De Beyerdynamic DT-770 Pro is een welbekende studiokoptelefoon, die zie/zag je bijvoorbeeld heel veel bij livebands op radiostations. Sinds een paar jaar is er een stevige concurrent voor: de Audio Technica AT-50.
Ik heb de DT-770, AT-50 en Shure SRH-840 geprobeerd toen ik op zoek was naar een nieuwe koptelefoon voor muziek/studio, maar ook om lekker in de trein en op het werk te gebruiken. Die Shure heb ik meteen weggelegd, draagcomfort, geluidskwaliteit en bouwkwaliteit vond ik ver onder de maat.
De DT-770 Pro en AT-50 vond ik allebei heel comfortabel om langere tijd te dragen. Qua geluid zijn ze allebei heel evenwichtig en gedetailleerd, waarbij de AT-50 iets directer is. Ondanks de lekkere velours-pads van de DT-770 heb ik voor de AT-50 gekozen omdat ik het directere geluid prefereer. Inmiddels ligt die permanent op kantoor en draag ik die zonder problemen 3+ uur achter elkaar.
De HD-25 heb ik wel eens in de studio gebruikt maar kan ik niet meer echt goed herinneren.
Maar.. geen van deze koptelefoons is isoleert genoeg om bij te drummen. Op normaal volume is het gesloten ontwerp amper genoeg om typen van het toetsenbord weg te houden.
Als je op zoek bent naar een koptelefoon om mee te drummen, dan is er maar één optie: de
Vic Firth SIH-1Daar heb ik lange tijd thuis en in de studio mee gewerkt, echt een prima koptelefoon. Verwacht geen neutraal geluid of lineaire demping, maar wel comfort om uren mee te kunnen drummen zonder gehoorschade.