Ik kon nog niet echt een topic vinden wat speficiek gaat over het gebruik van backingtracks en wat voor spullen er voor nodig zijn, mocht die er wel zijn, dan ben ik gewoon slecht met zoeken.
Maar wat ik me af vraag: wie spelen er allemaal met backing tracks mee? Dus niet alleen click, maar ook koortjes, orkesten, geluiden, etc. die mee lopen. En wat gebruik je hier voor?
Voor mijn band wil ik hier ook gebruik van gaan maken en heb me al in een aantal opties verdiept, maar waar ik zelf nog niet uit ben is vanaf wat voor bron de geluiden moeten komen. Voor zover ik weet zijn er 3 realistische opties:
1) een laptop (of netbook) met een een (usb) geluidskaart met meerdere uitgangen en software zoals pro tools.
Voordelen: je kan een stereo mix naar FoH sturen van de backing tracks, je hebt voor je eigen mix meerdere losse sporen tot je beschikking. Gebruiksvriendelijke userinterface. Eenvoudig om snel een setlist wijziging door te voeren. En in ons geval kan ik dan eenvoudig dezelfde basistracks gebruiken als in de studio.
Nadelen: complexe hardware, kostbaar
2) een multitrack hd recorder
Voordelen: je kan een stereo mix naar FoH sturen van de backing tracks, je hebt voor je eigen mix meerdere losse sporen tot je beschikking.
Nadelen: veel hd recorders hebben niet een echt vriendelijke userinterface en zijn traag met het inladen van meerdere tracks. On the fly aanpassen set list lijkt mij lastig hierdoor.
3) een MP3 speler (ipod, of iets soort gelijks)
Voordelen: plug en play, eenvoudig van het ene naar andere nummer switchen, idiot proof.
Nadelen: je kan geen stereo signaal naar FoH sturen omdat een mp3 speler alleen een stereo uitgang heeft en een kanaal daarvoor al bestemd is voor de click.
Graag jullie input en ervaringen.