Ik gebruik bij akoestisch drummen ook van die 'motor-doppen'; weliswaar geen op maat gemaakte, maar wel met van die filtertjes erin. Scheelt met drummen echt enorm.
Nu ga ik ook zuinig met mijn oren om, als ik grotere concerten bezoek heb ik bijna altijd doppen nodig en heb vaak genoeg mee gemaakt dat ik dat dan nog niet trek en verder van het podium weg moet. Dus ik ga er vanuit dat mijn oren tov. andere mensen nog wel okay zijn.
Ook vind ik drumvolume als je zelf achter de kit zit meestal veel acceptabeler dan als iemand anders in dezelfde ruimte op de kit zit en jij zelf toekijkt. Maar ik speel geen metal en sla hooguit stevig, maar niet echt full-force hard.
In een bigband situatie loop ik meer gevaar van trompetten schuin links achter me, maar toch ben ik iets voor ze gaan zitten omdat ik zelf anders niet hard genoeg speel, toen ik bij die band begon, speelde ik veel te slapjes en had ik moeite met het volume van mijn eigen drums, dus wellicht heb ik hier nu over de afgelopen jaren een beetje gehoorschade mee opgelopen, maar dat moet dan maar. Dopjes in, in die situatie werkt niet, dan klinkt het nooit goed en dan heb je nooit de goede akoestische balans. Die repetitieruimte is gelukkig echt groot en dat scheelt een hoop, dan kan het geluid weg. Ik probeer dan ook te kleine oefenruimtes te vermijden. Wat ik wel eens heb gedaan in een te kleine oefenruimte is gewoon simpel headsetje in, wat ik dan toch gebruik voor bv. metronoom, en dat haalt er net een paar dB vanaf, waardoor het volume net acceptabel wordt.
Ik een kleine kroeg- of oefensituatie vind ik dat ik het niet kan maken om zelf doppen in te doen, en hard te meppen, terwijl de andere muzikanten en mensen dat niet hebben, als de ruimte te klein is, moet ik gewoon het volume beperken, omdat drums in principe het basisvolume bepalen. Als ik dan voluit ga meppen in zo'n situatie vind ik dat bijna een f you tegenover de omstanders.
Ik zo'n situatie heb ik wel eens met een bassist gespeeld die zelf van die lullige gele dopjes in doet, het volume van zijn bas opdraait en veel te veel hoog indraait, niet te pruimen. Toen ik hem dat wilde vertellen moest die eerst zijn dopjes eruit halen anders hoorde hij me niet. Die bassist mijd ik nu dus ;-).