Ik vind dit eigenlijk best een goede vraag, want mijn eerste optredens was ik hier ook wel mee bezig.
Van mezelf weet ik dat ik het beste speel als ik me hier totaal niet mee bezighoud. Dus niet op letten, zou je inderdaad zeggen. Maar de praktijk is dat ik ook de eerste weet ik hoeveel optredens wel het gevoel had aangestaard te worden, en dat doet wel iets met je. En deels gebeurt dit simpelweg ook (het aanstaren). Met sommige bands nooit mee bezig geweest, met andere soms nog steeds wel een beetje. Afhankelijk van de setting, het publiek etc.
Voor mij geldt altijd:
-eerst zorgen dat ik goed speel (en dus kijken naar waar ik ook kijk tijdens oefenen, repeteren etc.). Waarschijnlijk zijn dat toch mijn drums en mede-muzikanten (mag ik ook hopen :-)).
-afhankelijk van de setting ben ik iets meer bezig met entertainen (geen stokjes draaien maar iets meer connectie met het publiek, iets interactiever). Sommige mensen willen nu eenmaal aandacht en als je bijvoorbeeld in een commerciële coverband speelt, hoort het m.i. ook bij je takenpakket dat tot bepaalde hoogte als drummer te bieden.
Maar ik denk dat ik 60% van de tijd kijk naar mijn eigen drum'kunsten'
30% naar mede-bandleden
en 10% naar het publiek (waarvan 7% naar vrouwen, 1% naar mensen waarvan ik vermoed dat ze kunnen drummen, en 1% naar zatte mensen vanwege vermaak en 1% naar geluidstechnicus en spotten of mensen een biertje voor me aan het halen zijn bij de bar).
Maar nogmaals: kijken naar waar je normaal kijkt tijdens drummen. Dan speel je lekkerder en wordt dit iets wat je niet meer bezig zal houden.