Zijn geen domme vragen hoor, ik snapte er in het begin geen snars van.
Anyway, wat je bij V-Expressions koopt, zijn geen updates van de modules; er komen geen nieuwe geluiden in de module.
Wat het wel zijn, zijn settings/ instellingen van de modules, gewoon met de geluiden en mogelijkheden die er altijd al inzaten. In theorie zou je die instellingen dus zelf ook kunnen doen, maar ik heb gemerkt dat het in de praktijk - met de vele mogelijkheden die bijv. de TD-9 al biedt - erg lastig is en veel tijd kost om een écht goed, vet geluid van een totale drum kit te krijgen.
Toen ik de TD-9 net had, ben ik úren bezig geweest met al die instellingen. Niks mis mee om je gear goed te leren kennen natuurlijk, maar 't was helaas zonder het gewenste resultaat en op een gegeven moment wilde ik eigenlijk vooral drummen ipv met instellingen pielen.
Ik was écht zeer positief verrast door het verschil tussen de V-Expressions kits en de af-fabriek Roland kits; echt een wereld van verschil. En qua prijs valt 't reuze mee; omgerekend betaal je ongeveer een euro per kit.
Een bijkomend voordeel van de settings van V-Expressions is dat je ervan kunt leren. Je kunt in de instellingen zien hoe ze 't geluid nou zo hebben gekregen zoals 't klinkt. Zo kun je dan zelf evt. zelf nog verder te tweaken.
Dan nog even algemeen over het upgraden van je e-drums. Ik ben met een eenvoudige TD-9 set met allemaal rubberen pads begonnen en wilde net zoals jij alles gaande weg vervangen door mesh heads van groter formaat, andere hihat en meer en grotere bekkens en dan een keer een andere module. Ik kwam er toen na een rekensommetje van mijn wish list vrij snel achter dat losse onderdelen kopen uiteindelijk vele malen duurder is dan ineens een complete kit. In één keer een andere set kopen is dus voordeliger, maar 't nadeel is natuurlijk dat je wel ff in één keer een smak geld beschikbaar moeten hebben.