Ik sloot tot voor kort mijn TD9 via een dubbele kabel met mono-pluggen op mijn PM-30 aan. Dat klonk niet lekker, een vlak, mono signaal, waarbij panning van een pad van L naar R ook niet werkte. Daar baalde ik van want ik vind een E-kit veel realistischer klinken als het stereo beeld ook klopt, hihat duidelijk links bv.
De headphones ouput via stereo (TRS) kabel naar stereo V-Drums input op de PM-30 klonk wel prima.
Dus dan moest ik dus switchen tussen koptelefoon of kabel naar PM-30. Maar het is natuurlijk veel handiger de koptelefoon altijd aangesloten te laten en de line-outputs naar de PM-30 te gebruiken zodat ik als ik over de speakers wil spelen alleen de PM-30 maar hoef aan te zetten.
Nu is het zo dat als de TD9 ouputs L(Mono) + R, dus wel zo opgezet zijn dat als je R niet aansluit, je over L een mono signaal moet hebben, maar ik had altijd over beide outputs een mono signaal, dus L+R gewoon gesommeerd. Het lijkt dus alsof de TD9 outputs niet lekker werken met mono pluggen.
De specs in de handleidingen zijn vaag:
PM-30 heeft mono (TS) in, en die mono inputs werkten echt wel goed L/R als ik bv. een keyboard aansloot.
TD-9 manual heeft het bij de aansluitinstructies echt wel over een dubbele mono kabel. Het blokschema op de laatste pagina's geeft ook een mono (TS) pluggen weer. Echter in de specificatie lijst wordt wel over stereo TRS outputs gesproken: ''Output Jacks (L(MONO), R) (Stereo 1/4 inch phono type)'
Dit suggereert dat ik dus een kabel nodig heb met stereo TRS aan TD-9 kant en mono voor PM-30 kant. Hop, kabel verknipt, even moeten proberen of ik nu de tip of de ring moest hebben, dit blijkt de tip te zijn (logisch eigenlijk ook) en nu hoor ik via mijn PM-30 wel een mooi stereo signaal.
Het lijkt er dus op dat de mono TS pluggen L+R kortsluiten en je daarom dan alleen een mono signaal krijgt. Of de switch welke L+R alleen moet sommeren als R niet is aangesloten werkt niet goed.
Dus misschien een bruikbare tip voor een ieder die de TD9 line outputs gebruikt? En misschien speelt dit ook bij andere Roland modules?