Sinds kort ben ik een beetje aan het experimenteren met wat verschillende bassdrum beaters precies met je geluid doen.
Voor mijn jazz kitje heb ik een vater "vintage bomber" beater gekocht
Het eerste wat mij op viel is dat je door het wat wollerige laag wat er uit je kick komt ineens veel beter wegkomt met een kleinere kick. Doordat hij wat warmer klinkt lijkt het alsof je meer laag hebt. Toch heeft deze klopper een kern van kurk. Als je iets meer kracht zet blijf je nog flink wat attack houden, ook bij snel spel.
Voor mijn andere kit die ik regelmatig met mijn Ska band gebruik heb ik de Danmar "Zoro" beater gekocht. Dit is een massief blok vilt wat plat tegen je bassdrumvel komt (maar ook echt plat, anders raak je het effect kwijt). Doordat je meer contact maakt lijkt hij wat meer laag te produceren, maar met genoeg attack. Deze klopper wordt ook o.a. door Joost Kroon gebruikt bij Sven Hammond Soul.
Houd er wel rekening mee dat een andere klopper anders kan wegen, een andere impact heeft op het vel en dus een ander speelgevoel heeft.
Hebben jullie nog ervaringen met andere kloppers dan de "standaard" kloppers die bij de pedalen zaten?