Even weer wat leven in dit topic...hoop dat ik post in de juiste (?)
Wie heeft er ervaring met electronisch gemaakte a-kits a la Maatwerkindrums? Akoestsche sets met drumtecvellen en hele mooie triggers erin, gekoppeld aan een module.
Het ziet er helemaal top uit, maar uiteindelijk zit je toch te luisteren naar je drummodule en samples, lijkt me. Niet naar de akoestische kwaliteiten van de shells.....
Misschien dat het speelgevoel wel serieus beter is, dan de e-padjes. De triggers zijn geloof ik wel hand/custom made. Maar dan nog. Deze 'fabrikant' gebruiks shellsets van niet te misselijke merken (dpd/ dw). Als t voor esthetica is kan je denk ik beter een simpel shelsetje omtoveren nietwaar? Kweenie......
Top of flop?. U mag t zeggen.....
Been there, done that, got the T-shirt, maar bouwde alles zelf. Zelfs de ketels, maar dat is eigenlijk heel duur. Een beetje acoustische set koop je voor een prikkie. Maar goed ik kon het, dus deed ik het.
Het inbouwen van triggers is echt heel simpel. Je bouwt met aluminium u profiel een brug, die je met een stoelhoek verbind aan de ketel. Als trigger gebruik je een piezo element, ter grootte van een 2euro munt. Niet kleiner. Daar soldeer je een kabeltje aan, naar een female jack chasisdeel, wat je ook netjes in de ketel boort. Mooiste is als de brug in hoogte verstelbaar is. Vervolgens koop je de triggercones van Roland. Dat zijn een puntige soort schuimpjes en op de een of andere manier niet goed zelf te maken. Ik heb het geprobeerd met van allerlei soorten materiaal, maar dat is niet gelukt.
De piezo plak je met een rondje uit muismat er onder op de brug, roland cone net wel tegen het gaasvel. Gewoon dubbelzijdig tapijttape gebruiken.
Belangrijk is om niet in de verleiding te komen de stoelhoekjes vast te bouten onder de lugs. Even eigen gaten voor maken. De toms moeten in rims hangen om contactgeluid te vermijden. Bij de bassdrum hou je het element uit het midden. Ik had hem schuifbaar gemaakt, zodat je een beetje kan pielen met de juiste afstand tot de klopper.
Ik heb mijn set verkocht en wordt al zes jaar dagelijks gebruikt. 1 keer een piezootje vervangen omdat het draaje los was gekomen. Van de tweede set die ik op precies dezelfde manier bouwde weet ik niet hoeveel die gebruikt wordt, maar geen klachten.
Wel waren de kick en de toms los van elkaar. Dus in rims, in een eigen stand. Floor en snare zijn natuurlijk al losstaand.
Ik had een TD6 module met het speciale hihatbekken. Werkte echt top!