Op zoek naar een realistisch voelend oefenpadje (meshhead of rubberpads vind ik waardeloos voelen), kwam ik op de volgende oplossing:
Een bouwmarkt heeft vaak stukjes schuim bedoeld om onder je knieen te leggen, als je bv. in de tuin aan het werk bent of een stoepje wil leggen, men noemt deze plaatjes ook wel 'knietje'. Nu had ik zo'n 'plankje' liggen welke qua rebound behoorlijk realistisch aanvoelt. Ik heb later nog zo'n vergelijkbaar, maar ander type plankje gekocht en die is helaas voelt helaas wat harder aan, heeft ook een profiel, wat ook niet wenselijk is, maar is nog steeds wel bruikbaar denk ik. Dus probeer eens zo'n plankje te vinden, lieftst een glad, relatief zacht plankje.
Daarnaast ben ik er achter gekomen dat als ik een realistisch gevoel wil hebben er gewoon een mylar vel nodig is, anders gaat het gewoon nooit lekker voelen voor mij dan. Een Remo practice pad heeft dat wel maar maakt nog steeds erg veel lawaai, is eigenlijk te klein (10" voelt echt niet als een 14" vel) om nog realistisch aan te voelen.
Met die ervaring heb ik nu het volgende gedaan:
1. Gebruik zo'n plankje en plak er een of meerdere lagen gaffer tape strak op. Dit vind ik al behoorlijk bruikbaar aanvoelen. De tape vervangt het vel als het ware. Zie hieronder.
2. Beter is een stuk mylar vel op het plankje schuim te plakken. Het vel zorgt voor een goed gevoel, bv. bij een roffel, en het schuim voor de juiste rebound, en het maakt beduidend minder lawaai dan een Remo pad. Gebruik natuurlijk liever een groter stuk vel dan in de foto, gewoon zo groot als je de pad wilt hebben. Denk ook niet dat je een al te uitgewoond oud vel als 'donor' moet gebruiken, dat voelt natuurlijk ook niet lekker.
Zo'n plankje moet je dan wel op een absoluut vaste plek leggen, bv. een tafel, want als er ook maar enige speling in de ondergrond zit, gaat het het plankje opspringen en ronddansen. Op een dun boek of snare drum leggen werkt dus niet. Stukje hout eronder of iets anders er onderplakken om het te verzwaren zal wel helpen. Uiteindelijk heb je dan nog steeds een licht, compact plakken wat makkelijk mee te nemen is.
3. Stuk van dat plankje gewoon in de Remo pad, originele schuim eruit en vel er weer op. Het vel laat ik dan relatief losgespannen, het schuim is iets te dik en drukt het vel al omhoog, het vel zorgt weer voor het gevoel, het schuim voor een realistischer rebound dat een gespannen te klein 10" vel.
Ik had nog wat kleine stukjes bitumen liggen die ik aan de binnenkant heb geplakt om het lawaai van het padje terug te dringen, maar of dat nu echt helpt weet ik niet.
Uiteindelijk gebruik ik dit padje nu al behoorlijk lang, is voor mij echt de best aanvoelende optie, en door de hardere vulling en de wat lagere velspanning, maakt de Remo pad nu beduidend minder lawaai.
Probeer het eens zou ik zeggen!