Even een flinke schop (hopelijk heb ik geen ander topic over het hoofd gezien).
Zoals hierboven terecht wordt opgemerkt kun je kortweg op twee manieren stacken, beiden voor hun eigen reden:
1)
-Bekkens <-> viltje (dan wel stukje hardware) <-> bekken : doel om stands te besparen. Voorbeeld is hoe Benny Greb zijn splash omgekeerd op een crash mount. Scheelt weer een boomarmpje.
2) een 'trash' stack bouwen. Dat wil zeggen twee bekkens op elkaar (dus ze maken contactgeluid). Reden is om een sound te creëren. Je ziet het m.n. vaak in de gospel/contemporary r&b/pop hoek.
Nou gaat het mij even om
optie 2. Ik heb eind vorig jaar nogal wat nieuwe cymbals gekocht. Zowel crashes, hihats, splashes en china's.
Nou ben ik de laatste tijd aan het experimenteren met trash stacks en sommige dingen werken verrassend slecht, en anderen werken veel beter dan verwacht.
Nou ben ik benieuwd naar jullie trash stack combo's. Niet alleen de merken en series maar ook vooral type cymbal/maat onder, type cymbal/maat boven (en of je ze al dan niet onderste boven stacked etc).
Wat voor mij tot nu toe het beste werkt, wat ik totaal niet had verwacht, is:
8" K zildjian onder, direct daarop 18" K zildjian dark thin crash (iets ouder model - is sowieso wat trashier en droger dan de nieuwste series).
Als je de bekkens niet strak op elkaar draait heb je een trashy wash met controleerbare sustain én niet te luid (itt tot de china stacks die ik heb geprobeerd).
Ben benieuwd naar jullie combo's! Als je een foto of opname hebt, helemaal mooi