Bedankt voor alle reacties!
Zoals ik in de openingspost al vermeldde, realiseer ik me dat dit een heel algemene vraag is welke van veel factoren afhankelijk is. En dat er dus niet één pasklaar antwoord is.
Nijlpaard: had jij toen je begon al wel ervaring op een ander instrument? Of was dit het eerste instrument dat je ging spelen?
Heb al wel begrepen dat het natuurlijk scheelt dat ik al noten kan lezen en wel redelijk wat muziekervaring heb. Al realiseer ik me goed dat dit wel een heel andere tak van sport is.
Willem, op zich ben ik niet zo bang dat ik een instrument niet meer onder de knie kan krijgen. Ik heb al kleine uitstapjes gemaakt naar andere instrumenten (saxofoon en keyboard). Dat ging best goed. Maar omdat ik toen niet in de gelegenheid was om les te nemen, heb ik dat niet doorgezet. Jezelf vanaf 0 iets aanleren is gewoon best lastig (en kost meer tijd). Les vind ik ook wel belangrijk om in elk geval de basis goed aan te leren. En ik ben nogal veeleisend voor mezelf. Als ik iets doe, wil ik het ook goed doen.
Het liefst zou ik natuurlijk gewoon langer door lessen om beter te worden (ook als ik eenmaal op een minimum niveau mee kan spelen). Echter dat hangt van de situatie op dat moment af.
DunDaan, een paar proeflessen zal het niet worden. Er moet best veel voor opgetuigd worden. De vereniging regelt een drumstel voor mij zodat ik thuis kan oefenen (dit krijg ik in bruikleen) en mijn muzieklessen moeten ingepland worden. Het zal daarom minimaal vanaf januari tot de zomervakantie les worden. Maar dat vind ik zelf ook goed. Ik denk dat je naar een paar lessen ook te snel af kunt haken. Ik weet van mezelf dat ik soms ook even een fase door moet (als ik nog totaal niets kan, moet ik daar even doorheen en ga ik het leuker vinden zodra ik wat verder kom). Zoals ik in de eerste post vermeldde, schat ik in dat ik per week ca 3 uur thuis kan oefenen. Meer wordt lastig, omdat ik fulltime werk en 2 kleine kinderen heb. Als die in bed liggen (tussen zeven en half acht), kan ik natuurlijk niet meer spelen. Dus komt het aan op de weekenden en mijn vrije woensdag. Omdat ik ze op de dagen dat ik werk al maar max 1-1,5 uur zie (tijdens en na het avondeten), vind ik het een beetje sneu om in die tijd te gaan zitten repeteren. Daarnaast zal ik ook blijven fluiten (ik speel ook bij een ensemble). Daarvoor repeteren kan ik echter wel als ze slapen.
Dat van dat kleine instrument klopt. Daar ben ik ook regelmatig erg blij mee. Instrument, bladmuziek en standaard in en één goed te dragen rugtas
. En de rest maar zeulen met koffers e.d. Maar dat was niet echt een factor in mijn keuze voor dwarsfluit...
Wouters, We spelen beiden. We hebben meestal een combinatie van. Op het concours hebben we uiteraard wat traditionelere werken gespeeld. Verder is het een combinatie van stukken van bv Reineke of Jacob de Haan, maar ook bv musicalmuziek, filmuziek, maar ook coldplay, etc.
Er zitten trouwens ook voordelen aan dicht bij de dirigent zitten. Ik hoef bijna nooit op te kijken en echt naar hem te kijken, omdat ik hem vanuit mijn ooghoeken kan zien dirigeren
.
Inmiddels heb ik contact gehad met de muziekschool en de docent gaat mij bellen om wat dingen te bespreken en de mogelijkheden voor lestijd te bespreken. Ik denk dat we het maar gewoon gaan doen. Het lijkt mij erg leuk!