Heel eventjes dan, daarna hoor je waarschijnlijk niks meer!
Haha... ik raad je idd niet aan om een hele gig voor een bassdrum te gaan liggen.
Zeker niet als je moet spelen... Dat zou nog eens voor een ongemakkelijke speelpositie kunnen zorgen die niet echt goed is voor je rug
Het gaat er vooral om, dat ik op de kleinere optredens (zonder versterking!) die laagte heb.
Dit zal maar tot op een zeker hoogte gaan lukken.
Natuurkundig is het niet mogelijk om spreidend sublaag uit je bassdrum te halen.
ik kan geen passende afbeelding vinden op het net om dit te onderbouwen en heb geen tool het
ff makkelijk uit te tekenen... dus ga het even beknopt proberen uit te leggen.
Hoe lager de frequentie, hoe groter de geluidsgolf.
Dit wil zeggen dat de golf wat meer afstand nodig heeft om zich te ontwikkelen.
Als er iemand continu op een bassdrum zou trappen en je zou er idd met je hoofd voor gaan liggen en een beetje heen en weer bewegen... ga je ontdekken dat je op de ene plek waanzinnig veel laag hebt, maar bijvoorbeeld 3cm verderop helemaal geen en vice versa.
Een lage golf is moeilijker te beïnvloeden en verplaatst zich naar alle kanten rondom de bron in tegenstelling tot een hoge(ere) golf.
Die gaat als het ware in een klap rechtdoor... natuurlijk niet helemaal, maar hij is in iedere geval makkelijker te richten dan een lage golf.
Voorbeeld:
Een speaker richt je altijd naar de luisteraar toe.
Dit doe je in theorie eigenlijk alleen voor het hoger frequente materiaal, want als je achter een speaker staat zul je het lager frequente materiaal bijna net zo hard horen als aan de voorkant.
Doordat de lage frequenties zich naar alle kanten verplaatsen.. verliezen ze ook eerder hun energie.
En daarom zullen de hoge tonen van de beater tegen je vel bijna altijd overstemmen bij de luisteraar in de zaal.
Zoek voor de lol maar eens op YouTube naar telefoon filmpjes van bijvoorbeeld Simon Phillips die onversterkt een clinic speelt.
Dan zul je merken dat ook zijn bassdrum akoestisch lang niet zo diep en laag klinkt dan wanneer er een micje op de juiste positie voor staat/hangt.
Hoop dat ik het een beetje heb kunnen verwoorden...
Nogmaals, staar je niet blind op sublaag uit je bassdrum.
Als in stemming maar klopt met de rest van de set.