Ik heb serieus overwogen de Seelake Audio Station 64 te kopen, maar afgezien van de investering, ongeveer € 2750,-, vind ik het een te groot risico om zo'n apparaat (bijna) 'blind te kopen'.
Ook is de Audio Station 64 in Europa alléén in Italië te koop, wat niet echt handig is bij een garantie-gevalletje. Ook mist de Audiostation een aantal digitale uitgangen + uitgangen op XLR-formaat, wat bij live optredens toch wel erg prettig is. Daarnaast zijn de verkoopcijfers volgens mij ook niet gigantisch, kortom, ik ben toch maar teruggekomen op mijn voorkeur voor een alles in één apparaat en heb gezocht naar goede losse componenten.
Het idee dat mijn Behringer X32 Rack hierin iets zou kunnen betekenen liet me hierbij niet los, een eerste test bracht echter niet wat ik er van verwachtte.
Toen viel mijn oog op een Focusrite Scarlett 18i20 USB interface, besteld bij Bax-shop en afgelopen donderdag opgepikt bij het postkantoor.
's Avonds meteen uitgeprobeerd natuurlijk, maar een eerste kleine teleurstelling viel mij al snel ten deel. Het lukte niet in Addictive 2 de latency lager in te stellen dan 2 ms, deed ik dat wel, dan was ploppen en kraken het gevolg. Mijn TC-Electronic Konnekt 24d, in dit topic eerder genoemd en afgebeeld, van 5 jaar oud haalde met 'twee vingers in de neus' 1,3 ms (zelfs 0,7 deed het nog goed, is firewire dan heden ten dagen toch nog steeds beter dan USB??).
Maar goed, de latency van 2ms was ook werkbaar, dus verder met experimenteren. Naar gelang de donderdagavond vorderde werd ik steeds enthousiaster over de Focusrite.
Maar helaas voor de Bax-shop, bij het dieper doorgronden van de mogelijkheden van de Focusrite, realiseerde ik me wat ik bij mijn Behringer X32 Rack fout had gedaan dus ................ . Vrijdag de Behringer X32 weer aangesloten en wat blijkt? De X32 doet het als audio interface 'prima de luxe'!!
In addictive 2 een latency van 1,3 ms, amplitube 3 doet het prima + met de X32 heb ik de mogelijkheid kick,snare,hi-hat, tom1 etc.etc apart te bewerken v.w.b. volume, eq, gates, compressoren, effecten etc.etc. + ik kan mijn Powerplay monitor systeem volledig benutten.
En dit alles (ook) in te regelen met een prima iPad-app
Op fora wordt veel geklaagd over Behringer, en vaak niet onterecht, maar de X32 en met name de prima USB software/drivers zijn nog beter dan ik ooit had durven vermoeden, chapeau!!!!
De Focusrite gaat retour afzender en wat ik nu nog nodig heb is een goede midi interface en een compacte computer, een krachtige mini-pc, mini-mac of mac-book air????? Daar ben ik nog niet uit.
Dus .......... wordt vervolgd.