Ik wil hier even een nieuw topic voor maken aangezien er voor mij een groot verschil is tussen het opnemen in de studio en thuis voor de 'grap' iets opnemen.
Ik heb een vraag voor de mensen die professioneel opnemen. Dus die alles uit een kit wil halen wat er in zit.
Wij zijn nu met
Paradox Machine bezig om goede opnames te maken. Waar wij nu tegen aan lopen is puur kennis. Eerst enkele dingen waar wij al aan gewerkt hebben en die ik wil delen:
- Fase verschuiving
- Mic plaatsing (!)
- Welke mic gebruik je
- Wat doet de ruimte
FASE VERSCHUIVINGWat mij betreft een hele belangrijk punt. Voor degene die niet weet wat dit is hier een handig plaatje...
Goed hier een gitaarversterker en maar 1 mic maar het principe is mooi:
Als jij een snare hebt en 2 mics (een overhead en een SM57 voor op de snare)
Wat gebeurt er?
De geluidsbron is onze basis, dat wil zeggen dat daar het geluidontstaat.
De eerste mic die dit geluid opneemt is de SM57 (die staat net boven de snare)
Echter die ene overhead die neemt die overhead ook op! Niet zo hard maar hij neemt hem wel op!
Wat gebeurt er dan? Nou, de overhead 'hoort' het geluids net iets later als de sm57.
Dat verschil is te horen! (voor degene die dit proefje kan uitproberen, neem 2 microfoons en een snare en probeer het.)
Dit heet Faseverschuiving. Wat is hier aan te doen; de snaremic een delay geven. (geen echo, gewoon een stukje opschuiven eigenlijk)
Je kan dit uitrekenen: de snelheid van het geluid is 340 m/s en zo kun je dus heel snel bij ms uitkomen.
MIC PLAATSINGHeel belangrijk! Zoals alles. Wij hebben ondertussen wel door waar de lekkere spots van de bass zit en waar het geluid zit bij toms welke je wilt gebruiken. Maar waar wij nog niet helemaal uit zijn is waar je de overheads precies moet plaatsen. Gelukkig is daar veel info over dus dat komt nog wel voor ons.
WELKE MIC?Wij gebruiken vooral goedkope mics (niet duurder als 200-300 per mic)
Nu snap ik dat een mooie Senheisser MD mic beter is maar ja die dingen zijn duur. De truuk is om uit te vogelen waar je mic goed in is en welk geluid hij 'lekker' vind en daar op in te spelen. Ken je spullen dus!
WAT DOET DE RUIMTE?Dit is natuurlijk altijd belangrijk. Het heeft geen zin om een drumkit in een riool op te nemen als je een heel dicht (tight) geluid wilt hebben. Een dode ruimte waar geen vervelende frequenties gaan resoneren is daarom heel fijn! Voor de mensen die de term kennen: basstraps ftw!
Goed. Is er iemand die ook zoals wij net iets beter klinkende opnames maakt of wil maken en die nog aanvullingen heeft? Ik miste zoiets namelijk