De bassdrum uitversterken kan, maar ik denk dat het goed is om proberen te achterhalen wat de oorzaak is.
Mijn eerste gedachten:
- Is je eigen spel in balans? Speel je de bassdrum niet te zacht in verhouding met de rest van de set?
- Zitten de frequenties van de basgitaar en de bassdrum elkaar niet in de weg? In EQ cheatsheets wordt vaak geadviseerd om bassdrums te boosten bij 80-90 Hz en dan juist de andere instrumenten (gitaar en bas) naar beneden te halen, om te voorkomen dat ze elkaar in de weg zitten.
- Speelt de rest van de band niet belachelijk hard, waardoor je met een felle snare en felle bekkens er nog doorheen komt maar de bassdrum achterblijft?
Met een 22" bassdrum (neem ik aan) met weinig demping kan je heel-down voldoende volume produceren. Ik speel met een 18" bassdrum, ook in mijn funkband met voorheen twee gitaristen. Mijn bassdrum was redelijk hoog gestemd en ik had het zo afgestemd met de basgitaar dat de bassdrum er goed doorheen kwam. Eén van de gitaristen had nogal de neiging om langzaam harder te gaan spelen, het moment dat ik mijn bassdrum niet meer kon horen was het moment dat we stopten en de volumeknoppen weer omlaag gingen.