Ik ga me ook even in de discussie - stands vs rack - mengen (als dat mag), omdat ik vind dat je met statieven ook 'perfect' dezelfde set kan neerzetten keer op keer.
Er zijn weinig drummers die aandacht besteden aan de drummat (of er zelfs helemaal geen bij hebben @ optredens). Ik had vroeger al de gewoonte om met duct-tape de plaats van mijn statieven te markeren ...
Met mijn nieuwe set ben ik (iets) verder gegaan, want dat oude versleten drumtapijt is geen gezicht voor een Lignum drum. Adams heeft leuke tapijten die niet al te duur zijn !
Geen duct-tape markeringen meer op de mat, maar "echte" gespoten markeringen ... zoals alleen freaks dat doen
...
(Je moet natuurlijk wel een redelijk definitieve positie van je statieven in gedachten hebben)
Om te vermijden dat de basdrum vroegtijdig het podium zou verlaten (om een pintje te gaan drinken), heb ik de blokjes van Drumplate geïmiteerd ... dwz. dat ze 3x zo goedkoop zijn, maar je steekt er 3x zoveel tijd in !
Het resultaat van de operatie
:
Met de hardware erop :
Bij elke nieuwe setup die ik bedenk moet ik uiteraard rekening houden met dezelfde posities van de statieven.
Verder heb ik alles op mijn statieven "gememorylocked" zodat ik de cimbaaltilters niet hoef in te klappen, geen hoogtes meer moet instellen, etc. .
Met Lignum is het plaatje dus compleet
...
Een traditioneel rack (met een stang boven de basdrum) zou de set totaal ontsieren vind ik. Tegenwoordig zie je meer en meer de side-racks ... waarbij je langs de zijkant van je set de horizontale stangen zet enzo het zicht van je mooie drum niet belemmerd.
Ik vind statieven de set nu éénmaal een klassiekere look geven .. en ze hebben uiteindelijk ook mijn voorkeur.
(ook omdat ik ze gewoon .. heb)
Van de nadelen heb ik dus niet veel last ... juist 3 of 4 statieven plaatsen, cimbaalbomen erin plaatsen en alles staat op zijn plaats
.