Djska , hoe gaat het NU met de nieuwe aanwinst , heb je inmiddels alles al naar volle tevredenheid kunnen instellen of wacht je nog met smart op de komende updates ?
Ik heb de module redelijk bruikbaar weten te krijgen, maar wel door de gevoeligheid in de curve daarvan naar extreme maximale waarden te draaien, zie onderstaand up-to-date actielijstje.
Waar ik bv. wel achter kwam dat het inderdaad nodig is de dynamiek op jouw spel te finetunen. Bv. ik sla nooit een echte snare zo hard (fff) dat die als het ware doodslaat ('pop'), er is een moment dat een snare gewoon niet meer geeft naar mijn mening. Nu heeft de aD5 ook layers met die 'pop', maar voor mij is het wenselijk de dynamiek zo te zetten dat ik die sample nooit ga horen, zo hard sla ik nl. nooit, en als je het wel standaard laat, dan hoor je opeens een plotselinge overgang naar dat niveau bij zeg forte niveau, dus te vroeg. Dus waar ATV zegt dat je bij de automatische triggerprocedure 'ff' moet slaan, sla ik dat als 'mf'. Het is wat moeilijk zo uit te leggen maar er is dus de finetuning nodig, waar je ervaring mee moet opdoen.
Overigens heb ik deze finetuning in feite ook met de TD9 gedaan, ook daar heb ik de snare (en anders pads) zo ingesteld dat ik bij een bepaald intensiteit een volume krijg wat gevoelsmatig voor mij overeenkomt met het raken van een echte snare (of tom, of bekken etc).
Dus in zijn geheel is de module denk ik voor de meeste gebruikers zo prima bruikbaar, maar ik wil *nu* gewoon door kunnen blijven oefenen en ik vind de metronoom functie met snelwerkende draaiknop in de TD9 zo handig, die gebruik ik zo veel, dat ik me nu pas realiseer hoe waardeloos het is als ik dan toch bv. mijn telefoon er nu voor op de aD5 mix-in moet koppelen.
Ook gebruik ik voor veel oefeningen een redelijk tight klinkend kitje op de TD9 (voor funk, D&B etc), zodat je goed kunt horen of je wel precies genoeg speelt, geen flams tussen ledematen e.d., dat mis ik echt op de aD5. Ook kan ik vooralsnog niet heel gemakkelijk mijn BT-1 inzetten en die vind ik essentieel voor fijne rimclicks (wat ik heel veel gebruik).
Ik moet dus bekennen dat de TD9 voor mij dus eigenlijk al prima werkt als oefensetje, omdat het me vooral om het speelgevoel gaat, en niet perse om hoe realistisch het klinkt.
Maar ik heb er vertrouwen in dat er veel verbeterd gaat worden in de voor april aangekondigde update.