Sinds afgelopen vrijdag ben ik dus in bezit van een Mark Drum Yes, deze gister even in elkaar ge"ikead", wat op zich wel meeviel, uurtje werk ongeveer.
Degelijkheid rack, klemmen, pads, ed. doet wat mij betreft niet onder voor Roland, doet allemaal hoogwaardig aan.
De Yes vervangt bij mij een TD-9KX V2, heb voor de Yes gekozen omdat ik deze voor een scherpe prijs kon kopen, graag wat betere (lees echtere) geluiden wilde, wat betere dynamiek en een "echte" hihat (ik had natuurlijk ook een VH-11 kunnen kopen maar dat had niks veranderd aan het geluid en zou zeker +€200 kosten).
Nadeel is dat ik bij de Roland een extra crash had, die lever ik nu in (dus nog maar es op zoek gaan).
Mijn eerste ervaringen zijn goed (ik had hem ook al in de winkel geprobeerd), alleen juist die hihat valt me nog een klein beetje tegen (ik heb een nieuw exemplaar in doos meegekregen).
Als ik bv. op iedere tel een open hihat speel (zeg maar een disco groove), dan is dat nog niet helemaal strak, soms duurt het open net even te lang, maar misschien is dit ook even een kwestie van wennen (valt me op dat de weg van dicht naar vol open vrij kort is, misschien nog even goed in de trigger instellingen duiken, hier is volgens mij wel veel mee te doen). Calibreren kan niet, ik heb FW versie 1.9 op de module gezet.
Wat ik zelf handig aan de module vind is de mogelijkheid aux volume direct in te stellen, ik speel regelmatig met nummers mee en dan is dit zeer handig (bij de TD-9 kan dat ook wel maar dan moet je het menu in).
Wat ik minder handig vind is dat de laatst gebruikte kit niet onthouden wordt, en je dus na aanzetten eerst die weer op moet zoeken (ik speel ongeveer 80% van de tijd met dezelfde kit).
Verder zijn de sounds zeer natuurgetrouw, bv. de Afro Latin kit klinkt echt "echt".
Dit was het wel eerst wat mij betreft, heeft iemand nog vragen of tips dan hoor ik dat graag!