Het gaat niet om het effect 'galm' wat je toe kunt voegen of weg kunt halen, maar over de sustain (is hetzelfde, maar ik gebruik om het verschil even aan te geven verschillende termen) van de drum en om daar gelijk moongel op te plakken... Alleen doen als het écht niet anders kan, maar je zou bijvoorbeeld kunnen denken aan de plaats van de microfoon. Zet die eens een stuk(je) verder van de snaredrum en dan ben je van die sustain waarschijnlijk ook een heel eind af.
Je schreef over 'het effect uitzetten', maar in dit geval wil je van de sustain van de drum af en dat kun je doen met bijvoorbeeld een compressor waardoor het geluid korter wordt en de sustain dus ook verdwijnt. Experimenteer eens met effecten als compressor, limiter en gate en luister goed wat deze effecten met het geluid van je drum doen.
Bottomline van het verhaal: probeer altijd zo veel mogelijk van het geluid en karakter van je kit op te nemen. Iets wat je met moongel of wat dan ook weg haalt is moeilijker om er met technische effecten weer bij te krijgen, dan om het met effecten eruit te halen. Alles afdempen en vervolgens weer op een technische manier galm toevoegen is naar mijn idee de omgekeerde wereld.
Buiten dat valt de natuurlijke sustain van een kit vaak toch wel een heel eind weg in een mix als je bijvoorbeeld met een band gaat spelen of met een bestaand nummer mee speelt. Die natuurlijke sustain kun je een beetje vergelijken met ghost notes: die hoor je niet echt, maar speel je ze niet dan is vaak de feel ineens heel anders.