Spelen met een metronoom/clicktrack

Gestart door Sander?, okt 11, 2011, 13:29

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Sander?

Gisteren met de band gespeeld en na de opnames beluisterd te hebben, is het toch gebeleken dat het tempo best nog wel 'wat' varieert. Natuurlijk wordt er dan naar mij gekeken omdat ik het tempo moet aanhouden (ondanks dat ik vind dat er ook e.e.a wel erg snel wordt ingezet of afgemaakt). Nu wil ik dus met een metronoom gaan meespelen en ik weet van eerdere ervaringen dat ik er maar geen vrienden mee kan worden. Ik heb me er destijds tijdens opnames ontzettend aan gestoord....
Iemand tips om goed met een metronoom te leren meespelen en dit toe te passen binnen een oefensetting met een band? Of is het een kwestie van heel veel doen?? 

Stokmans

Mee leren spelen (als in: clicktrack) is een kwestie van doen, veel doen. Jij moet je nummers leren spelen met de klik. Dat kan nog wel eens moeilijk zijn omdat je bepaalde stukken gewend bent op een ander tempo te spelen dan je nu moet doen. Dit zal ten koste gaan van de feel (zonder klik pas je je tempo al gauw aan aan de feel) dus zal je moeten oefenen om ook die stukken lekker soepel te kunnen spelen.

Maarrrr.... En nu komt het! De rest van je band is ook niet gewend aan het 'goede' tempo en zal verbaast zijn als jij ineens strak doorspeelt omdat de feel ineens anders is, of een stuk langzamer of sneller dan verwacht. Dan komen riffjes ineens niet meer uit (sneller dan men kan spelen) of is de groove van de bas weg, noem het maar op.

Om als band strak te worden zou je in de oefenruimte de metronoom over je PA moeten zetten, alle gitaren zacht, jij een theedoek over je snare en zo heel zachtjes de nummers oefenen met de metronoom (de zang moet onversterkt mee kunnen doen). Op die manier leert iedereen wat ze eigenlijk moeten doen en dat maakt het voor jou makkelijker om met een clicktrack te spelen. De rest zal je beter volgen.

animal

Het tempo houden is niet alléén de verantwoordelijkheid van de drummer, drums is wel het aangewezen instrument om het tempo te bepalen, maar daarmee dwing je nog niet af dat de overige bandleden zich daar aan conformeren. Zelf speel ik veel samen met een bassist die beslist niet tempo vast is, ik kan je verzekeren dat het dan soms een hele kunst is om alles in het gareel te houden.
Daarnaast is het meespelen met een metronoom idd een kwestie van heel veel doen. Zelf gebruik ik  altijd een metronoom bij de repetities, je leert er daardoor steeds beter mee om te gaan/te spelen en het voorkomt discussies over dat (vooral bij nieuw in te studeren nummers) iets te langzaam of te snel was.

Anserini

Als je als drummer op je koptelefoon een klik mee hebt lopen en jij speelt het helemaal strak, zal de band het ineens heel moeilijk krijgen als het nieuw voor ze is. Dan is de feel anders, zoals Stokmans al zei, en kunnen 'ze' sommige stukken niet meer lekker spelen, zeker gitaristen!  8)
Soms klikt de click tegen de feel in, in een bepaald stuk is het bijvoorbeeld meer een 4e feel en ander een 8e, dat kun je in programma's zoals logic per nummer apart allemaal gaan instellen, maar is een boel werk. Wel handiger als je nummers met tempo wisselingen hebt of met verschillende maatsoorten.

Hammar

Klopt, ook als het nummer bijv. een gitaar intro heeft, dan moet de gitarist ineens strak spelen en vind dat heel onnatuurlijk! Kortom LOL!

stick tight

Vergeet niet dat een metronoom/clicktrack een middel is om strakker/meer tempo vast te spelen. Het is geen doel op zichzelf.

Een strakke band is meer dan tempovast. Bijvoorbeeld pauzes ed. op hetzelfde moment en allemaal op het juiste moment invallen heeft een grotere invloed op het wel of niet strak zijn dan echt tempo vastheid. Sterker nog, in sommige gevallen kan een wisselend tempo een bepaalde feel toevoegen en is dus niet per definitie onwenselijk. Live muziek mag best "leven" naar mijn mening.

Ik heb zelf wel altijd veel met metronoom geoefend waar ik tempovast van heb leren spelen. Daarnaast is het soms handig als er bijvoorbeeld samples meelopen, maar ook dan is het strak meespelen met die samples het doel, de click is dan het middel.

Over het meespelen met click zelf:
gebruik het als leidraad, als je er even naast zit leer je vanzelf weer op de 1 uitkomen. Blijf tellen. Dan komt de rest vanzelf.

Sander?

klopt inderdaad, dat een klik niet heilig is. Voor mij is het ook van belang dat muziek leeft en niet te ´steriel´ overkomt.
Gisteren viel me op dat er nogal wat schommelingen in tempo zitten. Omdat de band waarmee ik nu repeteer een vrij nieuwe band is (waarin een aantal leden geen enkele ervaring hebben met het spelen in een band) vermoed ik dat dit ook 1 van de oorzaken is die het schommelen op zijn minst versterken  :/. Niet dat ik superritme vast ben (ik vind het redelijk ritmevast), maar in eerdere bands vielen dergelijke schommelingen mij niet zo heel erg op.
Ik denk dat we de nummers moeten gaan ´inschalen´ op tempo en de klik mee laten lopen over de PA, zoals Stokmans ook al zegt. Heeft iedereen baat bij.
Voor mezelf geld dat ik moet wennen aan het meespelen met een klik en dus moet oefenen...simple as that. Mochten hier nog handige tips and tricks voor zijn, dan hoor ik het natuurlijk graag  :)

musiqman

Ik gebruik zelf graag een click (zoweel thuis als live, niet altijd met samples/sequence trouwens) maar zeker bij nummers waar een zacht intro gewenst is kan dit soms lastig zijn (vaak tel ik dan zacht op de ride of start ik de metronoom vlak voor het einde of na het zachte stuk.

Stokmans


Over het meespelen met click zelf:
gebruik het als leidraad, als je er even naast zit leer je vanzelf weer op de 1 uitkomen. Blijf tellen. Dan komt de rest vanzelf.


En dat is misschien wel het belangrijkste! Als je er naast zit en je komt er niet meer op ben je 'lost'.

De rest van je band moet ook wennen aan het tempo en weten hoe ze het moeten spelen, dat bereik je door 'stil te repeteren' (zoals ik eerder beschreef). Dat maakt live met een klik spelen of repeteren er mee een stuk makkelijker en levert super resultaten op.

82keiko

Is idd meer een leidraad en voor de gánse band, want die moet natuurlijk ook volledig mee . En is idd gewoon veel doen alleen maar zeker ook met de ganse band. Als je/jullie zelf al eens denken niet ritmevast te zijn, kan je zeker als hulp of controle eens een metronoom inschakelen. Kan nooit geen kwaad merk ik zelf ook wel eens:).

Erik

Bij studio-opnames is het handig om de gitarist eerst zijn partijen in te laten spelen over de click (of een drumcomputer). Dan kun je zijn partijen als guideline gebruiken. Het is wel aan te raden om de click toch licht door de gitaar heen te luisteren, bevordert momenten waar geen of weinig gitaar is.  Zo heb ik dat ook gedaan en het resultaat is megastrak.

Live heb ik ook nooit met click gespeeld en zal ik ook nooit doen (tenzij we ooit met samples mee gaan spelen). Juist die schommelingen in tempo's geven het nummer een organische feel mee. En als je goed bent ingespeeld op je bandgenoten zal het niet onstrak klinken.
Tama - Sabian - Pro Mark - Evans

Tommeh

Als je, los van je band leuke en goeie oefeningen wilt doen met je metronoom kan ik je dit filmpje aan raden. Het is hier een 'bass gitaar oefenening' maar het je kan natuurlijk het zelfde doen maar dan op drums. Vanaf 8 minuten is echt een te gekke oefening.




drumlarsos

Polyrhythms ?
Tegen de stroom ingaan is de enige manier om bij de bron te komen!

Robert-Jan

#13
okt 12, 2011, 18:24 Last Edit: okt 12, 2011, 22:44 by Robert-Jan

klopt inderdaad, dat een klik niet heilig is. Voor mij is het ook van belang dat muziek leeft en niet te ´steriel´ overkomt.



Ok ..ik gooi de knuppel in het hoenderhok.. :6
Het argument ' het moet niet te steriel klinken' wordt vaak gebruikt door degene die moeite hebben om met een click te spelen..steriel heeft namelijk niets met een vast tempo te maken,maar met wel of geen feel en dynamiek..dat onbreekt vaak als je moeite hebt om meteen klik te spelen..
Je focussed je dan puur op die klik en vergeet het andere..
Door er vaak mee te spelen wordt de klik je vriend.. *O*
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Stokmans


Bij studio-opnames is het handig om de gitarist eerst zijn partijen in te laten spelen over de click (of een drumcomputer). Dan kun je zijn partijen als guideline gebruiken. Het is wel aan te raden om de click toch licht door de gitaar heen te luisteren, bevordert momenten waar geen of weinig gitaar is.  Zo heb ik dat ook gedaan en het resultaat is megastrak.

Live heb ik ook nooit met click gespeeld en zal ik ook nooit doen (tenzij we ooit met samples mee gaan spelen). Juist die schommelingen in tempo's geven het nummer een organische feel mee. En als je goed bent ingespeeld op je bandgenoten zal het niet onstrak klinken.


Ben het op alle fronten niet met je eens:

-Studio:
Heb altijd samen met de bas de tracks ingespeeld. Gitaat speelde wel mee maar werd niet opgenomen. Hierdoor krijg je de groove met de bas goed te pakken. Ik met de click, de rest met mij ;) Dan is de groove natuurlijk. Ik kan goed met klik spelen en zweef er omheen waar nodig.

-Live:
Altijd met klik gespeeld met mijn oude band. Alleen ik de klik uiteraard. Zoals hierboven beschreven ga ik flexibel met die klik om en is het zeker niet steriel, wel erg strak (had die muziek nodig). Organische feel? Zeker wel, maar dan moet je band om kunnen gaan met jouw strakke spel. Als je gaat zweven op het tempo, heb je kans dat mensen in het publiek zich irriteren hieraan (doe ik zelf iig. wel) en niet relaxed staan te luisteren. Mijn keuze is dan snel gemaakt :) (onstrak klinken en onstrak spelen zijn 2 heel verschillende dingen)

Joris

Het is natuurlijk ook wel afhankelijk van de muziekstijl die je speelt. Bij metal waar alles echt perfect strak op de klik moet zitten is het wel gebruikelijk.

timmie

Bij opnames speel ik altijd met een clicktrack. Het is dan veel makkelijker om er na het opnameproces nog aan te sleutelen. Live gebruik ik nooit clicktrack, maar ik wil het wel toepassen om de nummers in de juiste tempo's te beginnen.
Ik vind het wel nuttig om regelmatig met een clicktrack te oefenen. Gewoon simpel grooven, maar zorgen dat je er netjes op blijft en niet té ernstig uit de bocht vliegt. Het is denk ik, zoals met alles *O*, een kwestie van oefenen. Hoe irritant het ook is...

Rick

#17
okt 12, 2011, 22:39 Last Edit: okt 12, 2011, 22:41 by Rick
Ik oefens en speel regelmatig live met click. Het was eerst ff wennen, maar later vond ik het zelfs.fijn!

Je moet je click niet te hard zetten heb ik ervaren. Je moet hem net horen, en pas opvallen als je ongelijk gaat. Dit heb ik ooit ook als tip gekregen. Het werkt als een trein!

Uiteraard als de rest van de band te ongelijk zet, gooi ik mijn click eruit. Als de band ongelijk gaat met de.drummer.is het storender dan een temposchommeling.

Edit: ik speel ook wel eens met een TempoRef. Ook een machtig mooi apparaat. Misschien is dat wat voor als je click niks vind? Je kunt het zien als een snelheidsmeter, en de click dan weer als tomtom

Anserini


Ik oefens en speel regelmatig live met click. Het was eerst ff wennen, maar later vond ik het zelfs.fijn!

Je moet je click niet te hard zetten heb ik ervaren. Je moet hem net horen, en pas opvallen als je ongelijk gaat. Dit heb ik ooit ook als tip gekregen. Het werkt als een trein!

Precies, de click moet je niet horen, als je hem hoort zit je 'fout'. :P

Robert-Jan


Ik oefens en speel regelmatig live met click. Het was eerst ff wennen, maar later vond ik het zelfs.fijn!

Je moet je click niet te hard zetten heb ik ervaren. Je moet hem net horen, en pas opvallen als je ongelijk gaat. Dit heb ik ooit ook als tip gekregen. Het werkt als een trein!

Uiteraard als de rest van de band te ongelijk zet, gooi ik mijn click eruit. Als de band ongelijk gaat met de.drummer.is het storender dan een temposchommeling.

Edit: ik speel ook wel eens met een TempoRef. Ook een machtig mooi apparaat. Misschien is dat wat voor als je click niks vind? Je kunt het zien als een snelheidsmeter, en de click dan weer als tomtom



Temporef is geweldig!
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Erik


Het is natuurlijk ook wel afhankelijk van de muziekstijl die je speelt. Bij metal waar alles echt perfect strak op de klik moet zitten is het wel gebruikelijk.


Is niet helemaal waar. Als je op 200 BPM begint en je eindigt het nummer met 210 BPM is het pas onstrak als één of meerdere bandleden niet met dit tempo meegaan. Sterker nog: zo'n versnelling kan juist het verschil zijn tussen een goede liveband en een supergoede liveband.
Tama - Sabian - Pro Mark - Evans

animal

#21
okt 12, 2011, 23:25 Last Edit: okt 12, 2011, 23:27 by animal


Temporef is geweldig!


Nou  :N , het idee is fantastisch, de uitwerking is 3x niks. Ik vind het apparaat wel heel erg fragiel en amateuristisch. Als er een degelijker uitvoering van komt, koop ik er zeker weer één.


Door er vaak mee te spelen wordt de klik je vriend.. *O*


Nou begrijp ik waar de uitdrukking:'Het klikt tussen ons" z'n oorsprong vindt  :+

Robert-Jan

Ja daar heb je een punt Animal,
Ik heb deze nu http://www.luglock.com/beat_bug.htm
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Harre

En hoe bevalt die ten opzichte van de oude TempoREF, RJ?
Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.

Cookie

Jip!
Daar ben ik ook benieuwd naar!

Ik heb namelijk drie (kapotte) Tempo Refs liggen en vind (zoals Animal al zei) het idee helemaal top, maar de uitvoering helemaal brak.

Dus ik ben ook wel benieuwd naar een verbeterde versie!  *O*
Drummer van Sick Pistons - Balbex drumsticks, Amedia cymbals, Roland SPD-SX, Remo drumheads & Pearl Export / Natal acryl / Millenium MPS-1000 e-Kit

Omhoog