Excuus voor het tot leven wekken van deze oude thread, maar het leek me zinvol dit hieraan toe te voegen:
Drum-Tec vellen
ik heb ook een setje Drum-Tec mesh vellen gekocht:
1 x drum-tec design Serie - 12" Mesh Drum Head (81923) = 22,00EUR
1 x drum-tec design Serie - 08" Mesh Drum Head (81921) = 15,00EUR
1 x drum-tec design Serie - 10" Mesh Drum Head (81922) = 18,00EUR
En deze vind ik net ietsje realistischer aanvoelen dan de Remo meshvellen. In mijn optiek is het belangrijkste manco van meshvellen dat ze zeer elastisch zijn, want een echt vel natuurlijk amper is. Als je de vellen zo los in de hand hebt en in het midden er op drukt, zijn de Drum-Tec vellen net iets minder elastisch dan de Remo vellen. Ze maken een heel ietsjepietsje meer geluid.
Dus mocht iemand nog een setje Remo 8/10/12 willen? ;-)
Alternatieve rim-silencers
Een nadeel van de drum-tec vellen is dat ze iets minder ver over de ketel heen gaan en daardoor komt de rim ietwat hoger te liggen. Dat vind ik zeer nadelig met name bij een kleine 8" tom, omdat je al heel snel de rim raakt. Normaliter is het goed de drum zo vlak mogelijk te raken, dan is de rebound merkbaar beter (geleerd van Jojo mayer). Maar als de rim met silencer er boven op wat te hoog wordt ben je toch gedwongen de trommel iets schuiner te zetten. En dat vind ik niet lekker ivm. overgang naar akoestische set, omdat de hoeken graag vergelijkbaar houd, zodat je niet per ongeluk rimshots maakt, of juist bedoelde rimshots niet goed raakt.
Ik heb daarom gezocht naar alternatieven voor de orginele Remo silencer. En heb het volgende geprobeerd:
- 682drums silencer, werkt goed, is net wat lager, maar ik wil de 14" die ik had liggen niet verknippen.
- transparante slang, voor bv. waterpompje in tuin en die aan 1 kant opengesneden. Mooi dun, maar dempt een tik op de rim amper. Heel goedkoop 5 euro voor 3m.
- zwarte 5/16" benzine slang gehaald bij autohandel en die aan 1 kant opengesneden. Was ook niet duur (weet de kosten even niet uit mijn hoofd). Dit zit net wat lager op de rim, ziet er minder dik uit en maakt ook niet veel lawaai.
Overigens merkte ik dat Roland de rimclick/shot instellingen blijkbaar goed heeft afgestemd op de dikte van hun rimsilencer, want met deze slang moet ik deze parameters wat aanpassen.
682drums gaasvel
Ik heb eerder ook getracht een 14" snare te voorzien van een 682drums dubbel gaasvel, maar ik vond dit veel en veel te elastische zelfs als spande ik het vel belachelijk strak aan. Niet mijn ding. Overigens kreeg ik dit veel absoluut niet over een oude Pearl metalen snare heen (terwijl Remo's prima passen), maar weer wel over andere trommels. Support van 682drums was overigens top hierbij.