Bij Gavin Harrison heb je eigenlijk ook bepaalde tomriffs in sommige nummers die gewoon met alle 5 de toms melodisch zijn opgebouwd, die gaan gewoon compleet anders klinken of raken hun essentie kwijt met één of meer toms minder. Maar je hebt natuurlijk Porcupine Tree, en je hebt andere muziek.
Over de stelling grote set nodig voor bepaald genre muziek: De meeste "standaard" drummers hebben inderdaad niet percé 5 toms nodig voor wat ze doen. Maar daarintegen heeft iedere drummer ook weer zijn eigen stijl. Als het past bij iemand om op een 7-delige set te spelen, laat ze lekker gaan! Ik geloof dat Igor Hobus van de Heideroosjes ook op een 6-delige set speelde, en dat in dat punkachtige genre! Is het nodig? -Nee. Vond hij het prettig spelen? -Ja!
Ik ben helemaal in mn sas met mijn 4-delige set. Ik vind het heerlijk, en de beperkte opties maken mij naar mijn idee creatiever dan wat ik uit een 7-delige set zou halen.
Het blijft een mening/voorkeur verhaal, waarin dingen zoals budget en makkelijk vervoeren gewoon meetellen. Overwegen, uitproberen en open staan voor andere opties is het beste wat je kan doen, lijkt mij! Wie weer vind ik het zelf over een aantal jaar wel weer tijd voor een 7-delige set.