Ik heb zowaar vandaag al achter de Ludwig signet 105 gezeten, die eerder in dit topic voorbij kwam.
Dat op zich is al een nieuw concept. 'Gisteren' op Namm gepresenteerd, vandaag in winkel dat heb ik nog niet vaak gezien.
Het hele idee is dus een shell kit met amerikaanse ludwig ketels die in één doos verscheept wordt. De lugs en overige hardware als mede de vellen moet je zelf monteren. Als we kijken naar een 'normaal' drumstel uit de doos, dan scheelt dat eigenlijk niets qua tijd die je nodig hebt om het speelklaar te maken, normaal gesproken zijn alleen de snare en misschien een tom al volledig afgemonteerd. Het monteren van de lugs is supersimpel, je klikt het in het bestemde gaatje en er komt geen schroef aan te pas. Je hebt een stemsleutel nodig om de atlas achtige tom mount te monteren. Anders dan bij de ludwig drums waar de atlas mounts op de plek van de normale lugs zijn hier dus wel extra gaten geboord.
De set klinkt goed, dat is duidelijk. De set is ook behoorlijk licht van gewicht, dat is ook prettig.
De bassdum heeft kleine lichte spurs die er wel stylish uitzien, het ziet er niet uit alsof ze de lichtste en goedkoopste versie hebben gekozen om nog wat geld te besparen. De lugs hadden qua looks misschien wel nog een beetje sjieker gemogen als je het mij vraagt.
De toms klinken ietsje opener en voller als je ze ' in de hand houdt' . Of dat simpelweg komt doordat ze niet gekozen hebben voor rims maar deze ophanging durf ik niet te zeggen, het is bekend dat als je toms monteert je altijd iets verliest, ook al hangt het in rims.. Groot is het verschil in ieder geval niet.
Je moet weten dat ik niet uitgebreid achter de set heb gezeten en allerlei vellen erop heb gehad, deze set staat in de winkel met remo coated ambassadors boven en onder. Maar de eerste indruk qua sound is echt ok.
Het concept is tof, de uitvoering ook en de finish vind ik mooi. Er is alleen één ding waar ik nog niet uit ben. Als je de set op een podium ziet en er zit een ander voorvel op dan de bijgeleverde dan zal er niemand denken, dat is een Ludwig.
Dus het idee om op deze manier een goedkope set te kopen met de amerikaanse ludwig sound klopt op zich wel, maar als je ook voor de klassieke amerikaanse looks wilt gaan dan gaat het dus niet helemaal op.
Maar nogmaals, het idee om een goedkopere set te maken met de sound als belangrijkste uitgangspunt vind ik zeer lovenswaardig.