Andere hardware en de toepassing ervan, andere productie processen en noem maar op. Als het nog hetzelfde zou zijn, dan zouden de kosten voor ontwikkeling bij de diverse fabrikanten letterlijk weggegooid geld zijn.
Grotendeels waar, hoewel een 'ontwikkeling' ook als marketinginstrument gebruikt kan worden.
Het antwoord op de vraag 'wat is 'beter' ? de Rogers big R of een Gretsch Renown maple?' is m.i. absoluut de Renown.
Echter, het kan goed zijn dat je verliefd wordt op een oude Rogers, Ludwig, Gretsch, Slingerland, Pearl of whatever en het kan dan maar zo zijn dat die set helemaal zo duur niet is.
Ik ken drummers die hun DW hebben ingeruild op een vintage set van een van bovenstaande merken.
De één ging voor een 'gewilde' set die de nodige knaken gekost heeft, de ander kocht voor een zacht prijsje een minder populaire kit. Beide zijn zeer enthousiast en hebben het financiële aspect niet voorop staan bij het kopen van een instrument.
Gewoon lekker gaan luisteren als je in de buurt bent. Een kit die anders klinkt dan je huidige set, maar waarvan de sound je meer ligt, kan je hartstikke blij maken. Het is en blijft iets subjectiefs.
Ik heb zelf ook weleens op sets gespeeld waarbij ik zéér tevreden was over de sound en waarvan ik wist dat ik ruim de helft zou overhouden als ik mijn Masterworks er de deur voor uit zou doen.
Dat zet je toch even aan het denken, hoewel de MW echt een waanzinnige set is.