Inderdaad, ik heb toen ik begon erg goed gelet op hoe ik speel, vooral ook omdat ik van mezelf weet dat ik nog wels eens aardig lomp kan zijn en mijn eigen krachten niet al te best ken, buiten een 'ik ben vrij groot gebouwd en sterk'. Ik heb ook het idee dat er een punt is dat je niet alleen voor het materiaal te hard slaat, maar ook voor het geluid, dat er sowieso niet meer geluid uit komt, maar (zoals ik het ervaar) zelfs minder en een minder fraai geluid ook.
Daarnaast heb ik mijn kit zo neergezet zodat het voor mij het lekkerst en meest natuurlijk speelt, en niet zoals 'in' is, of zoals die ene drummer het heeft. Horizontaal opgehangen of neergezette toms bijvoorbeeld, ik moet er niet aan denken om daar op te spelen, gewoon omdat het me ergonomisch 'niet heel handig' lijkt.
Hierdoor heb ik in ruim anderhalf jaar tijd (met gemiddeld zo'n 2,5-3 uur drummen per week, lessen niet meegeteld) nu hooguit vier paar stokken versleten, en welgeteld één al flink versleten stok in tweeën geslagen op de rim van mijn floor. Ik ben wat dat betreft een slechte klant voor Balbex, maar ja, dat geld kan ik dan weer wel in andere fijne spullen stoppen...