Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.
Het is toch jouw taak om die winkel vol te hangen of wacht je tot ze je bellen ?
Je verkoopt aan mensen die je goed genoeg vindt met 70% en zo niet dan krijgen ze 50% ..je nodigt iedereen meerdere keren uit om bij jou te komen en je hebt geen winkels waar je klanten naar toe kan sturen..je verkoopt dus aan iedereen die een bekken van je wil.
Citaat
Maar het is de job van de winkel om spullen in te kopen en in de winkel te hangen, niet van mij als groothandel.
again.. wow..
Aan wat niet?
- Winkeliers zitten hier (blijkbaar!) niet op te wachten, anders had je na 4 jaar toch wel een paar dealers zover hebben moeten krijgen
- aan je eigen geloofwaardigheid (again, je ontkent zowat alles. Misschien niet bewust, maar probeer je oogkleppen af te zetten, en je eens te verplaatsen in de schoenen van de HANDEL (niet van 17 jarige drummer die best OK op trommels kan tikken, of van die enkeling die zich aanmeldt op een drumforum louter en alleen een halelujah verhaal over soultone te komen ophangen... just sayin'), of andere ondernemers hoe die het zien
- Aan het feit dat ik geen OEM Masterwork bekken slik, met een gefingeerde lijstprijs van 850 euro, waar ik SOWIESO (hoe dan ook, ongeacht wat ik ook doe of wie ik ook ben) 50% (!!!!! !!!!) korting op krijg.
Nogmaals. Ik heb niet anders dan MW bekkens, dus ik zal de laatste zijn die de kwaliteit en/of klankvan Soultone in twijfel zal trekken, maar ik alleen maar fronsen en moeilijk kijken als ik al je uitleg/verklaringen lees en over je verkoopmethodes nadenk.
Je bent OF importeur / groothandel (dan bemoei je je niet met rechtstreekse verkopen en handelt uitsluitend via je dealerkanaal), OF je verkoopt rechtstreeks. Is helemaal (!) niets mis mee, maar accepteer dan ook dat dealers er niet nog eens tussen willen gaan zitten.
Exhorbitante kortingen op werkelijk torenhoge prijzen, schrikken gewoonweg af...
Ook ben ik het niet met je eens dat dat ik als winkelier bang ben om een nieuw merk neer te zetten, in tegendeel! En ik durf je ook te garanderen dat er meer winkels zijn die dit echt wel aandurven! Het duurt alleen wat langer...
Maar wat naar mijn idee niet werkt, jij bied je bekkens aan, aan iedereen die maar een paar stokken kan vasthouden! Tegen inkoop prijzen...
En je zoekt deze drummers pro actief op, is het niet zo, dat als je van een merk onder de indruk bent, dat je dan zelf achter een endorsement aangaat??
Ook heb je endorsers erbij zitten die met meerdere merken door elkaar speelt, is er niet een bepaalde exclusiviteit vereist bij een endorsement???
En nu kan je dit wel allemaal mooi weerleggen, maar alles wijst erop dat je op dit moment alleen maar bezig bent om rechtstreeks je bekkens in de markt te zetten, via een "endorsement" lees: korting!!
Ook het after sales verhaal, een endorsement houdt naar mijn idee ook toursupport in, maar ook een snelle afhandeling van kapotte bekkens, je kan toch niet verwachten dat een pro/semi pro 4 weken moet wachten op zijn vervang bekken?? Omdat ie nog gemaakt moet worden? Dat valt bij mij onder zeer slechte service en ondersteuning....
En dan niet alleen een voorbeeld maar gewoon het bekken wat ze kopen. Niet alleen eindgebruikers maar ook winkels.
Het lijkt mij dat een winkel niet met een klant om een tafel gaat zitten om te bespreken welk bekken er te bestellen is terwijl er nog een heel rek met andere bekkens op voorraad hangt. Uiteindelijk is een winkel een plek waar een eindgebruiker binnen komt, een klap op een bekken geeft een glimlach krijgt en dat bekken koopt. Dus moeten die bekkens daar zijn.
Op beide percentages verdien je geld, laten we wel wezen. De endorsers zijn dus simpelweg ook van belang voor je omzet, als die niet vragen wordt er ook niet gedraaid..
Of je echt de bekkens krijgt die je wil is de vraag, aan het eind van de rit koop je een bekken wat je nooit gehoord hebt.
Soultone is niet het eerste turkse bekkenmerk wat de nederlandse markt op wil, dr zijn er al zoveel voorgegaan. Sommige merken zijn begonnen met een vertegenwoordiger die met tassen vol langs de winkel gingen anderen met een importeur die ook echt een flinke voorraad hadden.maar ze hadden een degelijke voorraad..natuurlijk internet heeft een heleboel anders gemaakt en er zijn er veel die hun bekkens gewoon lukraak bestellen..toch blijft het zo dat als je bekkens wilt verkopen, je ook bekkens moet hebben..
Dus mijn advies zou zijn, nee je hoeft niet alles te hebben..concentreer je op die series die wel op voorraad zijn.
sowieso moet je je afvragen dat als je zelf aangeeft dat als er een heleboel series zijn waar totaal geen vraag naar is je de serie zou moeten aanbieden.
Doe je het op deze manier, ook goed maar dan blijf je houden dat er veel mensen zijn die het simpelweg blijven zien als een produkt met een opvallend hoge adviesprijslijst en dan klanten lokt met een dikke korting.
Goed Jeroen, je hebt een hele uitleg gegeven dank daarvoor. Ik denk er anders over hoe je de bekkens in de markt zou moeten zetten zeker ook met mijn ervaringen met masterwork ( en buzin en dus ook soultone) maar goed .. Mijn vraag als laatste is dan.. Wat kost een bekken dan voor een niet endorser? Is daar een percentage voor aan de hand van de Adviesprijs?
De inzet van endorsers vind ik wel een goede zet, daar je daar bereik en "merk" ambassadeurs mee kweekt, die als "relatief" onafhankelijke partij Soultone aan zullen prijzen. Hierdoor zal een potentiele gebruiker, zien/horen en indien mogelijk kunnen ervaren hoe de kwaliteit en geluidseigenschappen van de bekkens zijn.
Ik vraag me nog steeds af in welke (reguliere) winkel in NL soultone verkrijgbaar is...
Zo lang je rechtstreeks blijft verkopen tegen ongeloofwaardige kortingspercentages teneinde een geloofwaardige prijs te bereiken zullen er weinig winkeliers zijn die graag je bekkens willen gaan verkopen.
Je vraagt om meningen hier, maar doet vervolgens je uiterste best alle feedback te weerleggen en in de wind te slaan. #oogkleppen
En als je dan blijft volharden dat dit NIET het businessmodel is van Soultone, dan hebben al je verzoeken om feedback bitter weinig zin vrees ik. Het zoeken naar jullie zogenaamde endorsees is structureel en pro-actief. Dat is an sich nog niet zo erg, maar ontken het dan ook niet.
Ik ken de kwaliteiten en sound van Masterwork bekkens maar al te goed, maar ik vind oprecht dat deze verkoopmethodiek afbreuk doet.
Ik denk dat Jeroen juist wil aangeven dat het "niet perse" een rechtstreekse verkoop is, door juist een endorsement aan te bieden.
Reden is "neem ik aan", zodat deze als ambassadeurs zullen fungeren, er bereik in de markt gecreëerd wordt en vraag ontstaat naar deze bekkens. Strategisch gezien!
Ik herinnerde me een ouder topic hierover: http://www.drum-forum.nl/index.php?topic=402.0
waarin "Geisha" enkele nadelen aangeeft, die denk ik ook wel waardevol voor Jeroen kunnen zijn en iets is om over na te denken als Soultone hier verkocht kan/zal gaan worden.
Yep, heel veel van ons zonder dat ze het weten.
Soultone is namelijk Masterwork!
Edit: Soultone is één van de merken van Orient cymbals, een onderneming van Masterwork.
Ik heb de importeur over de vloer gehad en hij heeft me een aantal series laten horen/testen, wat ik het nadeel vond, is dat de importeur niet echt voorraad houd, dus wil je een bekken, dan wordt ie besteld, en kan je dus niet uitkiezen uit meerdere bekkens, wat ik bij dit soort bekkens een nadeel vind, er zijn wel wat onderlingen verschillen, ondanks gelijke maat/serie enz.
Gewicht en hammering kan net even anders zijn.
Wat ik heb gehoord was niet slecht, héél veel karakter, dat wel.
Niet elke serie heeft me kunnen overtuigen...
@drums97: ok, snap je verhaal. Vervolgens mijn vraag aan jou: koop jij een ride van soultone van 700 euro's of een masterwork/zildijan/sabian voor 300 euro's?
Waarom toch dat gedoe met die extreme kortingen? Geef gewoon realistische adviesprijzen (met een normale marge voor een winkelier/webshop).
Plaats - alleen online te koop, nergens te testen
Op dit moment zie ik de ruwe diamant nog niet, zowel als drummer als zakelijk niet.
Gezien de reacties hier op het forum over de prijs en de korting en de drumkwaliteiten van de endorsers, zou ik zeggen dat wij - of beter, laat ik het bij mezelf houden, ik - niet overtuigd ben van het endorsement-programma als middel om de Nederlandse markt te bestormen. Nu heb ik in het verleden ook behoorlijk wat ervaring opgedaan waar het de import en distributie van niche-producten betreft. Zeker in het opbouwen van een lokale markt moet je als importeur in het begin toch vaak een dubbelrol pakken wanneer de detailhandel niet direct in de rij staat om jouw producten af te nemen. Dat betekent investeren in een webshop, dealer-netwerk (consignatie) e.d.
Dat is natuurlijk niet helemaal waar. Er spelen ook veel drummers op bekkens van bijvoorbeeld Stagg en dat is echt niet omdat die zo goed zijn.
Ik denk dat ik een mening over of iets goed is of niet behoorlijk gestuurd wordt door de prijs die betaald is/wordt. Koop ik ergens bijvoorbeeld een Pearl Export voor 100 euro, ja dan zou ik zeggen het is een goede kit. Maar moet ik er elders 2500 euro voor betalen, dan zou ik het voor dat geld geen goede kit vinden.
Gedachtes over prijs: Soultone is (in NL) geen A-Merk. Het vergelijken met de prijslijsten van A-Merken mag natuurlijk, maar daar betaal je ook een stuk voor de naam, dat stuk zou er bij Soultone nog niet bij hoeven zitten. Schappelijke prijzen voor B-20 lijkt me op zich wel. Hoe klinken en hoe lang gaan ze mee?
Het hebben van endorsers, net als alle andere merken: Zijn die endorsers niet allemaal voltijd bezig met hun muziek? Op de Soultone lijst staan toch wat meer...part-time muzikanten...is dat een bewuste strategie?
Ten slotte, hoe zit het dan met inkoop voor de winkels? Als iedereen een endorsement kan krijgen met 70% korting, kopen ze dan onder de inkoopprijs voor een winkel? Of zou een winkel ook nog Soultone in kunnen kopen en competief kunnen zijn met het endorser beleid?
Ooh, ik las later nog iets anders wat mijn aandacht trok! De ranglijst van merken op basis van verkoop.
Waar kan ik die vinden en waarop is deze gebaseerd? Op aantal verkochte units? Op omzet? Op winst? Op een andere term?
Als het dus al 7 jaar zo gaat dan kun je toch onmogelijk verdedigen dat deze verkoopwijze NIET het verdienmodel is voor Soultone? In welke winkels in NL zijn ze dan te krijgen?
Met duizelingwekkende aantallen 'endorsees' vind ik het maar moeilijk te geloven dat er een andere distributiewijze wordt nagestreefd.
Wat jullie voor een bekken rekenen moeten jullie natuurlijk helemaal zelf weten. Ik probeer alleen te zeggen dat 70% korting (of 60% via de grote webkanalen) op een gefingeerde lijstprijs natuurlijk volstrekt ridicuul is. Het is net alsof je daarmee mikt op die mensen die kijken naar kortingspercentages, endorsements, deals en denken er een soort status aan te kunnen ontlenen.... oh wacht.... .... daar is het verdienmodel weer. Je adverteert er zelfs mee!
Op de lange termijn zal het structureel geven van korting leiden tot prijsdaling, die je dan zelf hebt ingezet. De economen zullen het vast prima kunnen uitleggen hoor, maar ik zou niet zo zeer kijken naar wat 'de anderen' doen. Je hoeft het heus niet te negeren, maar wees integer naar je zelf, en daarmee ook je klant.
Spijker op de kop vraag voor mij. Waarom dan niet gewoon 153,50 voor dat bekken, maar een argwaan wekkende omweg via een dubieus endorsement ?
De vraag is dus eigenlijk of Soultone met winkelprijzen kan concurreren tegen de winkelprijzen van masterwork.
Als dit niet kan, dan zul je een ander businessmodel moeten verzinnen...
Dan is het daarna aan de klant om wel of geen soultone bekkens te kopen.
Maar komt dit omdat de kwaliteit/sound van de bekkens zo goed is, of omdat men voor zo weinig geld bekkens kunnen kopen en er vervolgens ook de naam 'endorsement' aan mogen plakken. Voor jeugd van 12-18 jaar klinkt zoiets natuurlijk behoorlijk aantrekkelijk. Laat ik het op mijzelf betrekken, als ik zo'n advertentie op Marktplaats van jullie was tegen gekomen toen ik 13 was (en dat is nu 5 jaar terug) dan zou het heel goed kunnen zijn geweest dat ik er op gereageerd had en wellicht wat had gekocht. Heb je me dan zo goed overtuigd hoe goed de bekkens zijn? Nee, je zal dan vooral ingespeeld hebben op het feit dat ik een endorsement en goedkoop goede bekkens kon krijgen.
Beste Jeroen, het lijkt erop dat weinig mensen hier overtuigd zijn van het endorsement programma. Het lijkt er ook op dat de kwaliteit van de bekkens weinig tot geen rol speelt; wel de prijs-kwaliteit-verhouding.
Wellicht ligt er een schone taak voor jou als importeur om bij Soultone helder te krijgen dat de endorsement-strategie niet aansluit bij de wijze waarop we in de Nederlandse markt willen werken. Als de distributie via muziekwinkels nog niet lijkt te lukken, waarom dan bijvoorbeeld niet een webshop in combinatie met het testcenter dat je al hebt? Als je de bekkens normaal prijst (dus inclusief de 70% zogenaamde korting), dan kun je ongetwijfeld rekenen op klandizie van een groeiende groep tevreden drummers. Zo verdienen jij en Soultone geld, hebben de Nederlandse drummers mooie bekkens voor een eerlijke prijs en kunnen we het endorsement-gedoe achterwege laten
Vintage 22" kost endorserprijs 153,50 (ex BTW) dat is dan winkelprijs 511,50 (ex BTW) of 620 (inc BTW).
De masterwork 22" kost winkelprijs zo'n 300 euro (inc BTW), met 70% korting zou dat 90 euro (inc BTW) zijn.
Ik ken werkelijk geen enkel beginnend/klein/onbekend/zoveelste/OEM/Turk/Whatever cymbalmerk dat het aandurft een lijstprijs van 850 euro voor een 22 ride te vragen (sunburst) exclusief shipping en handling.
Al zou je in het gunstige geval 20% onder de lijstprijs als going betalen, maak je me niet wijs dat iemand in een winkel even 700 - 750 euro aftikt voor een ride, die niet Constantinople heet.
Daarbij brengt Soultone al jaaaaaaren zo zijn bekkens aan de man.
Op een eerlijke prijs hoef je geen korting te geven