price zal kosten.

Citaat
Waarom toch dat gedoe met die extreme kortingen? Geef gewoon realistische adviesprijzen (met een normale marge voor een winkelier/webshop).


Hier ben ik helemaal mee eens. Ik hoop dat dit systeem snel verandert maar erg veel hoop heb ik daar niet op.

Citaat
Plaats - alleen online te koop, nergens te testen


Dit is niet waar. Soultone bekkens zijn online niet te koop en kunnen wel getest worden: bij mij.

Citaat
Op dit moment zie ik de ruwe diamant nog niet, zowel als drummer als zakelijk niet.


Ik geef je graag de uitdaging om met mij een afspraak te maken. Misschien dat de bekkens zelf je kunnen overtuigen.
8
Beste allemaal, het spijt me dat ik niet meteen kan reageren op ieder's opmerkingen. Ik maak op dit moment een (bijna) sterfgeval mee in de nabije omgeving, waar ik steun moet verlenen. Ik zal proberen vanavond op jullie opmerkingen in te gaan.
9
Citaat
Gezien de reacties hier op het forum over de prijs en de korting en de drumkwaliteiten van de endorsers, zou ik zeggen dat wij - of beter, laat ik het bij mezelf houden, ik - niet overtuigd ben van het endorsement-programma als middel om de Nederlandse markt te bestormen. Nu heb ik in het verleden ook behoorlijk wat ervaring opgedaan waar het de import en distributie van niche-producten betreft. Zeker in het opbouwen van een lokale markt moet je als importeur in het begin toch vaak een dubbelrol pakken wanneer de detailhandel niet direct in de rij staat om jouw producten af te nemen. Dat betekent investeren in een webshop, dealer-netwerk (consignatie) e.d.


Het is ook niet eenvoudig een verzadigde markt te veroveren. Ik wil ook graag dat jullie begrijpen dat dit een model is wat internationaal gekozen is en niet door mij persoonlijk, hoewel ik er wel achtersta. Dat wil niet zeggen dat die strategie niet kan veranderen, dat zal gebeuren als de omstandigheden daar aanleiding toe geven. Ik ben het eens met de dubbelrol, zo voel ik dat ook vaak. Een webshop kan echter niet, over consignatie zijn met de Europese dealers wel afspraken gemaakt. In Noord- en Zuid-Amerika hebben ze daar juist tegen gestemd. Er is nog genoeg werk te doen!
10
Heren, dank voor jullie waardering, ik doe het graag.

Citaat
Dat is natuurlijk niet helemaal waar. Er spelen ook veel drummers op bekkens van bijvoorbeeld Stagg en dat is echt niet omdat die zo goed zijn.
Ik denk dat ik een mening over of iets goed is of niet behoorlijk gestuurd wordt door de prijs die betaald is/wordt. Koop ik ergens bijvoorbeeld een Pearl Export voor 100 euro, ja dan zou ik zeggen het is een goede kit. Maar moet ik er elders 2500 euro voor betalen, dan zou ik het voor dat geld geen goede kit vinden.


Ik geloof dat je gelijk hebt, NathanReinds. Ik had het slechts over de drummers die over de streep worden getrokken door Soultone's kwaliteiten.
11
Beste allemaal, bedankt voor jullie levendige en betrokken reacties!

Citaat
Gedachtes over prijs: Soultone is (in NL) geen A-Merk. Het vergelijken met de prijslijsten van A-Merken mag natuurlijk, maar daar betaal je ook een stuk voor de naam, dat stuk zou er bij Soultone nog niet bij hoeven zitten. Schappelijke prijzen voor B-20 lijkt me op zich wel. Hoe klinken en hoe lang gaan ze mee?


Soultone is een A-merk in kwaliteit, nog niet in bekendheid. Ze klinken fantastisch :). Hoe lang ze meegaan hangt erg af van de speelwijze. Natuurlijk hebben we een gelimiteerde fabrieksgarantie, als er al bekkens breken worden ze bijna altijd kostenloos vervangen.

Citaat
Het hebben van endorsers, net als alle andere merken: Zijn die endorsers niet allemaal voltijd bezig met hun muziek? Op de Soultone lijst staan toch wat meer...part-time muzikanten...is dat een bewuste strategie?


Niet alle endorsers zijn voltijds muzikanten. Juist zij die nog niet van hun muzikantschap kunnen leven hebben ondersteuning nodig om wel op dat punt te komen. Het "hard aan de weg timmeren" is dan ook een groot criterium bij endorsementaanvragen. Het endorsement is dan ook voor iedereen hetzelfde, of hij nou met Mariah Carrey toert of met zijn band in het festivalcircuit probeert te komen.

Citaat
Ten slotte, hoe zit het dan met inkoop voor de winkels? Als iedereen een endorsement kan krijgen met 70% korting, kopen ze dan onder de inkoopprijs voor een winkel? Of zou een winkel ook nog Soultone in kunnen kopen en competief kunnen zijn met het endorser beleid?


Ik hoop dat je begrijpt dat ik hier uit businessoverwegingen niet op kan reageren. Dan zou ik winkeliers geweld aandoen.

Citaat
Ooh, ik las later nog iets anders wat mijn aandacht trok! De ranglijst van merken op basis van verkoop.
Waar kan ik die vinden en waarop is deze gebaseerd? Op aantal verkochte units? Op omzet? Op winst? Op een andere term?


Deze is gebaseerd op aantal verkochte units. Deze cijfers zijn terug te vinden in de jaarverslagen en bedrijfsresultaatcijfers van de verschillende bedrijven.

Citaat
Als het dus al 7 jaar zo gaat dan kun je toch onmogelijk verdedigen dat deze verkoopwijze NIET het verdienmodel is voor Soultone?  In welke winkels in NL zijn ze dan te krijgen?
Met duizelingwekkende aantallen 'endorsees' vind ik het maar moeilijk te geloven dat er een andere distributiewijze wordt nagestreefd.


Ik snap volledig dat dit de indruk is die gewekt wordt. Het is echter niet Soultone's doel om zoveel mogelijk endorsers te krijgen maar om in zoveel mogelijk winkels te liggen. De weg daarnaartoe blijkt in Europa uiterst lastig. In andere delen van de wereld is dat anders.

Citaat
Wat jullie voor een bekken rekenen moeten jullie natuurlijk helemaal zelf weten. Ik probeer alleen te zeggen dat 70% korting (of 60% via de grote webkanalen) op een gefingeerde lijstprijs natuurlijk volstrekt ridicuul is. Het is net alsof je daarmee mikt op die mensen die kijken naar kortingspercentages, endorsements, deals en denken er een soort status aan te kunnen ontlenen.... oh wacht....  8)7 .... daar is het verdienmodel weer. Je adverteert er zelfs mee!


Waarom reken je Soultone aan wat elk merk doet? Elke list price lijst is toch ongenadig hoog? Elke drummer verleent toch status aan een endorsementdeal? Ik adverteer met ons endorsement om daarmee drummers bekend te maken met Soultone en ze te wijzen op de voordelen van het merk, waaronder het endorsement. Maar nogmaals verre van iedereen die zich aanmeldt voor het endorsement wordt aangenomen. Ook alle afwijzingen zie ik bij mij voorbij komen.

Citaat
Op de lange termijn zal het structureel geven van korting leiden tot prijsdaling, die je dan zelf hebt ingezet. De economen zullen het vast prima kunnen uitleggen hoor, maar ik zou niet zo zeer kijken naar wat 'de anderen' doen. Je hoeft het heus niet te negeren, maar wees integer naar je zelf, en daarmee ook je klant.


Ik vind dat ik een heel helder en consistent verhaal vertel, en dus uitmate integer ben omdat ik zowel in sta voor de kwaliteit van de producten en de service, alsmede nergens valse verwachtingen wek. Vergeet niet dat dit 'structureel' geven van korting alleen maar geldt voor onze endorsements, nergens anders.

Citaat
Spijker op de kop vraag voor mij. Waarom dan niet gewoon 153,50 voor dat bekken, maar een argwaan wekkende omweg via een dubieus endorsement ?


Onze endorsements zijn helemaal niet dubieus en rammelen ook niet, alles is open en transparant gepubliceerd. De meeste drummers die het endorsement aanvragen gaan eerst via mij. Ze komen bij mij kijken in mijn drumstudio en nemen vaak ook bekkens mee om ze thuis of op het podium zelf uit te proberen. De drummers die kiezen voor het endorsement doen dat omdat ze graag willen spelen met onze bekkens, niet om een korting te krijgen. Dat weet ik omdat ik ze allemaal ken en de meeste face to face heb gesproken. Ik vind het belangrijk hen te kennen en ook dat ze mij kennen, dat ze weten bij wie ze terecht kunnen als er iets is. Er zijn drummers die uiteindelijk toch afhaken omdat ze zich pas later realiseren dat ze voor de bekkens moeten betalen. Zij kloppen dan aan bij andere Turkse merken waar ze hun bekkenset gratis krijgen. Dat is hun goed recht maar dit zijn ook lang niet allemaal voltijds professionals.

Citaat
De vraag is dus eigenlijk of Soultone met winkelprijzen kan concurreren tegen de winkelprijzen van masterwork.

Als dit niet kan, dan zul je een ander businessmodel moeten verzinnen...

Dan is het daarna aan de klant om wel of geen soultone bekkens te kopen.


Hier ben ik het helemaal mee eens. Ik geloof overigens wel dat Soultone in kwaliteit kan concurreren met alle merken, niet alleen Masterwork.

Citaat
Maar komt dit omdat de kwaliteit/sound van de bekkens zo goed is, of omdat men voor zo weinig geld bekkens kunnen kopen en er vervolgens ook de naam 'endorsement' aan mogen plakken. Voor jeugd van 12-18 jaar klinkt zoiets natuurlijk behoorlijk aantrekkelijk. Laat ik het op mijzelf betrekken, als ik zo'n advertentie op Marktplaats van jullie was tegen gekomen toen ik 13 was (en dat is nu 5 jaar terug) dan zou het heel goed kunnen zijn geweest dat ik er op gereageerd had en wellicht wat had gekocht. Heb je me dan zo goed overtuigd hoe goed de bekkens zijn? Nee, je zal dan vooral ingespeeld hebben op het feit dat ik een endorsement en goedkoop goede bekkens kon krijgen.


Als de kwaliteit van de bekkens niet goed zou zijn zouden er niet zoveel drummers mee willen spelen, ook ondanks dat ze voor hun endorsementbekkens moeten betalen. Van de 51 endorsers op dit moment in de Benelux is niemand onder de 18. 90% hiervan is eerst in mijn drumstudio geweest waar ze zelf hebben kunnen kijken naar de kwaliteit.

Citaat
Beste Jeroen, het lijkt erop dat weinig mensen hier overtuigd zijn van het endorsement programma. Het lijkt er ook op dat de kwaliteit van de bekkens weinig tot geen rol speelt; wel de prijs-kwaliteit-verhouding.


Dit ben ik niet met je eens, zie reactie op de vorige quote. Onze endorsers kiezen wel degelijk voor de kwaliteit. De deal is een mooie bijkomstigheid. Als het zo zou zijn zoals je zegt, dan waren er nu al drie keer zoveel Soultone endorsers geweest.

Citaat
Wellicht ligt er een schone taak voor jou als importeur om bij Soultone helder te krijgen dat de endorsement-strategie niet aansluit bij de wijze waarop we in de Nederlandse markt willen werken. Als de distributie via muziekwinkels nog niet lijkt te lukken, waarom dan bijvoorbeeld niet een webshop in combinatie met het testcenter dat je al hebt? Als je de bekkens normaal prijst (dus inclusief de 70% zogenaamde korting), dan kun je ongetwijfeld rekenen op klandizie van een groeiende groep tevreden drummers. Zo verdienen jij en Soultone geld, hebben de Nederlandse drummers mooie bekkens voor een eerlijke prijs en kunnen we het endorsement-gedoe achterwege laten  :)


Wie bepaalt er precies hoe we in de Nederlandse markt willen werken? Jij? Ik? Soultone? De muziekwinkels? Onzin. Alleen de klant bepaalt uiteindelijk wat werkt en wat niet werkt. Vergeet ook niet dat mijn bedrijf een groothandel is. Ik kan geen webshop oprichten, dan zou ik concurent zijn van mijn eigen winkelier-klanten.

Soultone doet de dingen anders dan anderen en dat is onwennig. We bieden een machtig product tegen een goede prijs, we zijn bereikbaar als men ons nodig heeft en we hebben een eigen bedrijfs- en endorsementfilosofie die geboren is uit ervaring en niet uit winstbejag. Al deze dingen maken dat we nu al een groeiende kring aan drummers hebben die tevreden met Soultone spelen, die (in ieder geval als endorser) mooie bekkens voor een eerlijke prijs krijgen. Het geld moet verdiend worden omdat de bekkens en de service goed zijn, omdat mensen graag met Soultone willen spelen, niet omdat de prijs goed is. Ik ben er van overtuigd dat dat uiteindelijk zal gaan gebeuren.

Heren en dames, ik lees tussen de regels door dat er een aantal van jullie is die nog geen ervaring hebben met Soultone bekkens. Ik nodig jullie daarom van harte uit om bij mij langs te komen in Zaandam en ze eens geheel vrijblijvend te proberen. Mijn nummer is 06-19792112 en staat open voor afspraken.
12
Dank je Hoefnix en paQ voor jullie reactie. Hier de mijne:


Vintage 22" kost endorserprijs 153,50 (ex BTW) dat is dan winkelprijs 511,50 (ex BTW) of 620 (inc BTW).
De masterwork 22" kost winkelprijs zo'n 300 euro (inc BTW), met 70% korting zou dat  90 euro (inc BTW) zijn.


Je vergeet dat een 300 winkelprijs al met korting is. Zoals ik al zei betaalt niemand deze officiële prijzen. Dit is een raar gegeven maar dit wordt gebezigd in de hele muziekinstrumentenindustrie, waarom precies weet ik niet. Het is feitelijk meer een rekeneenheid waarvan dingen zoals kortingen worden afgeleid. De prijs in de winkel wordt bepaald door de winkelier en niet door de fabrikant.

Citaat
Ik ken werkelijk geen enkel beginnend/klein/onbekend/zoveelste/OEM/Turk/Whatever cymbalmerk dat het aandurft een lijstprijs van 850 euro voor een 22 ride te vragen (sunburst) exclusief shipping en handling.


Alhoewel Soultone in Europa nog relatief onbekend is, is Soultone is noch een klein, noch een onbekend merk. Het probeert zich te laten zien als een concurrent voor de grote namenmerken en met succes. In Amerika, Canada, Australië, Argentinië, Brazilië, etc. is het het best verkopende merk na de grote vier. Over de hele wereld is het nummer zes, na de grote vier en Wuhan, wat in China erg groot is.

Citaat
Al zou je in het gunstige geval 20% onder de lijstprijs als going betalen, maak je me niet wijs dat iemand in een winkel even 700 - 750 euro aftikt voor een ride, die niet Constantinople heet.


Ik geloof dat er weinig mensen zijn die dat überhaupt zouden betalen voor een bekken, klassieker of niet. Ook 20% onder de list price is niet realistisch, daar zijn alle list prices veel te hoog voor.

Citaat
Daarbij brengt Soultone al jaaaaaaren zo zijn bekkens aan de man.


Dat jaaaaaaaren wil ik wel wat nuanceren. Het merk bestaat pas sinds 2003 en pas sinds 2007 onder de naam Soultone. Zeven jaar dus.

Citaat
Op een eerlijke prijs hoef je geen korting te geven


Elk merk geeft korting op zijn list price, dus dit argument klopt niet. Interessanter is de vraag wat een eerlijke prijs is voor een bekken. De 700-750 voor de Constantinopel? De 300 voor de Masterwork? De 153,50 voor de Soultone? Ik ben wel benieuwd wat jullie daar over vinden, het is een vraag die ook mij regelmatig bezighoudt.
13
cymbals / Reactie
aug 24, 2014, 21:40
Beste Timmie en Hans, bedankt voor jullie reacties.

Ik zou graag het voorbeeldsetje uit een eerder bericht nog eens voor jullie willen voorrekenen en dan graag jullie mening horen.

Vintage 22" crash-ride  153,50
Vintage 18" crash-ride  117,27
Vintage Old School 14" hihats  142,52

Kale endorserprijs totaal 413,29. +21% btw (86,79) + shipping & handling (36,50) = 536,58.

De meeste van onze endorsers zijn ZZP-ers zijn en betalen daarom geen btw over hun aangekochte bekkens. De hele set kost dan nog maar 449,79. Is dit veel, is dit weinig? Graag hoor ik jullie mening. 
De 22" crash-ride kost dan 153,50 + (36,50 : 3 =) 12,16 = 165,66. Dat vind ik een schappelijke prijs in vergelijking met de winkelprijzen van de vier grote merken voor een vergelijkbare a-segment crash-ride.

Nog een tweede punt. Ons endorsement is geen businessmodel. Wij hebben, net als alle andere merken, endorsers om ons merk te promoten en de naam groter te maken, niet om daar omzet uit te halen. De omzet komt uiteindelijk uit de winkels. Maar zover zijn we helaas nog niet, door de economische omstandigheden zijn we in de Benelux met de endorsers begonnen. In Amerika, Canada, Australië, Argentinië, Brazilië, etc., is dat al anders omdat zij daar al langer bezig zijn.

Ik snap het punt van het eerst 70% duurder maken en dan 70% goedkoper. Dan zou ik jullie toch willen vragen om de officiële prijslijst (de 100% lijst) van Soultone te willen vergelijken met de officiële prijslijst van de andere grote merken. Die lopen niet zo ver uit elkaar. Niemand betaalt de 100% prijs zodat elke aanbieder korting kan geven. Maar er zijn er maar weinig die 70% korting geven, denk ik zo.

Graag jullie mening.
14
cymbals / Reactie
aug 24, 2014, 16:32
Dag alle schrijvers in dit topic, ik wil me graag even voorstellen. Ik ben Jeroen van Delft en ik ben de vertegenwoordiger en importeur van Soultone Cymbals in de Benelux.

Ik zie dat er nogal wat vragen en onduidelijkheden bestaan over het Soultone endorserschap. Ik zal proberen een en ander wat te verduidelijken.

Het Soultone endorsement steekt anders in elkaar dan het endorsement van andere bedrijven. Dat heeft alles te maken met de ontstaansgeschiedenis van het bedrijf en de ervaringen van eigenaar Iki Levy. Toen hij nog een onbekende, beginnende drummer was moest hij in de winkel altijd de volle mep betalen voor zijn bekkens. Later, toen hij eenmaal een grote internationale naam was en geld te over had, werden hem door de grote merken alle bekkens gratis toegeschoven. Toen hij zijn eigen merk begon wilde hij dat graag anders doen. Hij wilde het juist ook voor drumstudenten en andere beginnende drummers mogelijk maken voor weinig geld goede bekkens te kunnen kopen.

Een grote voorwaarde hiervoor is dat drummers moeten aantonen dat zij zelf of met hun band hard aan de weg aan het timmeren zijn om vooruit te komen in de muziekbusiness. Dat is nog steeds het key point waar naar gekeken wordt bij endorsementaanvragen. Deze worden overigens allemaal in Amerika beoordeeld en niet door mij. En ik kan iedereen geruststellen, er worden ook veel drummers afgewezen voor het Soultone endorsement.

Ook lees ik dat het vreemd is dat Soultone niet in de Nederlandse winkels te vinden is. Laat ik een ding voorop stellen, dat zouden wij graag willen maar de winkeliers zijn tot nu toe terughoudend, en zeer begrijpelijk. Vergeet niet dat er in de laatste jaren een aantal winkels (ook grote) over de kop zijn gegaan vanwege de crisis, gewoonweg omdat er minder klanten zijn dan voorheen. Een investering in een nieuw merk kost een winkelier al snel een paar duizend euro, geld wat ze vaak nodig hebben om hun zaak overeind te houden. Als de vraag naar een merk groot is zullen ze daar zeker over nadenken, als de vraag nog klein is, zoals bij Soultone het geval is, dan kan dat veel langer duren.

Ik heb een drumstudio in Zaandam met ongeveer 40 Soultones erin. Ik nodig iedereen dan ook van harte uit om eens langs te komen om Soultone voor zichzelf te proberen. Of kom eens langs in onze stand op de Musikmesse in Frankfurt om ze te beluisteren.

Ik zou er nooit aan begonnen zijn als ik niet zou denken dat Soultone een fantastisch merk is met een goede service (voor en na) en fantastisch klinkende bekkens. Meer informatie kun je vinden op mijn site, www.soultonecymbals.nl, of de Amerikaanse site www.soultonecymbals.com. Daarnaast heeft Soultone een zeer uitgebreid YouTube-kanaal met een 250 filmpjes van drummers uit Amerika en daarbuiten die met hun eigen setup demo's spelen. Je kunt ze vinden op www.youtube.com/soultonecymbal01.

Ik ben benieuwd naar jullie reactie op deze poging tot verduidelijking. Als jullie vragen en commentaar hoor ik graag.