Ook ik had een drummat met afgetekende statief positie markeringen toen ik nog met statieven werkte. En de statieven zelf had ik waar mogelijk voorzien van memorylocks en markeringen. Zelfs dan was ik nog altijd een tijdje bezig met fine-tunen van de opstelling.
Met m'n rack staat/hangt alles echt in 1x precies op de juiste plek. Ook voor het rack gebruik ik een drummat met de afgetekende positie voor de 'poten', de bassdrum, de hihat, het snare statief en de floorpoten. Maar 'nastellen' is niet meer nodig.
Een rack vind ik nuttig als je een uitgebreide setup gebruikt met meer toms, crashes, splashes, etc. . Voor een basic 4-delige kit met max. 2 crashes (waar ik het meestal mee doe), vind ik een rack overbodig.
Mijn opstelling moet niet voor de volle 100% hetzelfde zijn trouwens ... ik ben al tevreden vanaf 99,14%
.
Ik vind het veel irritanter als ik moet spelen op een backline set ... een set die er is heen gepoot door (meestal) drumleken. Van een tapijt is er dan geen sprake (by by basdrum in het midden van je set
) en het kost meer tijd om heel die set af te stellen dan je eigen (kleine) set op te bouwen.
OK .. op de soundcheck wordt dan wel weer tijd bespaard !
Maar keer op keer dat basdrum-probleem, laatst nog in de muzikodroom in Hasselt (BE) .. zucht.
Gek genoeg zijn dat meestal de optredens waar ik positieve feedback krijg, terwijl ik mijn kas zit op te vreten achter de drums
!